کد خبر: 42832
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 آذر 1399 - 15:03

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

کمیته ملی کتابداری کودک و نوجوان آغاز به کار کرد

منبع : لیزنا
موضوع نقد و بررسی فهرست نویسی کتاب کودک در کارگروه علم اطلاعات، دانش شناسی و سندپژوهی اندیشگاه کتابخانه ملی، به احیای کمیته کتابداری کودکان و نوجوانان ایران انجامید.
کمیته ملی کتابداری کودک و نوجوان آغاز به کار کرد

به گزارش لیزنا، دکتر مهرناز خراسانچی با اعلام این خبر گفت: هفته گذشته، داستان تلاشی شیرین و اثرگذار دوباره، کلید خورد؛ سال ها پیش در یکی از روزهای اردیبهشت 1384، عده ای از کتابداران دلبسته و دغدغه مند در کتابخانه ها و سمن های فعال در حوزه کودک و نوجوان، از جمله کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد؛ مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ شورای کتاب کودک؛ خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن؛ کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ و نمایندگانی از کتابخانه‌های آموزشگاهی، گرد هم آمدند. قصدشان سرو سامان دادن به سه زمینه  اصلی کتابداری کودک (سازماندهی، مجموعه سازی و خدمات عمومی)  بود و با برگزاری بیش از 50 جلسه در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، توانستند گام هایی اساسی در زمینه اول، یعنی سازماندهی کتاب‌های کودکان با تاکید بر فیپای آن‌ها، بردارند. نام این گروه در ابتدا، «کمیته بررسی فهرستنویسی کتاب‌های کودک» بود که با توجه به عملکرد علمی و استمرار و پشتکارشان و با پیشنهاد زنده‌یاد پوری سلطانی، به «کمیته ملی کتابداری کودک و نوجوان[1]» تغییر نام داد. در این کمیته علاوه بر موضوع فهرستنویسی کتاب، فهرستنویسی انواع منابع کتابخانه‌ای کودکان و نوجوانان نیز مورد بررسی قرار گرفت و در سال 1389 فعالیت‌شان متوقف شد.

وی افزود: حال در این روزها که گروه علم اطلاعات و دانش شناسی با کارگروه علم اطلاعات، دانش شناسی و سندپژوهی اندیشگاه کتابخانه ملی اندیشگاه به حمایت از نهاد پشتیبانش بر آن شده که نخست، مهم ترین و تأثیرگذارترین فعالیت همین نهاد یعنی شیوه‌های فهرستنویسی در زمینه منابع اطلاعاتی کودک را به بوته نقد بگذارد، پیشتازان خود به خود، گرد آمده و با فعالان جدیدتر یار شدند و هفته ای پرشور را با تشکیل گروهی در واتساپ، رقم زدند. سرانجام کمیته جدید، در بعداز ظهر پنج شنبه 13 آذر با تشکیل جلسه‌ای مجازی در فضای اسکایپ، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

وی اظهار داشت: ترکیب افراد، اعضا و نمایندگانی از همان نهادهای 15 سال پیش بود؛ از جمله  فرزانه طاهری قندهاری، نماینده پیشین  مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، کتابدار پیشکسوت در حوزه کتابداری کودک؛ دکتر مهرناز خراسانچی(نماینده پیشین کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد) از طرف انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران؛ مژگان شرقی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ فاطمه مرتضایی‌فرد از شورای کتاب کودک؛ مینا ذاکر و فاطمه زمانی، از کانون پرورش فکری کودکان و عاطفه اسدی از کتابداران سابق این کانون؛ ناهید جباری(نماینده پیشین کتابخانه‌های آموزشگاهی) از طرح بامداد کتابخانه‌ها و نیز دکتر لیلا مکتبی‌فرد(نماینده پیشین انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران) فعال حوزه کودک و ویراستار بخش فارسی کتابخانه‌ بین‌المللی کودکان و نوجوانان مونیخ(International Youth Library)که در ترکیب اعضای قبلی کمیته بودند؛ و در این بین،  دکتر سودابه نوذری از کارگروه علم اطلاعات، دانش شناسی و سندپژوهی اندیشگاه کتابخانه ملی؛ اسماعیلی از خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن؛  سمیرا بابالویی از شورای کتاب کودک و  مهرزاد یزدیان از طرف موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و طرح بامن بخوان به ایشان ملحق شده‌اند.

وی در پایان گفت: بنا به ضرورت این روزها، جلسه در فضای مجازی تشکیل شد. بخش اول گزارشی مبسوط از رخدادهای گذشته بود؛ از افت و خیزهای کار، کمیّت و کیفیّت حمایت های شده و ناشده و از چرایی توقف ناگهانی آن. در بخش بعدی این جلسه دلایل و ضرورت تشکیل مجدد این کمیته، بیان و تشریح شد. در پایان نتیجه گرفتیم که این زمینه هنوز بسیار نیازمند تلاش‌های همه علاقه مندان آن است. جلسات را به طور منظم ادامه خواهیم داد و بنا داریم در آینده ای بسیار نزدیک نشست هایی را در باره فعالیت های گذشته، حال و آینده این کمیته برای جامعه کتابداری و علاقه مندان به ادبیات کودکان و نوجوانان برگزار کنیم.

 ------------------------------

[1] . گزارش این جلسات را می توانید در اینجا مشاهده کنید:

خراسانچی، مهرناز و هویدایی، فاطمه (1388)، «فهرستنویسی و رده بندی کتابهای کودکان و نوجوانان: تصمیمات کمیته کتابداری کودکان و نوجوانان در ایران». در مجموعه مقالات همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی: پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی - یادگیری، دانشگاه فردوسی مشهد 3 و 4، به کوشش مهری پریرخ، با همکاری شعله ارسطوپور: 267-273.