کد خبر: 40082
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 مرداد 1398 - 10:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

سیاست جهانی شدن با جذب دانشجویان خارجی در چین و کره جنوبی

منبع : لیزنا
کشورهای جهان می کوشند دانشجویان خارجی بیشتری را در موسسات آموزش عالی خود جذب کنند و در این بین، برنامه های کره جنوبی و جمهوری خلق چین قابل تامل است.
سیاست جهانی شدن  با جذب دانشجویان خارجی در چین و کره جنوبی

 دکتر جعفر مهراد، موسس مرکز منطقه ای علوم وفناوری در گفتگو با لیزنا، گفت: کشورهای جهان می کوشند دانشجویان خارجی بیشتری را در موسسات آموزش عالی خود جذب کنند. برای رسیدن به این هدف، هر یک با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، طرح هایی را برای جذب حداکثری به اجرا در می آورند. در این بین، برنامه های کره جنوبی و جمهوری خلق چین قابل تامل است.

 وی افزود:کره جنوبی اکنون با جذب ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی مقصد بسیاری از افرادی است که به تحصیل در این کشور علاقه مند هستند. در عین حال، دولت کره جنوبی در "پروژه تحصیل در کره جنوبی ۲۰۲۰" تجدید نظر کرده و اعلام داشته است که این کشور مایل است تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های خود تا ۲۰۰ هزار نفر افزایش دهد.

 مهراد تاکید کرد: جهانی شدن موضوعی نیست که تنها دولت و دانشگاه های کره جنوبی بدان علاقه مند باشد. کشورهای این منطقه مانند ژاپن، سنگاپور و چین نیز سیاست هایی از این نوع رادر برنامه های آموزش عالی خود دنبال می کنند.

او ادامه داد:  چین با اعطای بورس تحصیلی دانشجویان خارجی بیشتری را جذب می کند. هم کره جنوبی و هم جمهوری خلق چین با توجه به توانمندی های اقتصادی، رقابت پذیری علمی، دیپلماسی عمومی و برنامه های آموزشی همواره سیاست های جهانی شدن را ارتقا می دهند.

 در سال‌های اخیر، آموزش عالی چین از نظر کیفیت و کمیت رشد سریعی پیدا کرده است. آمار ها نشان می دهد که در این کشور تعداد ۲۶۳۱ موسسه آموزش عالی رسمی از جمله ۴۷۰ کالج خصوصی وجود دارد. آمار سال ۲۰۱۷ حاکی از آن است که در این کشور بیش از ۳۷ میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت:  اکنون، سیاست آموزشی دانشگاه ها در جمهوری خلق چین بیشتر بر تثبیت این موقعیت و بر ارتقا کیفیت در برنامه های آموزشی تاکید دارد.  در سال ۲۰۱۷، چین پروژه دانشگاه های تراز اول دوبل(از نظر ملی و بین المللی) را به منظور ارتقای بعضی از دانشگاه ها و رشته های موضوعی به تراز جهانی به اجرا گذاشت. در سال ۲۰۱۸ نیز، وزارت آموزش این کشور  با اجرای چند برنامه تلاش کرد تا توانائی دانشگاه ها را ارتقا و وضعیت آموزش در کالج های چهار ساله را در تراز جهانی قرار دهد.

 بعلاوه، چین با سرمایه گذاری هنگفت در تلاش است به آموزش عالی در استان های کم توسعه یافته مرکزی و غربی جان تازه ای بخشیده و از دانشگاه ها و کالج های محلی برای ساخت ظرفیت های تازه جهت توسعه برنامه های اجتماعی و اقتصادی حمایت می کند.

مهراد بیان کرد: گزارش سالانه "رتبه بندی دانشگاه ها بر حسب بین المللی سازی" نظامی است که در این کشور به جزئیات بین المللی سازی در دانشگاه ها توجه خاصی را معطوف نموده و از اعتبار بیشتری نیز برخوردار است. این نظام توسط مرکز ارزیابی پژوهشی  برای بین المللی سازی دانشگاه جیایوتونگ  طراحی شده است.

 این گزارش از سال ۲۰۱۳ به طور سالانه منتشر می شود.  در گزارش سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۳۹ دانشگاه چین در جدول رتبه بندی دانشگاه ها بر حسب بین المللی سازی  قرار دارد.

کارکنان، آموزش، پژوهش، مبادله فرهنگی، رویت پذیری بین المللی  و هم تراز خوانی. در این رتبه بندی، دانشجویان شرکت کننده در برنامه های مبادله دانشجو(اعزام و جذب دانشجو)، تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه، تعداد اعضای هیات علمی با مدرک تحصیلات خرجی، برنامه های پژوهشی مشترک میان دانشگاه ها و پژوهشگران بین المللی، پردیس دانشگاه های خارجی و بودجه سالانه برای مبادله و همکاری های بین المللی مورد تحلیل قرار می گیرد.

وی افزود: آمار ها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۸ میلادی، کل دانشجویان خارجی ۴۹۲ هزار و صد و هشتاد و پنج نفر بود که از ۱۹۶ کشور جهان در ۱۰۰۴ موسسه آموزش عالی واقع در ۳۱ استان یا منطقه خود مختار چین به تحصیل اشتغال داشتند.

 در بین این دانشجویان، تقریبا ۶۰ درصد به قاره آسیا، ۱۶/۷۵ درصد به قاره آفریقا، ۱۴/۹۶ درصد به قاره اروپا و ۷/۲۶ درصد به آمریکا تعلق دارد. کره جنوبی با ۵۰ هزار و ششصد دانشجو در صدر نشسته است. سپس، کشور های تایلند، پاکستان، هندوستان، آمریکا، روسیه و اندونزی کشور هائی هستند که دانشجویان بیشتری را به دانشگاه های چین اعزام کرده اند.

 رشد تعداد دانشجویان بین المللی که در دوره های رسمی دانشگاهی ثبت نام می کنند چشمگیر است. آموزش زبان چینی انتخاب اول بسیاری از دانشجویان بین المللی است.

دکتر مهراد در پایان بیان کرد:  دانشگاه های این کشور در رتبه بندی های بین المللی رتبه های برتر و اعتبار بیشتری را جستجو می کنند. سرعت حضور تعداد زیادی از دانشگاه های چین در رتبه بندی های بین المللی قابل توجه است. تعداد دانشجویانی که در دانشگاه های این کشور پذیرفته می شوند از پیش تعیین شده است و کیفیت تحصیلات دانشگاهی نیز تقریبا از یک سطح بالا تری برخوردار است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: