کد خبر: 40546
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 آذر 1398 - 13:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد؛

هفته پژوهش فرصت مناسبی برای ارائه گزارش پیشرفت طرح های پژوهشی است

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
محمد جوهرچی، ضمن تبیین ویژه برنامه های هفته پژوهش، اظهار داشت: هفته پژوهش، بهانه ای است که مجموعه های خدماتی و دانشگاهی، در حیطه تخصصی خود به مسائل مردم و کشور بیش از پیش توجه کرده و از طریق تحقیق به بهبود خدمات و ارتقای وضعیت کشور کمک کنند.
هفته پژوهش فرصت مناسبی برای ارائه گزارش پیشرفت طرح های پژوهشی است

به گزارش لیزنا، محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در آستانه فرارسیدن هفته پژوهش، به تبیین رسالت اداره کل پژوهش نهاد و برنامه های این اداره کل در هفته پیش رو پرداخت.

مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد اظهار داشت: دفتر پژوهش نهاد، وظیفه حل مسائل کتابخانه‌ های عمومی و نهاد را با استفاده از ابزار پژوهش بر عهده دارد تا به اصلاح برنامه ها کمک کرده و راه حل هایی برای مسائل کتابخانه‌ های عمومی ارائه دهد. قطعا بخشی از این مسائل از طریق همکاران در کتابخانه های عمومی قابل حل است؛ با این حال بررسی و رفع پاره ای از مسائل نیازمند همکاری ذینفعان دانشگاهی و پژوهشگران بیرون از نهاد است.

جوهرچی ادامه داد: در مجموعه نهاد، مسائل و نیازهای واحدهای مختلف جمع آوری و اولویت بندی شده و بر اساس این اولویت ها، درخواست‌ نامه های پژوهشی در قالب فراخوان منتشر و اطلاع رسانی می شود. پس از دریافت پیشنهاده ها، در فرایند داوری و با رویکرد حل مسئله و برآوردن نیاز، طرح هایی انتخاب شده و به عقد قرار داد می انجامد. هفته پژوهش فرصت مناسبی برای ارائه گزارش پیشرفت این طرح های پژوهشی است. طرح این مباحث ضمن اینکه به افزایش کیفیت پژوهش ها و اثرگذاری آن ها در برآورد نیازها می انجامد، زمینه تضارب آرا و همفکری بیشتر بین همکاران نهاد و دانشوران و دانشگاهیان را فراهم می کند.

ارائه گزارش پیشرفت طرح های پژوهشی نهاد در پنج نشست

وی با اشاره به برنامه های هفته پژوهش، اظهار داشت: ویژه برنامه های هفته پژوهش از ۲۳ آذرماه، ‌ با برگزاری نشست هایی برای ارائه گزارش پیشرفت چند طرح پژوهشی آغاز و تا ۲۷ این ماه ادامه می یابد. روز شنبه ۲۳ آذرماه در نخستین نشست، یافته های نظام رتبه بندی کتابخانه های عمومی تبیین خواهد شد. در این نشست از الگویی که طی این مطالعه بدست آمد، رونمایی می‌شود. ۲۴ آذرماه نیز با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر، نشستی برگزار خواهد شد که طی آن موضوع فضا و معماری کتابخانه های عمومی بررسی می‌گردد. در پایان این برنامه نیز مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین نهاد و دانشگاه هنر برگزار می شود.

جوهرچی ادامه داد: ۲۵ آذرماه نشست ارائه گزارش طرح پژوهشی «خدمات کتابخانه های عمومی برای معلولان» با حضور نمایندگانی از انجمن های معلولان و بعد از آن، کارگاه «کتابخانه های دوستدار معلول» برگزار خواهد شد. جلسه روز سه شنبه، ۲۶ آذرماه، به ارائه گزارش پیشرفت دو طرح شناسایی و سنجش نیازهای اجتماعات آذری و کرد در حوزه کتابخانه های عمومی اختصاص می یابد. آخرین نشست هفته پژوهش نیز روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه با ارائه گزارش طرح آموزش کاربران به موضوع یادگیری مادام العمر می پردازد.

برگزاری سه نشست با هدف بررسی مسائل مجموعه کتابخانه های عمومی

مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی اضافه کرد: همچنین دراین هفته در روزهای نوزدهم و بیستم آذرماه دو نشست و پس از هفته پژوهش نیز، سی ام آذرماه نشستی برگزار خواهد شد؛ طی این نشست ها مسائلی جدید در مجموعه کتابخانه های عمومی بررسی شده و طرح های آتی ناظر به آنها مورد بحث قرار می گیرد تا با بیان بهتر مسائل و تبیین‌ شان، طرح نامه‌ هایی قوی تر ارائه شود.

جوهرچی گفت: نوزدهم آذرماه نشستی با عنوان «هم اندیشی درباره ایجاد شبکه خبرگان، متخصصان و پژوهشگران کتابخانه عمومی» برگزار خواهد شد. هدف از این نشست تمهید سازوکار استفاده از ظرفیت های پژوهشی مجموعه بر اساس یک پلت‌فرم هوشمند است. در این جلسه با رویکرد بسط تجربه نظام تشویق پژوهشگران نهاد، به دنبال آن هستیم که با ایجاد شبکه متخصصان، تمام ظرفیت های پژوهشی درون نهاد را شناسایی و استفاده کنیم. این شبکه همچنین متخصصان خارج از نهاد که تعلق خاطری به این مقوله دارند و می توانند به حل مسائل کمک کنند، را نیز در بر خواهد داشت.

وی افزود: چهارشنبه نوزدهم آذرماه نیز طی نشست بررسی مقوله ارزش ‌گذاری اقتصادی خدمات و برنامه های کتابخانه عمومی و سیاست ها و چالش های این حوزه برگزار می‌ شود. این موضوع برخاسته از مطالعات راهبردی و آینده پژوهی نهاد، شاید اندکی دور از حیطه فرهنگ جلوه کند، اما کاملا در جهت افزایش بهره وری در حیطه فرهنگ، توجیه سرمایه گذاری و جلب مشارکت مالی در این حوزه است. روز شنبه ۳۰ آذرماه نیز موضوع طراحی خدمات کتابخانه های عمومی ویژه جامعه بانوان کشور، به ویژه زنان خانه دار، مورد بررسی قرار می گیرد.

جوهرچی با اشاره به برنامه های ادارات کل استانی در هفته پژوهش، ‌ اظهار داشت: طی این هفته بر اساس احساس نیاز و آمادگی همکاران استانی، برنامه هایی در قالب های مختلف سخنرانی، هم اندیشی، ارائه یافته های پژوهشی و ژورنال کلاب در استان ها برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش در سال ۹۸، ‌ اظهار داشت: تداوم جریان شناسایی مسائل، تعامل با واحد های مختلف، اولویت بندی مسائل و تهیه درخواست نامه های پژوهشی با مشارکت واحدهای درخواست کننده و آماده سازی برای اعلان فراخوان ها، از عمده ترین اقدامات انجام شده، بوده است؛ از سوی دیگر، طی سال ۹۷ و ابتدای امسال، ۱۵ قرارداد طرح پژوهشی منعقد کرده ا یم که تعامل با مجریان علمی دانشگاهی و غیردانشگاهی این طرح ها، تدارک زمینه های اطلاعاتی و ارتباطی آن ها با واحدهای مختلف نهاد و پیشبرد طرح ها طبق زمانبندی تعیین شده، از برنامه های اصلی اداره کل پژوهش در سال ۹۸ بوده است؛

مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خاتمه اظهار داشت: هفته پژوهش، بهانه ای است که مجموعه های خدمتگزار و نیز مجموعه های فعال در بخش دانشگاهی، در حیطه تخصصی خود به مسائل مردم و کشور بیش از پیش توجه کرده و از طریق تحقیق به بهبود خدمات و ارتقای وضعیت کشور کمک کنند.

 

کتابدار
|
Iran
|
1398/09/20 - 21:17
0
0
با سلام و خسته نباشید
هنوز تشویقی طرح های پارسال پرداخت نشده
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: