کد خبر: 37658
تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 آبان 1397 - 18:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌کند:

تجلیل از کتابداران و کتابخانه‌های کشور در 24 آبان

منبع : لیزنا
  برنامه‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در نشست خبری روز 14 آبان 1397 تشریح شد.
تجلیل از کتابداران و کتابخانه‌های کشور در 24 آبان

 

به گزارش لیزنا، نشست خبری هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، دوشنبه ۱۴ آبان با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، هادی آشتیانی، مدیرکل فرهنگی نهاد، اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه ها و مشارکت‌های نهاد و جمعی از اصحاب رسانه در سالن کنفرانس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد. 

مهدی رمضانی در این نشست به ارائه برنامه‌های نهاد در هفته کتاب سال جاری پرداخت و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در ۲۴ آبان ماه، مقارن با گرامیداشت مقام علامه طباطبایی، برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌است که امسال زودتر از دوره‌های گذشته این برنامه‌ها را همزمان با راهپیمایی عظیم اربعین آغاز کردیم که با تهیه و ارسال «بسته اربعینی نهاد» شامل چهار عنوان کتاب «حسینی باش» نوشته سیدعلی ابوسعیده موسوی، «به سفارش مادرم: بیست و چند روایت از مأموریتی خانوادگی در عراق» نوشته احسان حسینی نسب، «به صحرا شدم، عشق باریده بود» نوشته غلامعلی حداد عادل و «ستون ۱۴۵۳» نوشته مسلم ناصری، به کتابخانه‌های سراسر کشور همراه بود.

رونمایی از سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی کشور

وی درباره زمان بندی برنامه‌های نهاد در ایام هفته کتاب نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دوشنبه ۲۱ آبان ماه از سند اخلاق حرفه‌ای کتابخانه‌های عمومی کشور که به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد تهیه شده، رونمایی خواهد شد؛ همچنین چهارشنبه ۲۳ آبان ماه نیز مراسم تجدید میثاق خانواده بزرگ کتابداران با آرمان های حضرت امام خمینی(ره) با حضور دبیرکل، کارکنان ستاد نهاد، کتابداران، کارکنان ستاد تهران و اعضای شورای سیاستگذاری هفته کتاب در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد همچنین مشارکت در اجرای برنامه های ویژه شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران، جشنواره کاشان شناسی، طرح یک ماه با کتاب، ارسال بسته «رمان تیک» شامل معرفی جذاب‌ترین رمان‌های دارای پیام تربیتی برای نوجوانان، فاز دوم ارسال بسته ویژه اسباب بازی به کتابخانه‌های عمومی مناطق محروم کشور و آغاز به کار و انتشار فراخوان جشنواره قصه گویی را از دیگر برنامه‌های نهاد در این روز عنوان کرد.

 انتخاب و معرفی برگزیدگان کشوری

رمضانی در ادامه از برگزاری مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در ۲۴ آبان ماه خبر داد و گفت: در این روز از برگزیدگان نهاد در سطوح مختلف تقدیر به عمل خواهد آمد که به این منظور کمیته انتخاب متشکل از مشاورین، معاونین و مدیران کل ستادی نهاد تشکیل و پرونده های شاخص ۵۷۱۴ کتابدار و ۲۴۸۱ کتابخانه، مورد بررسی قرار گرفت که در مراسم روز ۲۴ آبان برگزیدگان ملی معرفی و تقدیر خواهند شد. همچنین برگزیدگان استانی در مراسم استان ها که از ۲۰-۳۰ آبان برگزار خواهد شد، تجلیل می شوند.

وی افزود: رونمایی از قطعاتی از آلبوم موسیقی کودک در موضوع کتاب و کتابخوانی و همچنین معرفی کتابخانه‌های عمومی برتر برای اولین سال از دیگر برنامه‌های نهاد در این مراسم خواهد بود که این معرفی و تقدیر هم در سطح کتابخانه‌های نهادی و هم در سطح کتابخانه‌های مشارکتی برگزار خواهد شد.

 برگزاری جشنواره مدال هدهد سفید

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد از انتشار فراخوان جشنواره «مدال هدهد سفید» در شنبه ۲۶ آبان ماه خبر داد و گفت: این جشنواره که به انتخاب کتاب برتر کتابخانه‌های عمومی توسط اعضای نوجوان اختصاص دارد اجرا می‌شود که فاز اول آن به کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان اختصاص یافته و در ادامه فاز بعدی آن با محوریت کتاب‌های حوزه بزرگسال برگزار خواهد شد. همچنین یکشنبه ۲۷ آبان ماه نیز «نشست آینده نگاری کتابخانه های عمومی» با حضور دکتر ذوالفقارزاده برگزار می شود. همچنین در این روز از کتاب «مجموعه مقالات آینده کتابخانه‌های عمومی» با حضور دکتر فتاحی رونمایی خواهد شد.

رمضانی با اشاره به سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده در ایام کتاب، ادامه داد: افتتاحیه نشست کتاب خوان دانشگاهی و حوزوی دانشگاه تهران با موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی در ۲۸ آبان ماه، برگزاری جلسه معرفی و بررسی کتاب «آب هرگز نمی میرد»، نوشته حمید حسام و برگزاری دومین جلسه گفتگوی فرهنگی در شبکه تصمیم‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۹ آبان ماه و آغاز به کار و انتشار فراخوان جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضاء در ۳۰ آبان ماه از دیگر برنامه‌های ایام هفته کتاب در نهاد خواهد بود.

برنامه‌های هفته کتاب نهاد در سطح استانی

مهدی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از برنامه‌های هفته کتاب نهاد در سطح استانی پرداخت و گفت: برنامه‌های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان‌های مختلف از ۲۰ آبان ماه با برگزاری مراسم در استان گیلان آغاز و در ۳۰ آبان ماه با برگزاری مراسم در ۶ استان آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان به پایان می‌رسد. به طور میانگین بیشترین برنامه‌های پیش‌بینی شده در هر کتابخانه، با اجرای ۱۰ برنامه در کتابخانه‌های استان‌های همدان، مازندران، کرمان و قزوین اجرا خواهد شد.

وی افزود: به طور کلی در هفته کتاب بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۱۷ برنامه و فعالیت در استان‌ها انجام خواهد شد که از آن جمله می‌توان به افتتاح ۱۳ باب کتابخانه، جابه‌جایی ۳ باب کتابخانه، بازسازی و بازگشایی ۲ باب کتابخانه و توسعه و بهره‌برداری از یک باب کتابخانه اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر این کتابخانه‌ها ۱۲ باب کتابخانه نزدیک به افتتاح هستند که ساخت فیزیکی آنها به پایان رسیده است.

 ثبت نام رایگان کتابخانه‌های عمومی در ۲۴آبان

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به امکان ثبت نام رایگان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در ۲۴ آبان ماه گفت: عضویت در کتابخانه‌های عمومی به صورت سراسری صورت می‌گیرد و هر عضو با ثبت نام در یک کتابخانه امکان استفاده از تمام کتابخانه‌های سراسر کشور را خواهد داشت. عضویت خانوادگی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با پلکان کاهش در هزینه عضویت مواجه خواهد شد که خانواده‌های ۳ نفره، چهار نفره، پنج نفره و بیشتر می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

رمضانی به ارائه آماری از برنامه‌های پیش‌بینی شده در استان‌های کشور به مناسبت هفته کتاب گفت: برگزاری ۱۳۶۸ مسابقه کتابخوانی، ۳۹۰۴ نشست کتاب‌خوان (۲۳۳ نشست اختصاصی، ۱۹۱۱ نشست کتابخانه‌ای، ۱۷۶۰ نشست مدرسه‌ای)، ۳۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب، ۲۱۸ رونمایی کتاب در کشور از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی است که در این ایام در استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی برنامه‌های پیش‌بینی شده را یکی از رویکردهای جدی نهاد در برگزاری این دوره از هفته کتاب عنوان کرد و گفت: با ارتباط خوبی که با دوستان در صدا و سیما داریم برنامه‌های ویژه‌ای برای انعکاس فعالیت‌های در دست اجرا در هفته کتاب داریم. به این منظور پخش ویژه برنامه‌ای در روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در شبکه ۴ تدارک دیده شده که طی آن فعالان حوزه کتاب به ارائه گزارش عملکرد خود در این حوزه خواهند پرداخت.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد افزود: به همت اداره کل روابط عمومی و اداره کل فرهنگی نهاد مجموعه انیمیشن‌هایی با عنوان «آقا و خانم کتابدار» با محوریت کتابخانه و همچنین چند تیزر و انیمیشن دیگر با موضوع «چرا کتاب نمی‌خوانیم» تهیه شده که زمینه‌های پخش آن از رسانه ملی نیز فراهم شده است. همچنین دیدار با گروه‌های مرجع در هر استان، اهداء کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای زنگ مطالعه و طرح کتاب یاران در مدارس از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کتاب است که اجرای آنها در طول سال نیز ادامه خواهد داشت.

مهدی رمضانی با اشاره به همکاری موثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای برنامه‌های هفته کتاب در نهاد، تأکید کرد: خوشبختانه امسال با مدیریت جناب آقای نیکنام حسین‌پور در شورای سیاستگذاری هفته کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسجام خوبی را در همکاری و فعالیت‌ها شاهد بودیم که امیدواریم با این روند هفته کتاب پرباری را شاهد باشیم.

در پایان این مراسم پوستر هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در نهاد، با شعار «حال خوش خواندن» رونمایی شد.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: