کد خبر: 24938
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 مرداد 1395 - 13:30

داخلی

»

اخبار کتاب

از تابستانه کتاب بیشتر از عیدانه استقبال شد

منبع : لیزنا
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کتابفروشی پنجره با اشاره به میزان استقبال مردم از طرح تابستانه کتاب گفت: 201 هزار نفر در این طرح کتاب خریداری کردند و در مقایسه با طرح عیدانه کتاب رشد 106 درصدی داشته است.
از تابستانه کتاب بیشتر از عیدانه استقبال شد

 به گزارش لیزنا، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدارهای خود با اهالی نشر و کتاب در کتابفروشی‌ها روز شنبه (16 مردادماه) از کتابفروشی پنجره در خیابان سهروردی شمالی بازدید کرد و با اهالی نشر به گفت‌‌و‌گو پرداخت.

 

صالحی در این دیدار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره واگذاری ممیزی به استان‌ها و ناشران و اهداف اجرای این طرح عنوان کرد: بحث اخیر واگذاری ممیزی با این منظر اتفاق افتاد که در حین حفظ مقررات و مصوبات بالادستی، با گسترش تفویض‌ها تمرکززدایی از فعالیت‌های پایتخت انجام شود. با همین نگاه بحث گسترش تفویض ممیزی به استان‌ها انجام شد و هیات نظارت بر نشر در پنج استان جدید ایجاد شد و مجموع استان‌ها به ده استان رسید. البته آمادگی برای تشکیل هیات‌های نظارت بر نشر در استان‌های دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود: این تفویض اختیارات به استان‌ها به این دلیل رخ داد که نشان دهد همان گونه که ممیزان کتاب در تهران حضور دارند، در استان‌های کشور نیز چنین پتانسیل‌هایی وجود دارد و می‌توان تمرکززدایی در این حوزه داشت و استان‌های دیگر را نیز درگیر موضوع ممیزی کرد.

صالحی با اشاره به فرآیند ایجاد هیات‌های نظارت در استان‌ها گفت: البته واگذاری و تفویض ممیزی به ناشران نیز مطرح است و ناشران داوطلب می‌توانند پس از تایید هیات‌های نظارت بر نشر، اقدام به ممیزی کتاب کنند.

 

وی تاکید کرد: در این اقدام هیچ اجباری در کار نیست و ناشران علاقه‌مند در این مکانیسم قرار می‌گیرند و در غیر این صورت ممیزی آثار ناشران به روال قبل انجام خواهد شد. با اعلام دستورالعمل جدید مساله خاصی بوجود نمی‌آید و ناشران و انتشاراتی‌ها به روال قبلی خود فعالیت خواهند داشت و صرفا ناشران داوطلب نسبت به اعلام هیات نظارت خود جهت تایید از سوی هیات نظارت بر نشر اقدام خواهند کرد.

معاون امور فرهنگی با اشاره به مراحل گام به گام دستورالعمل واگذاری ممیزی به ناشران گفت: از آنجا که دغدغه‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه این واگذاری منجر به اختلال در وحدت رویه کار نظارتی شود، مکانیسم مرحله‌ای برای آن در نظر گرفته شد. در مرحله اول این دستورالعمل کتاب‌های آموزشی قرار دارند و در مراحل پایانی کتاب‌های ادبیات قرار دارند. در حوزه کتاب‌های آموزشی مشکلات کمتری وجود دارد و لذا وحدت رویه حفظ خواهد شد اما در کتاب‌های ادبیات این وحدت رویه دچار مشکلاتی خواهد شد. از این رو این مرحله‌بندی به ایجاد وحدت رویه و تعامل بیشتر ناشران با اداره توسعه کتاب و کتابخوانی منجر خواهد شد.

صالحی همچنین درباره حضور کتاب‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمانی که به یک کتاب مجوز نشر می‌دهد، این مجوز در داخل و خارج از کشور اعتبار دارند. اما حضور این کتاب‌ها در نمایشگاه‌های خارجی با توجه به تعاملات و سیاست‌های حضور در نمایشگاه انجام می‌شود.

 

معاون امور فرهنگی همچنین با اشاره به استقبال مردم از طرح تابستانه کتاب گفت: طرح تابستانه کتاب در تاریخ 15 مرداد ماه به پایان رسید و مبلغ نه میلیارد و 25 میلیون تومان کتاب در این طرح به فروش رسید. البته در طرح عیدانه کتاب چهار میلیارد و 374 میلیون تومان کتاب به فروش رسیده بود.

وی افزود: طرح تابستانه کتاب در مقایسه با طرح عیدانه کتاب رشد 106 درصدی داشته است. همچنین یارانه تابستانه کتاب یک میلیارد و 726 میلیون تومان محاسبه شده است، در حالی که در طرح عیدانه کتاب مبلغ یارانه‌ای که از سوی معاونت امور فرهنگی به کتاب‌فروشی‌ها پرداخت شد، 748 میلیون تومان بود.

صالحی درباره تعداد کتابفروشی‌های شرکت کننده در طرح تابستانه کتاب گفت: 589 کتابفروشی ثبت‌نام کردند و 519 کتابفروشی فعال بودند. 201 هزار نفر در این طرح کتاب خریداری کردند که در مقایسه با طرح عیدانه کتاب 95 درصد رشد داشته است. همچنین 455 کتابفروشی در تهران و 134 کتابفروشی در شهرستان‌ها در این طرح شرکت داشتند. استان‌های اصفهان، تهران و خراسان رضوی نیز بالاترین میزان مشارکت را داشتند.

وی در پایان عنوان کرد: نظرسنجی‌های متنوعی از کتابفروشان و ناظران در این طرح در حال انجام است و امیدواریم در دو هفته آینده یارانه‌های کتابفروشان فعال در این طرح را پرداخت کنیم.

 

بر اساس این گزارش، محمد یراقچی مدیر نشر پنجره در این دیدار ضمن تقدیر از معاون امور فرهنگی به منظور حضور در کتابفروشی‌ها و گفت‌و‌گو با اهالی نشر گفت: کتابفروشی پنجره در

سال 1369 تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 26 سال است که در این مکان به فعالیت می‌پردازیم. در طول دهه 1370 تا 1380 این کتابفروشی به پاتوقی برای اهالی فرهنگ تبیدل شده بود و در حال حاضر با توجه به رکود در حوزه نشر این کتابفروشی نیز دچار مشکلاتی شده است.

 

وی افزود: همچنین در کنار کتابفروشی، انتشارات پنجره را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم و تاکنون نزدیک 10 عنوان کتاب را منتشر کرده‌ایم و بیش از 12 عنوان نیز درحال آماده سازی برای انتشار هستند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: