کد خبر: 45523
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 فروردين 1401 - 12:07

داخلی

»

برگ سپید

مسابقه برگ سپید:

معرفی کتاب ته کلاس،ردیف آخر،صندلی آخر

منبع : لیزنا
پرنیان عیسی زاده
معرفی کتاب ته کلاس،ردیف آخر،صندلی آخر

درباره نویسنده

لوئیس سکر در 20 مارس ۱۹۵۴ میلادی متولد شد. نویسنده آمریکایی ادبیات کودکان در سبک  معمایی- کمدی است سکر بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان توستین، قبل از انتقال به دانشگاه برکلی برای یک ترم در کالج آنتیاک تحصیل کرد .وی بیشتر با سری کتاب های «مدرسه وی ساید» و رمان «گودال‌ها» شناخته شده است. از دیگر کتاب های خواندنی او می‌توان به «ته کلاس،ردیف آخر،صندلی آخر» اشاره کرد. سکر در سال 1998میلادی برنده جایزه کتاب ملی ایالات متحده برای ادبیات کودکان شد.

درباره کتاب

این کتاب در مورد یک دانش آموز ناسازگار و رفوزه ده ساله دبستانی در سبک ادبیات کودکان است. نویسنده‌ی کتاب به گونه ای کتاب را نوشته است که به علت زبان طنزی دارد،خوانندگان را می تواند با خود همراه کند.برادلی چاکرز شخصیت منفور مدرسه است و هیچ کدام از هم کلاسی هایش حاضر نیستند با او روابط دوستانه ای برقرار کنند.جف تازه وارد مدرسه است و هم کلاسی جدید برادلی می شود.جف در تلاش است که با برادلی روابط دوستانه ای برقرار کند اما بابرخورد زننده برادلی روبه رو می شود. برادلی بخاطر داشتن مشکلات رفتاری و آموزشی، مسئولین مدرسه، مشاوره ی جدیدی را به نام کارلا دیویس به او معرفی می کنند که او باید به این مشاوره مدرسه مراجعه کند. کارلا به کمک چاکرز می آید،بعد از مدتی بهترین دوست برادلی،کارلا دیویس  می شود و به کمک خانم دیویس،برادلی می تواند به محبوب ترین شخصیت مدرسه تبدیل شود و جف از دوستان نزدیک برادلی می شود.

نقد و بررسی کتاب

دانش آموزانی شبیه برادلی چاکرز در هر مدرسه ای ممکن است وجود داشته باشند.

 برادلی به این علت بدخلق و ناسازگار بود که بسیار احساس تنهایی می‌کرد. می‌توان به عدم اعتماد به نفس و اضطراب اجتماعی برادلی هم اشاره کرد. یکی از دلایل این ادعا این مورد است که جف تازه وارد تصمیم می‌گیرد با برادلی ارتباط دوستانه‌ای برقرار کند اما برادلی نگران است که او هم مانند سایر همکلاسی‌هایش با او رفتار کند و او را نادیده بگیرد، بنابراین پولی را که از جف با تهدید گرفته بود را به او پس می‌دهد و از او درخواست می‌کند دوست او باشد و همچنین نگران است که جف دوستان تازه‌ای را پیدا کند و دیگر نتواند دوست او باشد.

جف برای مدنی دوست او می‌شود، اما بخاطر مشکلاتی که خود جف هم آن مشکلات را دارد از برادلی فاصله می‌گیرد. در طول داستان برادلی به اسباب بازی‌هایش پناه می‌برد و در خیال او اسباب بازی‌های او زنده هستند و بهترین دوستان او هستند.

یکی از دختران کلاس به نام کولین وری گولد، به بهتر شدن رفتار برادلی به کمک مشاور مدرسه غیر مستقیم کمک می‌کند. او با دعوت کردن جف و برادلی به جشن تولدش به بهبود رفتار دوستانه‌ی آن‌ها کمک می‌کند و به برادلی هم چنین افزایش اعتماد به نفس هدیه می‌دهد.

کارلا (مشاوره مدرسه) به دلیل صبر، خوش‌رویی و رفتار دوستانی که با دانش آموزان مدرسه دارد، بهترین دوست دانش‌آموزان مدرسه از جمله برادلی می‌شود. برادلی تصمیم می‌گیرد بخاطر اعتماد به نفس و عزت نفسی که به کمک مشاوره مدرسه به دست آورده، از منفور بودن ناخواسته دست بردارد. کارلا با او در مورد هیولا صحبت می‌کند که هیولا نمی‌تواند شخصیت دوست داشتنی برای مردم باشد، برادلی تصمیم می‌گیرد به دلیل ثابت کردن و خوشحال کردن کارلا  از هیولا بودن دست بردارد. اما با ناباوری و عدم اعتماد هم کلاسی‌هایش به او، روبه‌رو می‌شود اما دست از تلاش بر نمی‌دارد. اما یک روز کارلا بخاطر مخالفت والدین دانش‌آموزان مدرسه به جای دیگری منتقل شود. این موضوع را با برادلی  مطرح می‌کند، برادلی چون به کارلا به عنوان بهترین دوست خودش نگاه می‌کند و به تاثیر مثبتی که کارلا بر رفتار او داشته است تا به شخصیت محبوب مدرسه تبدیل شود، دوباره بدخلقی می‌کند و کارلا را تهدید می‌کند که دوباره هیولا مدرسه می‌شود، کارلا تلاش می‌کند که برای آخرین بار به برادلی این پسر بدخلق به عنوان بهترین دوست او کمک کند و به او گفت که خود برادلی تلاش کرده است که شخصیت محبوب مدرسه شود و پیشرفت تحصیلی داشته باشد از او دعوت کرد که به عنوان بهترین دوستش به اسباب کشی او کمک کند، اما به دلیل دلگیر شدن برادلی از مشاور مدرسه‌اش برادلی، این خداحافظی با بهترین دوستش را از دست می‌دهد، اما بعد از این که به آرامش رسید به کارلا نامه می‌نویسد و قول می‌دهد به هیولا تبدیل نشود و هر روز به انسان بهتری تبدیل شود.

 

قسمت‌هایی از کتاب

کارلا پرسید: «نظر تو درباره دوستی چیه؟»

- نمی‌دانم. یعنی... می‌دانم، ولی نمی‌توانم توضیح بدم.

- به نظر تو دوستی چیزی است که می‌توانی بخری و بفروشی؟ می‌توانی به مغازه بروی، یک شیشه شیر، یک شانه تخم مرغ، و یک... دوست بخری؟!

جف خندید. گفت: «نه! پس... یعنی مجبور نیستم باهاش دوست باشم؟»

کارلا گفت: «من بهت نمی‌گویم چی کار کنی. تنها کاری که می‌توانم بکنم، این است که کمکت کنم تا خودت فکر کنی و تصمیم بگیری.»

جف گفت: «حتی مطمئن نیستم که اصلا برادلی دلش می‌خواهد دوست من باشد یا نه! امروز، زنگ تفریح، با هم این طرف، آن طرف پرسه زدیم. ولی کاری نکردیم. رفتارش طوری بود که انگار نه انگار من آنجا هستم! بعد، وقتی باران شروع شد، دوید و سعی کرد بچه‌های کوچک‌تر را توی گل‌ها هل بدهد!»

سخن پایانی

کتاب «ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر» والدین، معلمان و مسئولین‌های تربیتی را با مشکلات مختلف کودکان ناسازگار و بدخلق آشنا می‌کند.

این کتاب به دلیل زبان طنزی که دارد، دانش آموزان دبستانی که مشکلاتی که شبیه برادلی را دارند می‌توانند با او هم ذات پنداری کنند و سعی می‌کنند به فکر حل مشکلات خودشان یا دوستان هم سن و سال خود باشند.

وجود مشاور دلسوز و مهربان مانند کارلا دیویس در مدارس امروز کشور با توجه به نقش موثری که می‌تواند در حل مشکلات رفتاری یا تحصیلی دانش آموزان داشته باشد  بسیار احساس می‌شود.

منبع

ویکی پدیا

مشخصات کتاب

سکر، لوئیس. ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر/ ترجمه پروین علی‌پور./ تهران: انتشارات افق، 1393. (232 صفحه)

درباره نویسنده این متن

پرنیان عیسی زاده،دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی، ساکن استان تهران، علاقه‌مند به کتاب و مطالعه  بیشتر در سبک ادبیات کودکان.

***خواننده محترم لطفا درباره این یادداشت نظر خود را بیان کنید، نظرات شما در نتایج مسابقه در نظر گرفته می‌شود.

 

برچسب ها :