کد خبر: 33591
تاریخ انتشار: جمعه, 18 اسفند 1396 - 13:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی

فضای مجازی به افزایش سرانه مطالعه کمک می کند

منبع : لیزنا
علیرضا مختارپور در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا از برنامه ریزی جهت ایجاد طرح هایی برای فعال کردن نوجوانان و جوانان در کتابخانه های عمومی خبر داد.
فضای مجازی به افزایش سرانه مطالعه کمک می کند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های  عمومی کشور در توضیح اهداف و خدمات این نهاد در سالهای گذشته گفت: کتابخانه های عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی  ایجاد و در سال ۱۳۸۳ با مصوبه مجلس در شکلی جدید به صورت نهاد عمومی غیر دولتی شروع به کار کرد. نهاد در طول ۱۴ سال گذشته پیشرفت های خوبی را به انجام رسانیده به طوریکه تعداد کتابخانه های کشور رو به افزایش گذاشته است. ما امروز بیش از ۳هزار و ۴۰۰ کتابخانه عمومی در کشور داریم و هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود. کتابداران عزیز ما در این کتابخانه ها زحمت می کشند و منابع مناسب و مفیدی را در اختیار مردم و اعضا قرار می‌دهند.  در سال‌های اخیر نیز توجهی خاص به قشر کودک و نوجوان صورت گرفته است  زیرا اگر انسان از کودکی و نوجوانی به مطالعه و کتابخوانی عادت پیدا کند در بزرگسالی نیز این عادت خود را ترک نخواهد کرد. امیدوار هستیم که در سال پیش رو هم بتوانیم با بهبود کمیت و کیفیت فعالیت های کتابخانه‌ای به ملت خوبمان در کشورهای باستانی خود خدمات بیشتری را ارائه دهیم.

مختارپور با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی در سالهای گذشته طرح های فرهنگی مختلفی را به اجرا گذاشته است از اجرایی شدن طرح هایی جدید درسال پیش رو خبر داد و افزود: ما برای سال جدید طرح های جدیدی را برنامه‌ریزی می‌کنیم و مهم ترین آنها فعال کردن نوجوانان و جوانان درمسئله کتاب خوانی است. با نهادهای مسئول هم هماهنگی‌های را انجام داده ایم و به امید خدا در بهار سال نو بعضی از این طرح ها را رونمایی خواهیم کرد.

او در مورد نگاه نهاد کتابخانه های عمومی کشور به فضای مجازی و اینترنت و بررسی آن به شکل تهدید و یا به شکل فرصتی جهت بهره برداری نوجوانان و جوانان توضیح داد: فضای مجازی یک دستاورد فنی بشر و یک پیشرفت فنی است. هیچ پیشرفت فنی برای انسان تهدید محسوب نمی شود مگر اینکه انسان از این پیشرفت استفاده‌ای تهدیدآمیز بکند. این موضوع در مورد همه چیز و هر وسیله که مورد استفاده قرار می گیرد صدق می کند. برای مثال اتومبیل جهت کمک به انسان ها اختراع شده است حال اگر کسی رعایت شرایط و قوانین مانند سرعت مجاز را مد نظر قرار ندهد تبدیل به تهدید خواهد شد. فضای مجازی نیز در رابطه با مطالعه همین شکل است. اولاً این فضا می تواند به اطلاع رسانی حوزه کتاب کمک کند. در گذشته اگر کسی کتابی را منتشر می‌کرد ماه‌ها طول می کشید تا مردم از انتشار آن اطلاع یابند. امروز بلافاصله پس از انتشار کتاب ها در هر کجا از ایران و جهان می توانید به راحتی با عضویت در یکی از کانال ها و گروه ها از آن مطلع شوید. بعضی از شبکه های مجازی، البته با رعایت ضوابط قانونی، می‌توانند با هزینه ای اندک و با خرید الکترونیکی  کتاب ها را در اختیار شما قرار دهند و شما می توانید به راحتی این کتاب های الکترونیکی را بخوانید؛ در صورتی که اگر بخواهید همان کتاب را به شکل فیزیکی بخرید باید مسیرهای طولانی طی کنید. اینها فرصت‌هایی است که به نظر من فضای مجازی در اختیار انسانها قرار داده است.

وی در مورد تاثیر فضای مجازی بر کمتر شدن میزان مطالعه گفت: من قبول ندارم که فضای مجازی باعث کمتر شدن مطالعه شده است؛ اتفاقا فکر می کنم برخی از کانال ها و شبکه‌های کتاب به دلیل اطلاع رسانی بیشتر و در اختیار گذاشتن این کتاب ها (البته با رعایت ضوابط قانونی) به افزایش سرانه مطالعه کمک می کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: