کد خبر: 47609
تاریخ انتشار: جمعه, 20 مرداد 1402 - 11:39

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

طراح‌های خلاقه در حوزه کتاب ارائه می‌شود

منبع : کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری
 نشست نخبگانی با محوریت ترویج کتابخوانی از طریق سیستم حمل و نقل شهری و ارائه طراح‌های خلاقه در حوزه کتاب در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
طراح‌های خلاقه در حوزه کتاب ارائه می‌شود

به گزارش لیزنا، نشست نخبگانی با هدف ارائه طراح‌های خلاقه در حوزه کتاب و با محوریت ترویج کتابخوانی از طریق سیستم حمل و نقل شهری با حضور احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد؛ بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش؛ احمد رحیم‌خانی، دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه؛ محمد حکیم‌آذر، دکتری زبان و ادبیات فارسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد؛ وحید خلیلی، دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه؛ ماشاالله ایزدی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شهرکرد و مدرس دانشگاه؛ بهروز محمدپور، مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد و فعال رسانه‌ای و اکبر ایازی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و مدرس دانشگاه، روز چهارشنبه 18 مرداد ماه در فضای سنتی هتل جهانگردی شهرکرد برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با ابراز خرسندی از همراهی شهردار، مجموعه شهرداری شهرکرد و اساتید دانشگاه با کتابخانه‌های عمومی، همفکری و همراهی صاحب‌نظرانِ مجرب را پیش برنده امور و موجب زایش افکاری پخته و نو در حوزه کتابخوانی دانست که با حمایت مدیرانِ شهریِ دوستدار فرهنگ به نتایج خوبی خواهد رسید.

سپس محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد به نقش مردم در شکل گیری فرهنگ و تمدن یک شهر اشاره کرد و اظهار داشت: بنیان‌گذار یک شهر مردم هستند و باید هر اقدامی که می‌کنیم نقش مردم را در نظر بگیریم. زمانی که نگاه شهرنشینی مردم به شهروند تغییر کند مشارکت پذیری آنها شکل می‌گیرد. پس در بحث محتواسازی این طرح باید طوری عمل کنیم که حس تعلق مردم به شهر را افزایش دهیم.

واحدیان افزود: در شیوه اجرای طرحِ «ترویج کتابخوانی از طریق سیستم حمل و نقل شهری» باید هم افزایی صورت گیرد و سعی‌مان بر این باشد که همه دستگاهها را دخیل کنیم و وقتی محتوایی قوی و کارشناسی تولید شد از بسترها و تلاش مجموعه دستگاههای اجرایی استفاده کنیم و همه با هم، کاری واحد و فاخر را پیش بریم زیرا هر کاری عمومی شود ماندگاری آن بسیار بیشتر خواهد شد و ما نیز در شهرداری شهرکرد در راستای اجرای این طرح بستر را آماده خواهیم کرد.

بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش در این جلسه با بیان ابعاد مختلف اجرای این طرح گفت: اداره‌کل کتابخانه‌ها در این خصوص با این مرکز جلسات مختلفی را برگزار کرده است و مجدانه پیگیر اجرای طرحی نو در حوزه کتابخوانی است و این پیگیری‌ها باعث می‌شود این دغدغه برای ما نیز ایجاد شود تا کتابخانه‌ها را جدا از مجموعه خود نبینیم و در هر کاری همراهشان باشیم.

زمانی‌پور توجه به تنوع موضوعی و بیان تاریخ گمشده از طریق این طرح را موجب تعلق مردم به پیشینه خود دانست و افزود: برای انجام این بخش و سایر مباحثِ مورد نیاز، آماده هرگونه همکاری هستیم.

در ادامه احمد رحیم‌خانی، مدرس دانشگاه و صاحب نظر در حوزه کتاب به استفاده از رسانه‌های دیداری و شنیداری به جای رسانه‌های مکتوب در ترویج کتابخوانی در سیستم حمل و نقل شهری پرداخت و افزود: امروزه ابزارها و رسانه‌های تبلیغی تغییر کرده است و از آنجا که ما می‌خواهیم افرادی که با منابع مکتوب فاصله و با رسانه‌های دیداری انس گرفته‌اند را از طریق تبلیغات مکتوب با کتاب آشتی دهیم، بهتر است از بستر رسانه‌های دیداری استفاده کنیم و محتواهای تولیدی را به صورت آفلاین در مراکز پر تردد از جمله ترمینالها و بعضی از اتوبوسها به صورت پایلوت اجرا کنیم.

وحید خلیلی، یکی دیگر از صاحب‌نظران حاضر در این جلسه به نقش تبلیغات محیطیِ درست در آگاهی بخشی مردم پرداخت و بیان داشت: خوراک مغز کلمه است و باید به سمت تبلیغات جمله محور پیش رویم و دایره کلمات مردم را افزایش دهیم زیرا در عصر سرعت و سبقت مردم با این نوع تبلیغات ارتباط بهتری برقرار می‌کنند؛ در تبلیغات پیام‌های مختلفی مانند سلامت، مذهب، مسائل اجتماعی و بسیاری موضوعات دیگر انتقال داده می‌شود ولی وقتی کتاب را ترویج کنیم همه آنها را در برمی‌گیرد.

سپس ماشاالله ایزدی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شهرکرد نیز در این جلسه به اهمیت مطالعه و کتابخوانی پرداخت و گفت: مهمترین تغذیه روح هر انسان کتاب است و از طریق کتاب می‌توان به اندیشه ناشناخته دیگران پی برد. برای ارتقا سطح فرهنگی جامعه و پیشبرد کار کتابخانه ها باید ساختار فکری مدیران، فرهنگی شود تا بتوانیم با تمام توان در مقابل جنگ رسانه‌ای که با هدف تخریب هویت دینی و ملی ما شروع شده ایستادگی کنیم.

محمد حکیم‌آذر، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد نیز در این جلسه معرفی شخصیتهایی که در دل تاریخ گم شده‌اند را برای مردم جذاب دانست و گفت: باید ضمن توجه به گذشتگان به قهرمانان امروز هم بپردازیم.

رعایت تنوع موضوعی و در نظر گرفتن دغدغه مندی شهرداری در اجرای این طرح نیز از نکاتی بود که توسط بهروز محمدپور، مدیر ارتباطات شهرداری شهرکرد و فعال رسانه‌ای مطرح گردید.

اکبر ایازی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد نیز ضمن اعلام آمادگی برای اجرای کامل بخش مربوط به پیام شهروندی در اجرای این طرح، گفت: باید پس از نهایی شدن این طرح در اجرای آن جامعیت دهیم و از فضاهای مختلف از جمله تراکسی‌های و سایر فضاهای تبلیغاتی شهر بهره گیریم.