کد خبر: 34098
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 ارديبهشت 1397 - 12:42

داخلی

»

اخبار کتاب

افزایش شمار موسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی جهانی

منبع : لیزنا
هشت موسسه ایرانی ۱۰ بار در حوزه‌های گوناگون علمی در سال ۲۰۱۷ جزو برترین‌های نظام رتبه‌بندی تایمز جای گرفتند.
افزایش شمار موسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی جهانی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، برپایه تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، ۱۰ نظام گوناگون موضوعی رتبه‌بندی جهانی بررسی و جایگاه موسسه‌های ایرانی در آنها پایش و گزارش شده است.

 گفتنی است در سال ۲۰۱۸ میلادی هشت موسسه ایرانی در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «موسسه آموزش عالی تایمز» جزو برترین موسسه‌های علمی در حوزه‌های مهندسی و فناوری، علوم پزشکی، علوم زیستی، و علوم فیزیکی جای گرفته‌اند،‌ که نسبت به گزارش پیشین پیشرفت داشته است.

 افزون بر این، ۱۲ موسسه ایرانی در نظام رتبه‌بندی موضوعی علمی دانشگاه‌های جهان (شانگهای) جزو برترین‌ها در موضوع‌های گوناگون جای گرفتند و روی‌هم‌رفته نامشان ۱۰۰ بار در این نظام رتبه‌بندی تکرار شد. همچنین، دو موسسه در رتبه‌بندی حوزه‌ای جهانی دانشگاه‌های «کیو.اس.» و نه موسسه در رتبه‌بندی موضوعی جهانی دانشگاه‌های «کیو.اس.» میان موسسه‌های برتر جهان هستند. نام موسسه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی یورپ ۱۵۲ بار در سال ۲۰۱۷ تکرار شد که نسبت به ویرایش پیشین پیشرفت داشته است.

 بر پایه این گزارش ۴۹ بار نام موسسه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز» در سال ۲۰۱۸ تکرار شد و رتبه‌بندی موضوعی دانشگاهی «راوند» نیز ۱۹ بار موسسه‌های ایرانی را میان موسسه‌های برتر جهان در موضوع‌های گوناگون آورد. افزون بر این، هفت موسسه ایرانی در رتبه‌بندی حوزه‌ای علمکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (تایوان) ۱۳ بار در حوزه‌های گوناگون رتبه آوردند و ۱۳ موسسه ۵۶ بار در شمار برترین‌های نظام رتبه‌بندی موضوعی علمکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (تایوان) جای گرفتند.

سامانه «نما» که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و با پشتیبانی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده و روزآمد می‌شود، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. سامانه «نما» دسترس همگان است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: