کد خبر: 37748
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 آبان 1397 - 22:37

داخلی

»

اخبار کتاب

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره دهخدا شناخته شدند

منبع : لیزنا
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در برنامه اختتامیه جشنواره «نشان دهخدا» گفت:‌ از بین 15 هزار ناشر دارای مجوز در کشور تنها یک دهم آن‌ها فعال هستند. در این بین تعداد کتابفروشی‌های فعال یک سوم تعداد ناشران است در حالی که این نرخ در دنیا برعکس است.
برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره دهخدا شناخته شدند

  به گزارش لیزنا، اختتامیه جشنواره «نشان دهخدا» چهارمین دوره کتاب سال اعضای هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور ویژه علوم انسانی روز سه‌شنبه(29 آبان ماه) با حضور احمد مسجدجامعی؛ عضور شورای شهر تهران، نیکنام حسین‌پور؛ دبیر هفته کتاب، مسعود کوثری؛ دبیر علمی جشنواره و جمعی از دوستداران کتاب در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

  مسعود کوثری؛ مدیر انتشارات علمی و فرهنگی و دبیر علمی جشنواره با اشاره به روند برگزاری  جشنواره گفت: در این دوره 933 اثر به دبیرخانه ارسال شد که شامل آثار اساتید دانشگاه بود که از مهر 96 تا مهر 97  منتشر شده بودند. از میان آن‌ها 575 اثر حائز شرایط جشنواره شناخته شدند.

 وی ادامه داد: پس از سه مرحله داوری 62 اثر به مرحله نهایی راه یافتند و در پایان نیز سه اثر در حوزه ادبیات فارسی، روانشناسی و مدیریت برگزیده شدند و 13 اثر به عنوان اثر تشویقی شناخته شدند.

 مسعود کوثری با اشاره به تازه‌های این دوره از جشنواره گفت: امسال برای نخستین بار کتاب «نقد» که شامل نقد آثار برگزیده دوره‌های پیش بود، منتشر شد که امیدورایم این سنت نقد در دوره‌های بعد نیز ادامه یابد.

 دبیر علمی جشنواره در پایان ضمن تشکر از اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران، خانه کتاب و نهاد کتابخانه‌ها گفت: به کمک این سه نهاد حوالههایی به ناشران اختصاص یافت تا کتاب‌های برگزیده آن‌ها خریداری شود تا از این طریق به صنعت نشر کمک شود. امیدوارم این جشنواره گام موثری در ترویج بیشتر و بهتر علوم انسانی در کشور بردارد.

در ادامه جلسه دکتر منشور لاریجانی عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره علمی و فرهنگی گفت:‌ امام علی(ع) فرمودند علم دو نوع است. علم مسموع که از طریق گوش تحصیل می‌شود و علم مطبوع که از طبع انسانی او برمی‌خیزد که اگر دومی نباشد، علم بیرونی نیز هیچ فایده‌ای به انسان نمی‌رساند.

وی ادامه داد: در نتیجه انسان هیچگاه به دنبال مجهول مطلق که همان عدم است نمی‌رود. اگر دنبال چیزی می‌رود، مطمئنا در طبع او وجود دارد. در نتیجه هیچ تعارضی میان علم و دین بر خلاف برخی گفته‌ها وجود ندارد.

احمد مسجد جامعی با ابراز خوشحالی از اینکه جایزه دهخدا به چهارمین دوره خود رسیده است، گفت: این جشنواره در یک بازه زمانی کوتاه جای خود را در فضای فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور به عنوان یک جایزه تاثیرگذار باز کرده است.

 وی افزود: با اندکی تامل در آمار جشنواره در می‌یابیم که با توجه به اینکه سالانه بیش از 80 هزار عنوان کتاب در سال منتشر می‌شود اما آثار تولیدی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها رقم ناچیزی را به خود اختصاص داده است.

 مسجدجامعی با بیان اینکه ما گرفتار آماردهی و کمیت‌زدگی شده‌ایم یادآور شد: از بین 15 هزار ناشر دارای مجوز در کشور تنها یک دهم آن‌ها فعال هستند. در این بین تعداد کتابفروشی‌های فعال یک سوم تعداد ناشران است در حالی که این نرخ در دنیا برعکس است از این رو مساله در دسترس قرار گرفتن کتاب امری مهم است که از آن غافل ماندهایم.

 وی ادامه داد: همین مشکل را در عرصه‌های دیگر نیز شاهد هستیم. برای مثال 27 خبرگزاری تخصصی در کشور وجود دارد در حالی که تعداد خبرگزاری‌های اتحادیه اروپا از تعداد موجود در کشور ما کمتر است.

منصوری لاریجانی در بخش دیگری از این مراسم با تقسیم‌بندی علم به دو نوع علم مسموع و علم مطبوع تقسیم‌بندی کرد و گفت: انسان اصولا دنبال مجهول مطلق نمی‌رود چراکه مجهول مطلق عدم است. علوم طبیعی و علوم انسانی با همه شاخه‌هایشان در خارج وجود ندارند مگر اینکه زلفشان به علم مطبوع گره خورده باشد. بنابراین تمامی منازعات ما برسر تعارض علم انسانی با شریعت یا علم و دین محمل فلسفی و حکمی ندارد.
 
وی ادامه داد: هیچ مکتبی به اندازه اسلام انسان را نشناخته و انسان‌شناسی را باید درون مکتب اسلامی و ایرانی جست‌وجو کنیم.
 
این استاد دانشگاه در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر اینکه باید حکمت علوی را به دانشگاهیان معرفی کنیم یادآور شد: نباید ذیل محاسبات سیاسی تعالیم اهل بیت تحت‌الشعاع باشد.

 در پایان این مراسم در بخش قلم برتر جایزه به دکتر احمد سمیعی گیلانی؛ عضور پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اهدا شد. همچنین در بخش ادبیات فارسی حسین جوادی، در بخش مدیریت به طور مشترک به علی اصغر پور عزت و میریعقوب سیدرضایی و در بخش روان‌شناسی نیز عباس بازرگان و مقصود فراستخواه، به عنوان برگزیدگان چهارمین دوره این جشنواره شناخته شدند.

همچنین شایستگان تقدیر این نشان عبارتند از خلیل پروینی، هومن ناظمیان، شهرام جلیلیان، علی رجب‌لو، آرمین امیر، داود سیرحی، فاطمه فهیم‌نیا، سپیده فهیمی‌فر، سهیلا شهشهانی، سیدمحمدهادی گرامی، علی فتحی، مسعود اسماعیلی، حسین بیرشک، منوچهر محمدی، اسماعیل منصوری‌لاریجانی.

 بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: