کد خبر: 24943
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 مرداد 1395 - 08:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

بودجه کمتر، فضای بیشتر؛ با سامان همراه باشید!!!!

منبع : لیزنا
محمدرضا بدیع زادگان
بودجه کمتر، فضای بیشتر؛ با سامان همراه باشید!!!!

لیزنا، محمدرضا بدیع زادگان، مسئول اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کاشمر: یکی از مهمترین عوامل جذب مراجعه کننده به کتابخانه های عمومی, داشتن منابع اطلاعاتی مناسب است. در حقیقت یک کتابخانه هراندازه در زمینه هایی مانند ساختمان و تجهیزات, دانش و برخورد کتابداران, ساعت کاری و ... پیشرفت داشته باشد ولی در تامین منبع اطلاعاتی حرفی برای گفتن نداشته باشد, از رسالت اصلی خود باز خواهد ماند. هدف نهایی مراجعه کننده استفاده از منبع اطلاعاتی و برطرف کردن نیاز اطلاعاتی است و چنانچه به این مهم در کتابخانه دست نیابد, رسالت اصلی کتابخانه صورت نپذیرفته است.

مشکلات مالی و بودجه ای در حال حاضر یکی از اصلی ترین دغدغه های سازمان های مختلف است. نهادها و سازمان های مختلف می کوشند با استفاده از روش های مختلف تاثیر مشکلات مالی بر رسالت سازمانی خود را کاهش دهند. این مشکل درباره سازمان های فرهنگی که درآمدزا نیستند بسیار حادتر است. پس متعاقب آن نیاز این سازمان ها به اندیشیدن و به کارگیری روشهای خلاقانه و موثر برای کاهش تاثیر مشکلات بودجه ای بررسالت خود بسیار بیشتر احساس می شود.

 

از طرفی ظهور تکنولوژی های نوین و رشد چشمگیر آن در جوامع امروزی, سازمان هایی که به این مهم توجهی نداشته باشند را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد. کتابخانه های عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چنانچه تمایل به حفظ جایگاه خود در جوامع امروزی دارند, باید با این رشد همگام شوند. حتی آهنگ همگام شدن نیز بسیار مهم است و این تغییرات به اندازه ای سریع اتفاق می افتد که سرعت حرکت سازمان ها به سمت این فن آوری ها نیز تاثیر زیادی در کارامدی و یا احتمالا ناکارآمدی آنها خواهد داشت. تقریبا از دهه 1960 بود که فن آوری های جدید کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را تحت تاثیر خود قرارداد و این تاثیرات تا امروز و با سرعت بیشتر در حال گسترش است. یکی از مصادیق این فن آوری ها ظهور فهرست های پیوسته کتابخانه ای بود. هر چند سال ها طول کشید تا این فن آوری در کتابخانه های عمومی کشور ما نیز نمایان شود ولی بالاخره با راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه های عمومی (سامان) , عملا فهرست های پیوسته نیز وارد کتابخانه های زیرمجموعه نهاد شد. به دلیل قابلیت ها و تاثیراتی که این فن آوری دارد, ظهور سامان را می توان نقطه عطفی در تاریخچه  فن آوری نهاد کتابخانه های عمومی دانست.

 

در این نوشته قصد پرداختن به قابلیت ها و یا ضعف های این سامانه را ندارم, که مطمئنا سامان برای به سامان رسیدن نیازمند انجام پژوهش های بسیاری است. مساله ای که من را وادار به نوشتن این مطلب کرد استفاده از یکی از قابلیت های این سامانه به عنوان "عضویت سراسری" است. قابلیتی که در بستر فهرست پیوسته سامان ایجاد شد و امکان استفاده اعضای یک کتابخانه را از تمامی کتابخانه های کشور فراهم نمود. طرحی که چنانچه به خوبی مورد استفاده قرار گیرد برای کتابخانه های نهاد که شاید در بسیاری از موارد از رقیبان متمول خود مانند شهرداری ها و آستان قدس عقب باشند, به عنوان یک برگ برنده محسوب خواهد شد.

 

البته من در این نوشته قصد پرداختن به مقوله "عضویت سراسری" در کتابخانه های نهادی را هم ندارم, هرچند معتقدم هر طرحی پس از مدتی که از اجرای آن گذشت نیازمند ارزیابی و احیانا بازنگری است. مساله اصلی مورد نظر من در این نوشته ارتباط برقرار کردن بین کمبود فضاهای مخزن کتابخانه ها, کمبود بودجه خرید منابع و عضویت سراسری است. به بیان دیگر ارائه راهکار برای استفاده از فرصت عضویت سراسری در جهت کمک به وضعیت مالی و بودجه ای نهاد.

 

در این قسمت من دو پیشنهاد را به عنوان مثال مطرح می کنم و از همه همکارانم خواهشمندم  پیشنهادات عملی خود را در این زمینه ارائه دهند تا شاید بتوانیم به جمع بندی مناسب و در نهایت ارائه طرحی کارا دست پیدا کنیم:

 

پیشنهاد اول: وجین را براساس عضویت سراسری انجام دهیم.

یکی از اقداماتی که در کتابخانه های عمومی انجام می شود مساله وجین منابع است. دلایل مختلفی که شاید کمبود فضا مهمترین آن باشد,  وجین را به یک مساله مهم و قابل توجه در کتابخانه های نهاد تبدیل کرده است. در گذشته روال معمول بر این بود که هر کتابخانه بدون توجه به کتابخانه های اطراف خود و براساس دستورالعمل مشخصی عملیات وجین را انجام دهد. حال اگر قابلیت عضویت سراسری را در وجین منابع دخیل کنیم می توان به این نتیجه رسید که دستوراالعمل های وجین را به جای اینکه کتابخانه ای در نظر بگیریم, شهرستانی یا منطقه ای طراحی کنیم. من این پیشنهاد را با ذکر یک مثال ادامه می دهم. فرض کنیم در شهرستانی 8 کتابخانه نهادی وجود دارد. یکی از منابعی که وجین می شود نسخ تکراری است. یعنی چنانچه عنوان کتابی دارای نسخه یا نسخه های تکراری در مجموعه کتابخانه است, با رعایت و در نظر گرفتن شرایط خاصی می توان آن را وجین کرد. حال اگر با توجه به عضویت سراسری این دستورالعمل به این شکل تغییر کند: چنانچه کتابی در کتابخانه نزدیک کتابخانه من موجود باشد و کتاب در کتابخانه من در یک سال گذشته به امانت نرفته باشد, می توان آن را وجین کرد. به عبارت دیگر اگر کتابخانه ای با مشکل شدید فضا مواجه است ( که تعداد آنها در نهاد کم نیست) و منبعی در یک سال گذشته به امانت نرفته است, در صورتی که کتابخانه دیگر شهر من نسخه ای از آن را دارد, می توان آن را وجین کرد. دستوراالعمل دیگری در وجین وجود دارد که برخی منابع را حتی اگر سال ها به امانت نرفته باشند, از وجین مستثنی می کند. با وجود قابلیت عضویت سراسری شاید این دستورالعمل را بتوان به عنوان مثال به این شکل تغییر داد: برای منابع مستثنی از وجین یک کتابخانه در نظر گرفته شود و کتابخانه های دیگر چنانچه در یکسال گذشته امانتی از آن منبع را نداشته اند, آن را وجین کنند. به عبارتی از آنجا که مساله اصلی در وجین درخواست و دسترسی مراجعه کننده به منبع است, با کمک عضویت سراسری هیچ خللی در این زمینه ایجاد نخواهد شد. البته همه این پیشنهادات نیاز به کارشناسی و تعیین دقیق مصداق ها دارد, به عنوان مثال بکارگیری این پیشنهاد در شهرستان های بزرگ در مقایسه با شهرستان های کوچک تر و شهرستان های تک کتابخانه ای متفاوت خواهد بود. ولی می توان براساس قابلیت عضویت سراسری دستورالعمل های وجین را در جهت کمک به مشکلات کتابخانه ها و خصوصا مشکل فضای فیزیکی کتابخانه ها تغییر داد.

 

پیشنهاد دوم: خرید منابع براساس قابلیت عضویت سراسری برنامه ریزی شود.

می توان از قابلیت عضویت سراسری در توزیع منابع در کتابخانه های یک شهرستان بهترین استفاده را کرد. این پیشنهاد  با توجه به مشکلات بودجه ای نهاد در تامین منابع کتابخانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد خود را با یک سوال مطرح می کنم: آیا با وجود قابلیت عضویت سراسری بازهم نیاز به خرید منابع مشابه برای کتابخانه های یک شهر یا یک منطقه می باشد؟ آیا بهتر نیست به جای دریافت عنوانی که در یکی از کتابخانه های شهر یا منطقه نزدیک من  وجود دارد, عنوانی ارسال شود که در این کتابخانه ها نیست؟ به عنوان مثال در همان شهرستانی که 8 کتابخانه دارد و قرار باشد از طرف نهاد برای هر کتابخانه 10 نسخه کتاب خریداری شود, مطمئنا دریافت 80 نسخه کتاب در 80 عنوان متفاوت برای اعضایی که امکان امانت از همه کتابخانه ها را دارند مناسب تر از دریافت 80 نسخه کتاب در 10 عنوان متفاوت است و این به معنای دسترسی به عناوین بیشتر بدون تغییر در هزینه های خرید است.

این پیشنهادات و امثال آن مطمئنا نیازمند بررسی دقیق تر و سپس ارائه دستورالعمل های جامع در حوزه وجین و خرید می باشد, ولی امیدوارم طرح نمودن آن ذهن های خلاق کتابداران را برای ارائه راهکارهای دیگر در حوزه های مختلف به تفکر وادارد.

بیایید تا در مورد ایده های خود صحبت کنیم چون ذهن خلاق همیشه با صدای بلند کار می کند. منتظر نظرات و پیشنهادات همکاران برای تدوین دستورالعمل هایی روزآمدتر و کارامدتر در کتابخانه ها هستم.

 

محمدرضا بدیع زادگان، « بودجه کمتر، فضای بیشتر؛ با سامان همراه باشید!!!!». سخن هفته لیزنا، شماره 298. 18 مرداد ۱۳۹۵

حسین کتابدار
|
iran
|
1395/05/26 - 20:50
1
5
الان بودجه کتابخونه ها زیاد شده و نیم درصد هم خیلی عالی شده اما افسوس حقوق کتابداران همونی هست که بود باید حقوق ها به یه سطحی برسه ادم کمتر ذهن و فکرش درگیر گرفتاری زندگی باشه تو کتابخونه ما که درجه 6 هست پارسال نزدیک 50 میلیون کتاب خریداری شده اما من برا وام 5 میلیونی یکساله دارم میدووم اما هنوز موفق به گرفتن نشدم
پاسخ ها
مهدی محمد
| iran |
1395/05/28 - 17:55
دقیقا مثل کتابخانه ما که درجه 6 است سال گذشته کلی خرید کتاب داشتند اما حقوق ما همون صد هزار تومن اضافه شده دیگه چه انگیزه ای میمونه
کتابدار
|
Iran
|
1395/05/24 - 12:55
0
2
سلام و سپاس از آقای بدیع زادگان
ارائه این دست پیشنهادات توسط کتابداران می تواند در بسیاری موارد راهگشای خوبی برای مشکلات باشد.
وجین منابع براساس عضویت سراسری برای کتابخانه هایی که مشکل فضا دارند کار بسیار خوبی است. درمورد خرید منابع هم اگر این طرح اجرا شود به نظرمن منابع غنی تر خواهد شد.
کتابدار
|
Iran
|
1395/05/23 - 09:36
2
5
ای کاش طرح کتاب من فعال بود من همیشه شرمنده اعضای کتابخونم هستم به دلیل نبود منبع درخواستیشون تو کتابخونه
پاسخ ها
مهدی کتابدار
| Iran |
1395/05/24 - 10:04
همون طرح کتاب من هم کلی باعث ریخت و پاش و حیف و میل و ... بودجه نهاد میشد و در نهایت هم ضررش متوجه ما کتابدران میشد
کارمند
|
Iran
|
1395/05/22 - 20:18
1
9
با سلام.
آقا انصافاً «مسئول اداره» چیه؟؟
ما توی هیچ چارتی و در هیچ سازمانی، چیزی بنام مسئول اداره نداریم!
آخه چرا ما خودمون رو رئیس هم نمیبینیم و نمیدونیم!
اگه سرپرست اداره هستید بنویسید سرپرست، و اگه رئیس اداره هستید بنویسید رئیس اداره!
کتاب خوان
|
Iran
|
1395/05/22 - 12:30
0
2
سلام
مشکل همینجاست که سیستم کتابخانه ها پول را میتواند صرف هزینه های متفرقه کند اما برای خرید کتاب نه!
در اصل بایستی سیستم نیازسنجی کند و براساس نیاز به تهیه و خرید کتاب بپردازد
یکی از راه های ترغیب مردم به حضور در کتابخانه ها، توجه به سلایق و علایق آنهاست نه تلقین و اجبار به مطالعه کتبی که سلیقه ای در کتابخانه هاست!
محمد حسین دیانی
|
Iran
|
1395/05/20 - 18:51
0
5
خروج کتابداران کتابخانه های عمومی از حالت پذیرا به دستورات مرکز، و ورود آنها به اندیشیدن درباره مشکلات و بیان آنها برای نقد و بررسی ، نوید آِننده ای بهتر برای کتابخانه های عمومی است.
مهدی زارعی
|
Iran
|
1395/05/19 - 14:53
0
2
با سلام و عرض ادب خدمت همه همکاران گرامی و تشکر ویژه از نظرات جناب آقای بدیع زادگان در تکمیل پیشنهاد اولیه شما مبنی بر وجین کتب تکراری پیشنهاد میکنم حد اقل در هر شهرستان یک مرکز مبادله کتاب دایر باشد که ضمن اینکه کتب اهدایی از سازمانها ادارات و مردم عادی را جذب می کند پل ارتباطی بین مسوولین کتابخانه های آن شهرستان باشد که هم از این مرکز بازدید و کتبی که نیاز دارند را دریافت کنند و بر عکس کتب وجینی کتابخانه هایشان را عودت دهند. و در مورد پیشنهاد دوم جنابعالی به هر حال این طرح خوبی است که در هزینه صرفه جویی شود ولی به چه قیمتی ، به قیمت وقت مراجعه کننده که از رسالتهای بزرگ کتابداران است ، مبادا بخاطر صرفه جویی در هزینه به صرفه جویی در وقت مراجعه کننده لطمه ای وارد شود که مراجعه کننده ای جهت دریافت کتابی به کتابخانه ما مراجعه کند و ما بجای در اختیار گذاشتن کتاب به ایشان فقط آدرس کتابخانه محله ای دیگر را به ایشان عرضه کنیم . با سپاس فراوان
کتابدار
|
Iran
|
1395/05/19 - 11:26
0
2
دد مورد توزیع منابع و مجموعه سازی چندین بار در نظرات لیزنا بنده نیز همین پیشنهاد را داده ام و البته به نحوه کار نیز اشاره نموده ام. با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و امکانات و فناوری به جای خط مشی مجموعه سازی معمولی باید دو خط مشی را در نظر گرفت: 1 خط مشی مجموعه سازی برای اعضای بالفعل 2) بالقوه
در بالقوه که معمولا از طریق نظرسنجی و تقاضا صورت می گیرد که عملا دیگر در کتابخانه ها از رونق افتاده و البته با طرح کتاب من جدای از معایبش قبلا تقریبا دنبال می شد.
و اما باالفعل در بالفعل با روش های آماری نوین و ترسیم نقشه مرتبط به هر کتابخانه و نیز نقشه کلی کتابخانه های منطقه می توان محبوبیت یک موضوع خاص را در هر کتابخانه تعیین نمود و در این موضوع خاص با توجه به پیشنهاد جنابعالی آن کتابخانه را تقویت کرد البته بنده چندین بار در این مورد را به دوستان برای موضوع پایان نامه پیشنهاد داده ام ولی کسی قبول نکرده اند و مرد کار می خواهد و با توجه به تخصص بنده در متن کاوی و نبود فرصت فعلا خودم نمی توانم انجام دهم ولی در اولین فرصت و البته اولین کسی که بخواهد کمک خواهم نمود چون تا چنین کاری به صورت پژوهش در نیاید امکان کاربردی کردن رسمی وجود نخواهد بود و باز از دوستان که تمایل دارند می تواند پیشنهاد همکاری دهند. البته دوستانی که در زمینه علم سنجی علاقه دارند. البته لازم به ذکر است این پژوهش جدای از این کاربد در پیشنهاد و مشاوره خوانندگان نیز بسیار کاربرد خواهد داشت و می توان کارهای دیگری با تامل بیشتر انجام داد. این کار از اولین ماه های استخدام بنده در ذهنم است ولی هنوز با گذشت زمان 3 سال باز کسی تمایل به انجام آن ندارد چرا که تقریبا وقت گیر می باشد.
با تشکر
بیگ لو
|
Iran
|
1395/05/18 - 09:16
2
4
با سلام
در رابطه با پیشنهاد دوم آقای بدیع زادگان، مدتهاست که ما کتابداران به سهمیه های کتاب مشابه در کتابخانه هایی که حداقل بعد مسافت را از هم دارند، معترضیم. تصور کنید: 4 کتابخانه در یک شهر کوچک که درجه یکسان و به تبع آن مجموعه هایی کاملا یکسان دارند!!!
به نظرم این مسئله پیش از این با "طرح کتاب من" حل شده بود ولی متاسفانه دلیل توقف و تعلیق این طرح را آن هم به مدت سه سال هنوز نمی دانیم...
کتابدار فارس
|
Iran
|
1395/05/18 - 08:50
0
5
با سلام به نظر من برای هرچیزی باید اول فرهنگ سازی بشه وقتی ما هنوز بدبختی پیگیری کتب تاخیری رو تو خود شهرستان داریم و مردم ما فرهنگ امانت گرفتن رو نمی فهمن که باید سرتاریخ و صحیح و سالم برگردونی چطور کتاب امانت می دیم به عضوی که یه روز گذرش به شهر ما افتاده ما چندتا منبع خوب داشتیم که دو نفر از غیر همشهریان امانت گرفتن و الان بیش از یکسال هست که کتابها را برنمی گردونن و ما هم هیچ د سترسی بهشون نداریم و دوم اینکه تو کشورهای دیگه کتابخونه ها محلی اداره میشن و یکی از مهم ترین اصول در مدیریت خوب منابع به موقع در دسترس بودن هست ما داشتیم مراجعانی که وقتی میگیم برو شیراز که فاصله خیلی کمی- نزدیک یک ساعت راه- از ما داره منبع رو از فلان کتابخونه بگیر با نظر منفی مواجه می شیم که اگه رفتم شیراز خوب میرم کتاب رو می خرم به نظر من یه سری منابع اصل رو همه کتابخونه ها باید داشته باشن وبرای این طرح سراسری هم یه فکر بهتری کرد مثلا استفاده از تجربه طرح امین و غدیر دانشگاه ها و داشتن کپن و کارت مخصوص و الزام به بازگشت منابع
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/05/19 - 11:09
با سلام
حرف جنابعالی کاملا متین و بجاست اما یک نکته که در پیگیری کتابها در نظر گرفته نمی شود این است که گاهی این کتابها اگر هم پس داده شود باز ارزش اطلاعاتی چندانی ندارد جدای از وضع ظاهری و می توان به راحتی وجین کرد و نیاز به صرف هزینه در هر بار تماس با مراجعه کننده نیست. اما اگر کتاب متقاضی زیادی داشته باشد قضیه فرق می کنند اما گاهی باز هزینه ای که بایت پیگیری تاخیر کتابها می پردازیم بیشتر از قیمت کتاب هست. که در این مورد نیز باید سیاست گذاری مناسب صورت گیرد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: