کد خبر: 25953
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آبان 1395 - 18:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

در اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی مطرح شد

مدرک گرایی آفتی بر سر راه سرعت تولید علم

منبع : لیزنا
   اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی صبح امروز 25 آبان 1395 برگزار شد.
مدرک گرایی آفتی بر سر راه سرعت تولید علم

 

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری بیست‌وچهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، سید حمیدرضا طیبی؛ رییس جهاد دانشگاهی، در اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی با بیان اینکه اسلام طبق منطق اصیل خود باب گفتگوی علمی را با بشر باز کرده، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس به تولید علم و کاربردی کردن آن برای حل مشکلات جامعه، همچنین مستندسازی و انتشار علم توجه‌ای ویژه داشته است.

 

وی افزود: باید اثبات کنیم که با توان تولید علم خود می‌توانیم علم را به فناوری و کاربرد تبدیل کنیم، در واقع ایجاد خودباوری در نسل جوان و مدیران باعث می‌‍‌شود که ضمن اعتماد به توان ملی، اقتصاد کشور متکی بر علم خودمان باشد.

وی با اشاره به ایجاد شبکه مراکز تخصصی برای کاربردی کردن علم اظهار داشت: 11 هزار پرونده علمی و فناورانه ایجاد کردیم که کمتر از 20 درصد آن‌ها از منابع دولت و مابقی از تولیدات علم خود بوده است.

به گفته طیبی، از سال 1360 ترویج علم از سوی جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آن اهتمام ورزیده شده است.

رییس جهاد دانشگاهی درباره بیست‌و‌سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: یکی از اقدامات این سازمان در ترویج کتاب‌خوانی همین جشنواره است که علاوه بر جلب اعتماد دانشجویان توانسته زمینه ساز ظهور استعدادها باشد.

طیبی با اشاره به ایجاد پایگاه فناوری اطلاعات SID افزود: ایجاد این پایگاه برای اشاعه و ترویج اطلاعات علمی مفید بوده و محققان از طریق آن می‌توانند از دستاوردهای علمی سایرین مطلع شوند.

وی مقالات نمایه شده در SID را 271 هزار و 520 مقاله عنوان کرد.

 

رییس جهاد دانشگاهی بیان کرد: مشکلاتی در حوزه تولید علم وجود دارد که باعث کاهش سرعت آن شده است. درحقیقت اگر برای تولید علم متقاضی باشد سرعت تولید علم هم به نسبت بالا می‌رود.

وی افزود: یکی از بزرگترین آفات موجود در جامعه، توجه به مدرک گرایی در کشور است که متاسفانه اکثر افراد فکر می‌کنند داشتن مدرک دلیلی برای جایگاه اجتماعی آنها می‌شود. البته این مشکل هم وجود دارد که برخی سازمان‌های دولتی و غیردولتی با توجه به مدرک نیروی خود، افزایش حقوق را در نظر می‌گیرند.

طیبی بیان کرد: نتیجه این آفت همین می‌شود که در تولید رساله با مقالات نیابتی و.. مواجه شده‌ایم، هرچند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بصورت جدی همکاری با قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای برخورد جدی با این موضوع مطرح شده است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مشکل جدی در تولید علم و فناوری نداریم و باید مدیریت‌ها را اصلاح کنیم، گفت: یکی دیگر از مشکلات پراکنده کاری در حوزه‌های مختلف مثل موضوعات عمرانی است که باید اولویت بندی‌ها را برایشان تعیین کنیم.

طیبی یادآور شد: کتاب در برخی حوزه‌ها همچون علوم انسانی بسیار است اما متاسفانه اثر بخشی کمی دارند.

اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی صبح امروز 25 آبان 1395 برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: