کد خبر: 47372
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 خرداد 1402 - 09:15

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نخستین کتابخانه عمومی وقفی خیرساز مشهد افتتاح شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
آیین افتتاح نخستین کتابخانه عمومی وقفی خیرساز حضرت خدیجه(س) شهرستان مشهد با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، مدیرکل امور استان های نهاد و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
نخستین کتابخانه عمومی وقفی خیرساز مشهد افتتاح شد

به گزارش لیزنا، آیین افتتاح نخستین کتابخانه عمومی وقفی خیرساز حضرت خدیجه(س) شهرستان مشهد با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور؛ محمدعلی میرزائی، مدیرکل امور استان های نهاد؛ حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن افکار، رئیس کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی؛ مجتبی محمودی، مدیر نمایندگی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه شمال شرق کشور؛ محمدامین بابائی، مدیرکل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی؛ مرتضی کرباسچی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی، خانواده مرحوم حاج محمدرضا رضائی و جمعی از اهالی منطقه ساجدی در مشهد برگزار شد.

در ابتدا سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، گفت: کار بزرگ را امروز خانواده مرحوم رضائی انجام داده‌اند که با یک نگاه بلند، وقفی جاودانه را انجام داده‌اند. انتخاب نام حضرت خدیجه(س) برای این کتابخانه مهر تاییدی بر این نگاه بلند است.

وی با اشاره به حضور پررنگ حضرت خدیجه(س) در اعتلای اسلام، گفت: ثروتمند مصلح و متدین در عالم اسلام و در حمایت از امامت و رسالت کم نداشته‌ایم، چه بسا افرادی غنی‌تر از حضرت خدیجه(س) در این مسیر گام نهادند؛ اما نکته قابل توجه در این است که حضرت خدیجه(س) ثروتش را در راه تغییر باورها و ارزشهای جامعه هزینه کرد. به عبارت ساده‌تر ایشان برای انسان مسلمان عقلانیت خرید تا در دنیا و آخرت به رستگاری برسد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: تمامی امور وقفی که افراد متدین برای تبدیل اموال خود به صدقه جاریه انجام می‌دهند، به اندازه وقف در راستای افزایش دانایی و آگاهی نیست. در گذشته قدرت در اختیار کشورهایی بود که از لحاظ اقتصادی برتر بوده‌اند اما امروز نظام رشدیافتگی بر روی آموزش و پرورش تمرکز دارد. در جهان امروز کشوری توانمند است که کودکان و نوجوانانی آگاه و دانا تربیت می‌کند.

قاضی‌زاده تاکید کرد: وقف کتابخانه، نگاهی بلند است که دریچه آن به روی دانش‌اندوزی و خردورزی باز شود. دانایی است که توانایی می‌آورد و دانایی در جامعه‌ای اتفاق می‌افتد که مردم آن به دنبال دانش‌افزایی باشند. یک جامعه برای پیشرفت باید اهل مطالعه باشد، فکر کند و از تقلید دوری کند.

وی اظهار امیدواری کرد این اتفاق آثار و برکات بزرگی را برای مردم به همراه دارد، چراکه علاوه بر امر وقف بر اصل دانایی و آگاهی نیز تاکید دارد.

معاون رئیس جمهور کتاب را مظهر دانایی دانست و گفت: کتاب رسانه‌ای است که سالها می‌ماند. میراثی از گذشتگان برای ما و از ما برای آیندگان است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت امام رضا(ع)، گفت: از اهالی منطقه و همه عزیزان به ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور برای حضور در این آیین کمال تشکر و قدردانی را دارم.

وی با اشاره به مراسم افتتاح کتابخانه عمومی وقفی حضرت خدیجه(س)، تصریح کرد: این کتابخانه به همت خانواده مرحوم حاج محمدرضا رضائی، به صورت وقفی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی واگذار شد. صمیمانه از این حسن نظر و اقدام حسنه ایشان تشکر می‌کنم که علاوه بر ترویج سنت وقف، باعث افزایش فضاهای کتابخانه‌ای شده‌اند.

سبزیان با اشاره به نسل دوم کتابخانه‌های عمومی، ابراز کرد: کتابخانه‌ها امروز پدافند فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی هستند. کتابخانه باعث به وجود آمدن پنج عامل مهم در جامعه، افزایش سواد و توانمندی عمومی جامعه، ایجاد امید و نشاط اجتماعی به واسطه افزایش سواد و توانمندی، ایجاد رضایتمندی و در نتیجه کاهش آسیبهای اجتماعی می‌شود.

وی افزود: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، روی دیگر توانایی، دانایی است. لذا می‌توان به جرئت گفت راه عبور از سختی‌ها و مشکلات، کتابخانه است. کتابخانه‌ای که به عنوان مکان سوم مردم بعد از خانه و مدرسه شناخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سبزیان با بیان اینکه فرایند افتتاح کتابخانه دو سال به طول انجامید، تاکید کرد: باعث افتخار است که این تلاش باعث ایجاد فضای مطالعاتی در منطقه‌ای فاقد کتابخانه شد و زمینه را برای ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم فراهم ساخت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد با همکاری و همراهی مردم و مسئولین منطقه شاهد برکات روزافزون این کتابخانه باشیم.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی با استفاده از ظرفیتهای منطقه‌ای می‌توانند سرمنشا بسیاری از رویدادهای مهم فرهنگی و اجتماعی باشند. در واقع کتابخانه یک قرارگاه فرهنگی برای تربیت منتظران امام موعود(عج)، مدیران پرتلاش آینده، نوابغ و مخترعان کشور است.

گفتنی است، کتابخانه عمومی وقفی حضرت خدیجه(س) در ساختمان اهدایی خانواده مرحوم حاج محمدرضا رضائی واقع در بلوار شهید فرامرز عباسی، خیابان ساجدی و زیربنای ۵۹۷ مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر سیزده میلیارد ریال توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تجهیز و به بهره‌برداری رسید.