کد خبر: 44796
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 آذر 1400 - 11:21

داخلی

»

برگ سپید

معرفی رمان باد ما را خواهد برد

منبع : لیزنا
رضوان مرادی فرد
معرفی رمان باد ما را خواهد برد

درباره نویسنده

مژگان مظفری، سال ۱۳۵2 در  شهر کرمانشاه متولد شد. مظفری نویسندگی را به صورت آماتور از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و اولین اثر خود را در سال ۱۳۷۸ به چاپ رساند، از او تا به حال بیست اثر به چاپ رسیده و بیشتر کتاب‌هایش چندین بار تجدید چاپ گرفته‌اند. مظفری توانسته است در طول این سال‌ها مخاطبین خود را راضی نگه دارد و در جشنواره‌های مختلف نیز موفقیت‌های مختلفی کسب کرده است.

نشاط داودی متولد ۱۳۴۸ در شهر نیشابور است. وی از جمله نویسندگانی است که نوشته‌هایش بوی زندگی می‌دهند و بر پایه‌ی اتفاق‌های اطرافش شکل می‌گیرند. تاکنون چهار رمان از وی به چاپ رسیده که نام های آنان عبارتند از : بهار زرد، رنگ خاموشی، بازگشت، اهل هیچ کجا نیستم  که همه با اقبال عمومی خوبی مواجه شدند.

درباره کتاب 

این کتاب، رمانی فارسی درباره عشق، تعهّد و روابط انسانی است. شخصیت این داستان «شینا» دختر بازیگوش و شادابی است که سه خواهر دارد و مورد توجه پدر است. او به خاطر شکست خواهرانش در زندگی مشترک نسبت به ازدواج بدبین شده است. تا اینکه با همکار خواهرش به نام «محمّدامین» آشنا می‌شود. با ورود محمدامین به خانواده شینا، ماجراهایی رخ می‌دهد که زندگی شخصیت داستان را دچار تغییر می‌کند...

نقد و بررسی کتاب

در این رمان مظفری و داودی تمام احساسات خودشان برای اینکه به خواننده درس زندگی بدهند دراین کتاب به کار برده‌اند.

دو نویسنده با گفتن این متن که درست یک سال و نیم نوشتن این رمان به طول انجامید، روزها و شبهای بسیاری همواره با یک فکر و یک رویا اندیشیدیم،واقعیت هارا لمس کردیم و در کنار رویاهایمان به هم پیوند دادیم تا ما حصل آن رمان "باد مارا خواهد برد" باشد کتاب را شروع کردند. رمانی مهیج، آمیخته به عشق، پراز تجربه، پرده‌برداری از درون انسان و نفوذ در احساسات است. ارائه تصویری روشن از تعهدات، وظایف و روابط انسانی که در این رمان به چشم می‌خورد.

این رمان 46 فصل دارد و با حقیقت آدم‌ها پیوند خورده و ذره‌ای دور از ذهن نیست؛ واقعیتی ملموس و آشنا که در حین همراه شدن با داستان با دنیای قشنگ باغ کهریزک و انسان‌های نیکوکار آشنا خواهید شد.

کتاب پیچیدگی و طولانی بودن خودش را دارد و یکم زیادی به زبان عامیانه نوشته شده است ولی قابل فهم و تاثیرگذار است.

درطول داستان شما با ماجراهای تکان دهنده‌ای روبه‌رو خواهید شد که شاید ساعت‌ها به این فکر کنید که زندگی ما انسان‌ها مثل رودخانه‌ای پرخروش در مسیر آب قرار دارد.

رمان به درخواست و پیشنهاد خانم بهادرزاده که به او لقب مادر کهریزک را دادند، و براساس خاطرات افرادی که در آن بازارچه حضور داشته‌اند نوشته شده است. تمام اسامی خیرین و نیکوکاران داخل بازارچه واقعی است، اما اسامی شخصیت‌های داستان به درخواست صاحبان نام تغییر کرده است.

بریده‌ای از کتاب 

از پشت پنجره اتاق به حیاط نگاه کرد. مساحت کل زمین خانه به صد متر هم نمی‌رسید اما در آن اوضاع بهم ریخته همین هم غنیمت بود. توی حیاط نقلی یک حوض به ابعاد یک متر داشتند. با دیدن دو باغچه‌ی طرفین حوض که فقط کمی بزرگتر از حوض بودند به یاد پدر لبخند زد و برای هزارمین بار خدا را شکر کرد که پدرش را دوباره به آن‌ها هدیه کرده بود.

پدرش عاشق همین دو باغچه‌ی کوچک بود و به فراخور فصل، گل‌های تازه می‌کاشت. در بهار، بنفشه، پاییز، داوودی و تابستان، رز. دورتا دور حوض کوچک و باغچه هم پر شده بود از گلدان‌های شمعدانی که به وسیله‌ی دستان سبز و هنرمند پدرش قلم خورده بود.

ـ شینا... شینا! کجایی بابا؟ غذا ماسید!

صدای پدر او را از پنجره کنار کشاند و قبل از پایین رفتن از پله‌ها...

بخش سخن آخر

رمان باد ما را خواهد برد با تمامی ماجراها و فراز و نشیب‌هایش یک داستان جالب و مفید برای تشویق افراد به بهتر کردن روابط انسانی است. 

اینکه ما انسان‌ها با محبت و عشق پاک نسبت به یکدیگر می‌توانیم زندگی را قشنگ‌تر و پر نورتر کنیم و دنیایی سرشار از زیبایی، مهربانی، تعهد، دوستی، وفاداری بسازیم و گسترش  دهیم.

باخواندن این کتاب به احساسات متفاوت انسان‌ها با کمی و کاستیش پی می‌برید و حسی که شخصیت‌های این رمان به شما می‌دهد قابل تامل و تفکر است. حسی مملو از سرخوشی و دل‌انگیز با روحیه مثبت و انگیزه برای کمک به انسان‌ها هرچند کوچک و ناچیز ولی دلی و تاثیرگذار است. امیدوارم با خواندن این رمان حسی که در من برانگیخته شد برای شما هم اتفاق بیافتد و با دید مثبت به دنیای قشنگ خود راه را پیش ببریم.

منابع

وب سایت بوک لیرا. مژگان مظفری، درباره نویسنده، بازیابی شده در 29/1/1400. لینک

وب سایت هنرلند. مژگان مظفری، درباره نویسنده، بازیابی شده  در29/1/1400. لینک 

وب سایت هنرلند. نشاط داودی، درباره نویسنده، بازیابی شده در 29/1/1400. لینک 

مشخصات کتاب 

مظفری،مژگان؛ داودی، نشاط. باد مارا خواهد برد/ تهران: انتشارات پرسمان، 1392. 594 ص.

درباره نویسنده متن

 رضوان مرادی فرد هستم متولد 1377. ساکن شهر ایلام و دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه سمنان هستم . علاقه مند به حوزه مطالعه و ادبیات .