کد خبر: 48095
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 آذر 1402 - 14:12

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

درباره بیانیه دفتر کپی رایت ایالات متحده درباره ثبت آثار با استفاده از هوش مصنوعی:

آثاری که پدیدآور انسانی ندارند، در دفتر کپی رایت ایالات متحده ثبت نمی‌شوند

منبع : لیزنا
دفتر کپی رایت ایالات متحده امریکا در ماه اکتبر در بیانیه ای به نظرخواهی از همه دست‌اندرکاران حق مولف،‌ نویسندگان و پدیدآوران آثار و دست اندرکاران هوش مصنوعی پرداخت، و از همگان خواست نظر خود را در مورد حق مولف آثاری که همه یا بخشی از آن توسط هوش مصنوعی مولد تولید شده، پیشنهادات خود را  تا 15 اکتبر به نشانی اعلام شده ارسال کنند.
آثاری که پدیدآور انسانی ندارند، در دفتر کپی رایت ایالات متحده ثبت نمی‌شوند

به گزارش لیزنا، دفتر کپی رایت ایالات متحده امریکا در ماه اکتبر  در بیانیه ای به نظرخواهی و نظرسنجی از همه دست‌اندرکاران حق مولف،‌ نویسندگان و پدیدآوران آثار و دست اندرکاران هوش مصنوعی پرداخت، و از همگان خواست نظر خود را در مورد حق مولف آثاری که همه یا بخشی از آن توسط هوش مصنوعی مولد تولید شده، چه پیشنهادی دارید و تا 15 اکتبر وقت داد که پاسخهای خود را به نشانی اعلام شده ارسال کنند.

لیزنا تلاش خواهد کرد که نظرات مختلف نویسندگان، پژوهشگران، ناشران و دست اندرکاران هوش مصنوعی مولد را طی روزهای آینده در وبگاههای مختلف دنبال کند، و طی هفته های آینده نظرها  تحلیلهای مختلف را در حد امکان به اطلاع خوانندگان برساند. در اینجا اندکی از مساله طرح شده این بیانیه را حضورتان تقدیم می‌شود:

این دفتر توضیح داد که در جایی که نویسنده انسانی فاقد کنترل خلاقانه کافی بر اجزای یک اثر تولید شده توسط هوش مصنوعی است، انسان از زاویه نگاه اهداف حق مولف "نویسنده" آن اجزا نیست. این دفتر همچنان به دریافت برنامه های کاربردی برای ثبت آثاری که حاوی مواد تولید شده توسط هوش مصنوعی است، که شامل سطوح مختلف مشارکت های انسانی است، ادامه می دهد.

 در طول سال گذشته، سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) و رشد سریع قابلیت‌های آنها توجه رسانه‌ها و عموم مردم را به خود جلب کرده است. یکی از انواع هوش مصنوعی، فناوری "هوش مصنوعی مولد“(generative AI) ، قادر به تولید خروجی هایی مانند متن، تصاویر، ویدئو، یا صدا (از جمله شبیه سازی صدای انسان) است که در صورت ایجاد توسط یک نویسنده انسانی قابل تعلق گرفتن حق مولف در نظر گرفته می شود.پذیرش و استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی مولد توسط میلیون‌ها آمریکایی - و در نتیجه حجم مواد تولید شده توسط هوش مصنوعی - بحث‌های عمومی گسترده‌ای را در مورد معنای این سیستم‌ها برای آینده صنایع خلاق برانگیخته است و سؤالات مهمی را در مورد نظام حق مولف ایجاد کرده است.

سال گذشته، در دو موضوع ثبت کپی رایت جداگانه، دفتر کپی رایت امریکا به طور عمومی به مسئله حق مولف (کپی رایت)  در مواد تولید شده توسط هوش مصنوعی پرداخت. در وهله اول، دفتر از ثبت ادعایی برای آثار هنری دو بعدی که عنوان کرده بودند که  «به طور خودکار توسط یک الگوریتم رایانه ای که روی یک دستگاه اجرا می شود،  ایجاد شده بود » خودداری کرد. [16] هیئت بازبینی دفتر[17] توضیح داد که این اثر را نمی توان ثبت کرد زیرا "بدون هیچ گونه ورودی خلاقانه یا مداخله یک نویسنده انسانی" ساخته شده است، و "متن قانونی، سابقه قضایی، و رویه دیرینه دفتر حق مولف  " همگی به عنوان شرط حق انحصار، نیاز به تألیف انسانی دارند.[18] رد ثبت نام دفتر، و همچنین تحلیل حقوقی پشتیبان، اخیراً در دادگاه منطقه فدرال تأیید شد ( Mem. Op., Thaler v.  Perlmutter, No. 22–cv–1564, ECF No. 24 (D.D.C. Aug. 18, 2023)..

دومین درخواست ثبت نام که در سال 2022 ارسال شد، شامل اثری بود که هم شامل نویسندگی انسانی و هم مواد هوش مصنوعی مولد بود. این اثر یک رمان گرافیکی با متن نوشته شده توسط متقاضی انسانی و تصاویری بود که با استفاده از Midjourney، یک سیستم هوش مصنوعی مولد ایجاد شده بود. پس از کسب اطلاعات از متقاضی در مورد روند خلق اثر، دفتر تعیین کرد که حق چاپ هم از متن نوشته شده توسط انسان و هم از انتخاب و چینش متن و تصاویر توسط انسان محافظت می کند، اما نه از خود تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی. ( Zarya of the Dawn (VAu001480196)  at 1 (Feb. 21, 2023),

https://www.copyright.gov/​docs/​zarya-of-the-dawn.pdf

برچسب ها :