کد خبر: 25954
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آبان 1395 - 18:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

تشویق دانشجویان به تالیف و ترجمه /71 درصد آثار جشنواره کتاب سال دانشجویی متعلق به دانشگاه‌های دولتی

منبع : لیزنا
 دبیر بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: 71 درصد آثار جشنواره مربوط به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بوده است.
تشویق دانشجویان به تالیف و ترجمه /71 درصد آثار جشنواره کتاب سال دانشجویی متعلق به دانشگاه‌های دولتی

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد خبری بیست‌وچهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، عادل تقوی رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره بیان کرد: فراخوان جشنواره را از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز کردیم و از میان 700 اثر دریافتی 629 مورد حائز شرایط ورود به مرحله داوری شدند و این تعداد اثر، بی‌سابقه است.

وی افزود: آثار در 4 مرحله توسط استادان و صاحب نظران تخصصی بررسی شدند و در نهایت 11 کتاب برگزیده معرفی می‌شوند. تقوی با بیان اینکه 25 اثر شایسته تقدیر شناخته شده‌اند، عنوان کرد: این آثار در 6 گروه تخصصی، علوم پایه، هنرومعماری، فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پزشکی و دامپزشکی از تمام مقاطع تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های کشور دریافت شده است.

وی با اشاره به شرط ورود دانشجویان به جشنواره اظهار داشت: اثر ارسالی باید در دوسال اخیر منتشر شده و زمان انتشار با زمان تحصیل دانشجوی مولف یا مترجم همخوانی داشته باشد.

رییس انتشارات جهاد دانشگاهی درباره دو بخش ویژه این جشنواره افزود: بخش مروبط به کتاب‌های دانشجویان در حوزه تالیف و ترجمه مطابق با شعار سال، و کتاب سال دانشجویان فارسی نویس در کنار جشنوار ه امسال برگزار می‌شود.

به گفته وی، بخش دانشجویان فارسی نویس مربوط به آثار دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج و دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران است که اثر خود را به زبان فارسی ترجمه یا تالیف کرده‌اند.

تقوی با اشاره به اینکه یک از ارکان اصلی حوزه نشر، ناشران هستند، گفت: از آنجاکه ناشران بیشترین اهمیت را در انتشار آثار دانشجویی دارند از دو ناشر که بیشترین آثار دانشجویی را متتشر کرده‌اند به همراه دانشجوی مولف 20 ساله(بعنوان مولف جوان) تقدیر می‌کنیم.

دبیر جشنواره درباره بیشترین و کمترین آثار هر حوزه عنوان کرد: حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی و دامپزشکی بیشترین اثر و حوزه‌های علوم پایه و هنرومعماری کمترین اثر را به خود اختصاص دادند.

رییس انتشارات جهاد دانشگاهی با بیان اینکه 60 درصد آثار تالیفی، و بقیه بصورت ترجمه عرضه شده‌اند، تصریح کرد: 71 درصد آثار مربوط به دانشگاه‌های دولتی، 20 درصد دانشگاه‌های آزاد، 5 درصد پیام نور و مابقی به سایر دانشگاه‌ها است، همچنین 65 درصد آثار دانشجویی به مقطع دکتری، 20 درصد کارشناسی ارشد، 6 درصد کارشناسی و مابقی به کاردانی و پزشکی تخصصی تعلق دارد. به گفته تقوی، 77 درصد دانشجویان شرکت کننده آقایان و 23 درصد دانشجویان خانم بوده‌اند.

اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره کتاب سال دانشجویی در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی صبح امروز 25 آبان 1395 برگزار شد و در پایان مراسم از برگزیدگان و شایستگان تقدیر تمام حوزه های جشنواره کتاب سال دانشجویی تقدیر به عمل آمد.

جمالی
|
Australia
|
1395/08/27 - 01:30
0
0
اساساً در فضای کشور ما چیزی به اسم جشنواره کتاب سال دانشجویی به نوعی ترویج خام بودن در میان اهل علم است. به جای تشویق دانشجو به تألیف و ترجمه و تولید خروجی خوب است تحقیق و تعمق و تأمل را میان آنان ترویج کرد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: