کد خبر: 47316
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 ارديبهشت 1402 - 18:42

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

«اولین یادواره کتابدار شهید عباس غفرانی» برگزار شد

منبع : کتابخانه های خراسان رضوی
آیین اولین یادواره کتابدار شهید عباس غفرانی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در شهرستان مه ولات برگزار شد.
«اولین یادواره کتابدار شهید عباس غفرانی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، آیین «اولین یادواره کتابدار شهید عباس غفرانی» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همزمان با شب شهادت حضرت امام صادق(ع) در مسجد جامع شهرستان مه ولات برگزار گردید.

حجت الاسلام داوود زاهدی امام جمعه شهرستان مه ولات در ابتدای مراسم، ضمن خیرمقدم به حاضرین در این مراسم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، از شهدای بزرگ شهرستان مه ولات بخصوص شهید کتابدار عباس غفرانی که تنها شهید کتابدار سه استان خراسان بزرگ است یاد کرد.

وی با اشاره به جایگاه بالای شهادت و شهید گفت، مراتب بالاتر از هر خیر و فضیلیتی در عالم هستی، وجود دارد، جز شهادت در راه خداوند، که فضیلتی بالاتر از این خیر و نیکی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه خیر و فضیلت شهدا به تمام بشریت می رسد، گفت: این خدمتی ست که شهید به انسانیت می نماید و افزود: جان شیرین بهترین و با ارزش ترین دارایی هر انسان است و فردی که جان خود را در مسیر ارزشهای الهی تقدیم می نماید، به بالاترین سطح فضایل دست یافته است و وجود شهدا برای تمام انسان ها مبارک و فرخنده است.

حجت الاسلام والمسلمین داوود زاهدی، به شهادت مصطفی الداغی به عنوان شهید غیرت هم اشاره کرد و از وی به عنوان الگویی برای نسل جوان جامعه ایران نام برد.

وی از بی تفاوتی مردم جامعه به منکر ها و مفسدات در جامعه اسلامی به عنوان یک معضل نام برد و گفت: شهدای ما نسبت به ارزشهای الهی بی تفاوت نبودند و این باعث شد که جان خود را در طبق اخلاص قرار دهند و شهدا هستند که بی تفاوتی را از جامعه اسلامی ایران زدوده اند. 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل اداره کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز ضمن خیرمقدم به حاضرین در اولین یادواره شهید کتابدار عباس غفرانی و با تسلیت ایام شهادت رئیس مذهب شیعه امام صادق(ع)، از تمامی دست اندرکاران و مسئولین شهرستان مه ولات و خانواده شهید کتابدار عباس غفرانی، برای برگزاری این مراسم، قدردانی نمود.

سبزیان ضمن رساندن سلام دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به حاضرین، پیام مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور را برای اولین یادواره شهید کتابدار شهید عباس غفرانی، برای حاضرین قرائت کرد. 

متن این پیام به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت، ایثار و جان نثاری در راه آرمان ها و ارزشهای الهی، مدالی پرافتخار است که خداوند به بهترین و رستگارترین بندگان خود ارزانی می دارد و نردبانی مطمئن برای رسیدن به اوج تعالی، کمال و عزت ابدی است و شهید، واژه ی مقدسی است که از صدر اسلام تاکنون با خصایصی همچون اخلاص، ایمان و تعهد همراه بوده است و شهداء شاهدان جاوید و مشعل داران پرفروغ هدایت و سرافراز جامعه اند.

گرامی باد یاد وخاطره همه گلگون کفنان میهن اسلامی که در راه حق و حقیقت جان در طبق اخلاص نهادند؛ سروقامتانی که با تاسی به قافله سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در راه دفاع از کیان و ارزش های اسلامی، بیرق جهاد و شهادت را برافراشته و با ایثار و جان فشانی، استقلال، آزادی و حیات عزتمندانه را برای این کشور و ملت به ارمغان آورند و امروز یاد و نام جاودان آنها، زینت بخش کتاب زرین سراسر حماسه و سرافرازی این سرزمین است. 

اینجانب ضمن تشکر از دست اندرکاران اولین یادواره کتابدار شهید عباس غفرانی، یاد آن شهید عزیز، که در آستانه انقلاب اسلامی فعالیت خود را به عنوان کتابدار در کتابخانه عمومی فیض آباد آغاز کرد و توانست در مدت کتابداری و سرپرستی، کتابخانه را به پایگاهی برای نشر معارف اسلامی تبدیل کند، گرامی می دارم. آن شهید بزرگوار می تواند الگویی برای عمومی مردم، خصوصا کتابداران عزیز باشد.

اکنون بر ما بازماندگان است که از خودگذشتگی آنها را پاس بداریم و بکوشیم شمع ایثار و فداکاری که در تندباد حوادث و ناملایمات این روزگار کم فروغ نشود. 

مهدی رمضانی

دبیرکل نهادکتابخانه های عمومی کشور

در ادامه این مراسم نیز حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سلطانی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای سلامت و شهدای امنیت و نیز شهدای شهرستان و بخصوص شهید عباس غفرانی و تسلیت ایام شهادت امام جعفرصادق(ع)، به روایتی از ششمین امام شیعیان اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) فرمودند: "زندگی من بر چهار مبنا نهاده شده است، اول اینکه یقین یافتم که کاری که بر عهده من است را کس دیگری انجام نمی دهد، پس تلاش فراوان کردم که کارهایم را خودم انجام دهم، دوم اینکه یقین یافتم که خداوند بر من آگاه است، پس حیا کردم که گناه کنم، سوم اینکه یقین یافتم که رزقی که مال من است به من می رسد و کسی قادر به تغییر آن نیست و آرامش یافتم و چهارم اینکه یقین یافتم آخر کار همه مرگ است، پس آماده مرگ شدم"

وی با اشاره به این روایت افزود: هدف از زندگی انسان ها، عمل کردن به تکالیف الهی و توجه به بایدها و نباید هاست و هر کدام از ما انسان ها وظیفه داریم که در مسیر سازندگی خویش قدم برداریم و در جامعه موثر باشیم و از شهید سردار سلیمانی به عنوان انسان بزرگی که تاثیر جهانی داشت یاد کرد و گفت: ما به این شهدا مدیونیم چرا که شهدا بودند که جامعه ما را ساخته اند. 

وی از خون شهدا از سال 1332 تا به امروز به عنوان سرمایه گذاری انقلاب اسلامی ایران نام برد و ادامه داد: کشور ما ایران، به برکت این خون هاست که همیشه سربلند و در اوج بوده و خواهد ماند و از همه مسئولین خواست تا هر چه بیشتر به این ملت خدمت نمایند و به تاکید کرد که باید پاسخگوی خون شهدا باشند.