کد خبر: 39350
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 فروردين 1398 - 11:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ایفلا طراحی کرد

ابزاری برای توضیح خط مشی دسترسی عمومی به اینترنت در کتابخانه‌ها

منبع : ایفلا
فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) سندی جدید را برای دسترسی همگانی به اینترنت در کتابخانه‌ها به شکل «تولکیت‌ (ابزار) خط مشی دسترسی عمومی» ایجاد کرده است.
ابزاری برای توضیح خط مشی دسترسی عمومی به اینترنت در کتابخانه‌ها

به گزارش لیزنا، متصل کردن کتابخانه‌ها به اینترنت روشی عالی برای جذب افراد آنلاین بیشتر و ارائه فضایی است که در آن افراد بتوانند مهارت‌ها و اعتماد به نفس لازم را برای  استفاده حداکثری از اینترنت، توسعه دهند. «تولکیت‌ (ابزار) خط مشی دسترسی عمومی» به سیاست‌های مختلفی می‌پردازد که  ممکن است کتابخانه‌ها برای  اعمال کردن آنها نیاز به حمایت داشته باشند.

استفاده تقریبا نیمی از جمعیت جهان از اینترنت و نگرانی‌ در مورد خطراتی که بالقوه در فضای مجازی موجود است، باعث شده که لزوم ایجاد دسترسی عمومی به اینترنت در کتابخانه‌ها زیاد نباشد.

هدفِ عالی اتصال آنلاین همه کتابخانه‌ها و کاربران آنها به اینترنت که از حدود پانزده سال پیش به رسمیت درآمده است، در برنامه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) گنجانده شده.

کتابخانه‌ها به علت فراهم کردن دسترسی رایگان به اینترنت و به خاطر کارکنان همیشه آماده کمک‌رسانیشان، از پتانسیل منحصر به فردی برخوردارند. هدف آنها این است که مردم برای دسترسی به اینترنت موانع مالی نداشته باشند و در صورت نیاز حمایت‌ها و آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا به یک کاربر ماهر و مطمئن اینترنت تبدیل شوند. با این وجود هنوز راه زیادی برای اتصال با سرعت بالا به اینترنت در همه جا در پیش داریم.

برای رسیدگی به این هدف، ایفلا از طریق ائتلافی پویا در «انجمن حاکمیت اینترنت» برای دسترسی همگانی در کتابخانه‌ها به اینترنت بر روی ایجاد «تولکیت‌ (ابزار) خط مشی دسترسی عمومی» کار کرده است. این ابزار یک مرور کلی بر خط مشی‌ها و سیاست‌های مختلفی است که ممکن است جهت اعمال برای دولت‌ها لازم باشد.

این تولکیت برای کتابخانه‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌ای طراحی شده است که می‌توانند در ابتدا برای تصمیم‌گیری در مورد اولویت‌ها از ابزار تشخیصی استفاده کنند. سپس می‌توانید از نکات کلیدی و لینک‌های اضافه شده به متن برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

ایفلا عنوان کرده است: این ابزار یک سند پویاست و ما منتظر ایده‌های شما بخصوص در ارتباط با سایر منابعی که بتواند کمک کنند، هستیم. اگر دوست دارید با ما در ارتباط باشید تماس بگیرید.

ترجمه: پریسا صفایی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: