کد خبر: 40010
تاریخ انتشار: شنبه, 05 مرداد 1398 - 09:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

اولین دانشجوی بین‌الملل کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور از پایان نامه خود دفاع کرد

منبع : لیزنا
اولین دانشجوی کارشناسی ارشد بین‌الملل کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در کشور از پایان نامه خود دفاع کرد.
اولین دانشجوی بین‌الملل کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور از پایان نامه خود دفاع کرد

 

به گزارش لیزنا، «اول عبدالهی ابوبکر»، اولین دانشجوی کارشناسی ارشد بین‌الملل کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در کشور در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه تهران از پایان‌نامه خود با عنوان «علم‌سنجی و ترسیم نقشه دانش بروندادهای پژوهشی نیجریه در حوزه پزشکی گرمسیری، نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس در طول سال‌های 1983-2018» دفاع کرد.

پزشکی گرمسیری یک حوزه بین‌رشته‌ای از پزشکی و در ارتباط با موضوعات بهداشتی و بیماری‌هایی است که در نواحی گرمسیری و شبه گرمسیری شیوع دارد و کنترل و ریشه‌کن کردن آن‌ها در این نواحی به‌سختی صورت می‌گیرد. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های با منشأ انگلی، باکتریایی و ویروسی هستند که در مناطق گرمسیری و شبه گرمسیری به‌وفور شیوع دارند و نیجریه جزء کشورهای آفریقایی است که از این موضوع رنج می‌برد؛ بنابراین این پژوهش با شناسایی این مسئله و باهدف بررسی میزان انتشارات در این حوزه از پژوهشگران نیجریه صورت گرفت تا در تصمیم‌گیری‌های مرتبط برای مبارزه با این بیماری‌ها سهم کوچکی ایفا کند و توجه سیاستگزاران سلامت را به بحث پژوهش در این حوزه جلب کند. چون بسیاری از این پژوهش‌ها به بررسی روش‌های جدید تشخیص، درمان و کنترل پرداخته‌اند که می‌تواند در بهبود امر کمک‌کننده باشد.

این پژوهش از نوع مطالعات کمی و توصیفی بود که با تکنیک علم‌سنجی صورت گرفت. 2617 مقاله شامل (پژوهشی، مروری، کنفرانس، یادداشت‌ها) از پایگاه وب آو ساینس استخراج و با کمک نرم‌افزار اکسل و Vosviewer تحلیل و جداول، نمودارها و نقشه‌های دانشی مربوط ترسیم شوید.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که از مجموع 2617 مقاله استخراج‌شده، بیشترین سهم مربوط به مقالات پژوهشی با 2427 عدد و سال‌های 2009، 2010 و 2013 بیشترین تولید مقاله در این حوزه صورت گرفته بود. روند موضوعی نشان‌دهنده این بود بیشترین تولیدات در حوزه بهداشت حرفه‌ای (1489) و محیط و بعدازآن انگل‌شناسی (654) صورت گرفته و بیشترین الگوی هم نویسندگی، مقالات با سه نویسنده بود و به‌تازگی مقالات با ده نویسنده و بیشتر رایج شده است. Sowumi, A پراستنادترین بوده و دانشگاه IBADAN بیشترین نشر و همکاری علمی، موسسه FGN بیشترین حمایت مالی و کشور آمریکا بیشترین همکاری علمی را با نیجریه داشته‌اند.

دکتر فاطمه شیخ شعاعی و دکتر سعید اسدی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش علم‌سنجی دانشگاه شاهد اساتید راهنما و دکتر یوسف عرفانی استاد مشاور این پژوهش بودند. دکتر پیام کبیری و دکتر سعیده ولی زاده داوری آن را بر عهده داشتند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: