کد خبر: 28473
تاریخ انتشار: شنبه, 16 ارديبهشت 1396 - 13:48

داخلی

»

اخبار کتاب

خنده در تاریکی منتشر شد

منبع : لیزنا
انتشارات مهر اندیش کتاب «خنده در تاریکی» نوشته ولادیمیر ناباکوف را با ترجمه مهدی سجودی مقدم منتشر کرد.
خنده در تاریکی منتشر شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات مهر اندیش، این کتاب با ژرف‌نگری دکتر علی سلامی در 229 صفحه و با قیمت 18 هزار تومان منتشر شده است.

خنده در تاریکی» یکی از مهم‌ترین رمان‌های ناباکوف به‌ حساب می‌آید و از رمان‌های قابل ملاحظۀ ادبیات معاصر است که تاکنون نقدهای بسیار زیادی بر آن نوشته شده است. این کتاب برای نخستین بار با نام «تاریک‌خانۀ دوربین» در سال ۱۹۳۶ از روسی به انگلیسی ترجمه و منتشر شد. ازآنجایی‌که ناباکوف از ترجمۀ کتاب ناراضی بود، مجدداً آن را در سال ۱۹۳۸ با ترجمۀ جدید و نام «خنده در تاریکی»‌ منتشر کرد و از آن به بعد نیز با همین نام منتشر شده است.

«خنده در تاریکی» رمانی است ماندگار و بسیار خواندنی که باوجود زبانی ساده و بی‌تکلف' معانی ژرف و اثرگذاری را در ذهن خواننده برمی‌انگیزد. ناباکوف برای خلق رمانش به سراغ موضوعات عجیب‌وغریب و نادر نمی‌رود؛ بستر داستان با وقایعی عادی و قابل‌فهم ساخته‌وپرداخته می‌شود، وقایعی که می‌تواند در زندگی روزمره برای بسیاری از مردم اتفاق بیفتد، با تفاوت‌هایی تکرار شود و در برابرشان دوراهیِ سرنوشت‌سازی از اوجِ سعادت و خوشبختی تا نشیبِ فلاکت و بدبختی بیافریند.

ناباکوف استاد ادبیات است، نویسنده است، شاعر است، منتقد است ... و در کنار همۀ این‌ها هنرمند است و دستی ورزیده در رنگ و تصویر و نقاشی دارد. و عجیب نیست که شخصیت‌های اصلی رمان به‌گونه‌ای با نقاشی و هنر سروکار دارند و البته نوعی از نقاشی و هنر که بیشتر بدلی و قلابی است و به گونه‌ای ماهرانه به اصل آن شباهت دارد. آلبینوس تابلوی بدلی و جعلی می‌سازد، اصلاً فوت‌وفن همین کار را یاد گرفته و زندگی‌اش از همین راه آباد شده است، رکس طراح و نقاش جعلی‌کار است، همه‌چیزش جعلی است و سرآخر مارگوت' که آرزویش دنیای سینماست و در خیال' خود را هنرپیشۀ مشهوری بر روی فرش قرمز تصور می‌کند.

زبان چندلایه، پراستعاره و عمیق ناباکوف در این کتاب' داستان جاودانه‌ای را خلق می‌کند که مخاطبین و خوانندگانش متعلق به دوره و زمان بخصوصی نیستند و همیشه خواندنی، تازه و گیراست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: