کد خبر: 28432
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 ارديبهشت 1396 - 10:45

داخلی

»

اخبار کتاب

چاپار منتشر کرد

کتاب «سنجش و ارزیابی خدمات اطلاعاتی»

منبع : لیزنا
کتاب «سنجش و ارزیابی خدمات اطلاعاتی» تالیف فرنوش عظیمی خبازان توسط انتشارات چاپار و اساطیر پارسی منتشر شد.
کتاب «سنجش و ارزیابی خدمات اطلاعاتی»

به گزارش لیزنا، کتاب «سنجش و ارزیابی خدمات اطلاعات» در ۷فصل تدوین و تنظیم شده است.

فصل اول، دوم و سوم مفاهیم ارزیابی، خدمات، کاربران، رضایت مندی و کیفیت خدمات بارویکردی به کتابداری وکتابخانه ها تعریف و تشریح شده است.

فصل چهارم و پنجم این کتاب به شیوه ها و مدل های اندازه گیری رضایت کاربر همراه چندین نمونه از تحقیقات صورت گرفته پرداخته است. فصل ششم روش اجرایی رضایت مندی کاربران را مورد بحث قراره داده  و فصل آخر کتاب هم جهت آشنایان کتابدارن با ارائه خدمات، در رابطه با ارزیابی رضایت مندی کاربران برنامه ای کارامد را به صورت گام به گام به کتابداران و مدیران کتابخانه ها ارائه می کند.

کتاب حاضر به عنوان منبعی برای مدیران کتابخانه و کتابداران جهت ارائه خدمات است.

فرنوش عظیمی خبازان  در مقدمه درباره ضرورت تالیف کتاب نوشته است:

«کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، سازمان های خدماتی هستند که رسالت اصلی آن ها پیوند جامعه با دانش و اطلاعات از طریق ارائه خذمات کارامد است. اما طراحی، استقرار و ارائه خدمات نیازمند سرمایه گذاری و کار انسانی است که همیشه همراه با صرف هزینه های بسیار زیادی است. بنابراین کتابخانه ها باید نشان دهند منابع در اختیار را به بهترین وجه مورد استفاده قرار می دهند و از کیفیت بالایی در ارائه خدمات برخوردارند.

با توجه به هدف اصلی کتابخانه ها یعنی برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی کاربران، این خدمات باید در هماهنگی هر چه بیشتر با انتظارها و نیازهای در حال تغییر کاربران ارائه شود. اصولا کاربران، عنصر اصلی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به شمار می روند، زیرا پویایی و بقای کتابخانه ها، به استقبال کاربران و استفاده از منابع وابسته است. امروزه نقش خدمات کاربرمدار پیش از پیش اهمیت یافته است و به کاربر به عنوان کانون تمام فرایندها نگریسته می شود. کاربران راضی بهترین طرفدار و حامیان کتابخانه ها هستند. میزان رضایت آنان، موفقیت یا شکست هر کتابخانه را تعیین می کند. بنابراین، آگاهی از اینکه کاربران تا چه حد راضی هستند اهمیت خاصی دارد. درجه رضایت کاربران، علاوه بر اینکه میزان موفقیت کتابخانه را در دستیابی به اهداف نشان می دهد، امکان اصلاح و بهبود کیفیت و روش ها را نیز برای کتابخانه عرضه کننده خدمات فراهم می کند.

به طور کلی ارزیابی خدمات به عنوان یک اهرم راهبردی، نقش ویژه ای در موفقیت کتابخانه ها دارد. ارزیابی دقیق و مکرر، امکان شناسایی مشکلات موجود را فراهم آورده و آن ها را به حداقل می رساند. وقتی سنجش رضایت کاربر به صورت موشکافانه انجام شود، اطلاعات مفیدی درباره اقدمات اصلاحی مورد نیاز بدست می آید اما برای اندازه گیری رضایت کاربران، کتابخانه باید هدف و انگیزه مشخصی داشته باشد. لذا، استقرار نظامی که بتواند رضایت کاربر را اندازه گیری کند، حیاتی به نظر می رسد. این نظام باید مبتنی بر روش صحیح و در چارچوب مشخص باشد و اطلاعاتی اعتماد پذیر و معتبر از میزان رضایت کاربران را عرضه کند.».

 علاقه مندان می توانند کتاب «سنجش و ارزیابی خدمات اطلاعاتی» را از سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از بخش ناشران دانشگاهی سالن ۱۰۵، غرفه ۱۰4، انتشارات چاپار با قیمت ۱۵ هزارتومان تهیه کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: