کد خبر: 25850
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 آبان 1395 - 11:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه برندگان خود را شناخت + عکس

منبع : لیزنا
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شب گذشته در سینما چارسو برگزار شد.
جشنواره بین المللی فیلم کوتاه برندگان خود را شناخت + عکس

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، فرید فرخنده‌کیش دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با بیان اینکه فیلمنامه، پاشنه آشیل سینما است، اظهار داشت: «آشنایی انجمن سینمای جوانان با مجید غلامی جلیسه، درهای همکاری ادبیات و سینما را باز کرد تا امروز شاهد نتایج مثبت آن باشیم. این همکاری از سال گذشته آغاز و منجر به شکل‌گیری جشنواره‌ای در دل جشنواره فیلم کوتاه شد.»

در ادامه جلیسه دبیر هفته خانه کتاب، با اشاره به نگاه‌ و حمایتی که منجر به پیوند اهالی سینما و کتاب شد، اظهار داشت:« انجمن سینمای جوان همت کرد تا سینما بیش از پیش با کتاب همراه باشد. حیف است که آثار نویسندگان صرفا میان اوراق بماند. مردم ما کمتر به کتاب‌خوانی می‌پردازند، ولی ممکن است دیدن کتاب تاثیر بیشتری داشته باشد. »

در ادامه فیلم کوتاه امیر مسعود سهیلی، که از کتاب پسرک چشم آبی اثر دکتر جواد مجابی اقتباش شده است، به نمایش درآمد.

سپس در کلیپی که توسط خانه کتاب ساخته شده بود، از توران میرهادی، از پیشگامان ادبیات کودک و نویسنده حوزه کودکان و نوجوانان، یاد شد. 

در ادامه شب کتاب و کتاب‌خوانی، مجابی برای حضار کتاب پنیر بالای درخت را خواند. سپس قسمت‌هایی از فیلم کوتاه کامبیز روشن‌روان نمایش داده شد. روشن روان با اشاره به اینکه داستان این کتاب را احمدرضا احمدی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اختیار او قرار داده است، گفت: «با استفاده از سازهای ایرانی و سبک موسیقی غربی چند فیلم ساختم. از آن پس، تلفیق ساز ایرانی و غربی، جزئی از فیلم‌هایم شد.»

با گرامی داشت یاد و خاطر عباس کیارستمی، برگزیدگان این دوره اعلام شدند. فرزاد موتمن، افشین داورپناه و سیدجواد میرهاشمی به عنوان داوران بخش «کتاب و سینما» در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  بودند. داورپناه، در دومین جشنواره کتاب و سینما، گزارش روند بررسی آثار را ارائه داد. آثار در سه مرحله بررسی شده اند، بر این اساس در سه بخش داستانی، مستند و پویانمایی، 6 اثر و در نهایت چهار اثر به عنوان برگزیده، انتخاب شدند. 

موتمن با اشاره به علاقه برای برقرای ارتباط با جوانان، گفت:« برای فیلم‌ساز شدن به چیزی بیش از کتاب‌خوانی نیاز است. به نظرم مهم‌ترین نکته در فیلم‌سازی، خودسازی است. »

در ادامه، جایزه چهارم به فیلم «حساسیت فصلی» به کارگردانی سعید وکیلی، مقام سوم به «حفره مشترک» به کارگردانی اسما ابراهیم زادگان، جایزه دوم به فیلم داستانی «نیستان» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد تقدیم شد. لازم به ذکر است فرد اول در این شب اعلام نشد و به روز آخر جشنواره موکول شد. 

مهمان ویژه این شب، محمود دولت‌آبادی بود، دولت آبادی تندیس و لوح تقدیر را به مجابی اهدا کرد و میهمانان پوستر پسرک چشم آبی را امضا کردند.

درپایان، با اهدای کتاب به حاضرین، طرح کتاب در گردش اجرا شد و از افراد خواسته شد تا کتاب‌ها را همواره در گردش نگه دارند. 

همزمان با این برنامه نمایشگاه کتابهای تخصصی ادبیات و سینما در سالن سینما چارسو آغاز بکار کرد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: