کد خبر: 25537
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 آبان 1395 - 09:45

داخلی

»

خبردان

برگزیدگان اولین مسابقه نمایشنامه خوانی توکا معرفی شدند

منبع : لیزنا
 آیین اختتامیه اولین مسابقه نمایشنامه‌خوانی «توكا» ویژه آثار کودکان و نوجوانان با پاسداشت سه هنرمند فقید تاثیرگذار حوزه نمایش کودک و معرفی آثار برتر برگزار شد.
برگزیدگان اولین مسابقه نمایشنامه خوانی توکا معرفی شدند

 به گزارش لیزنا، آیین اختتامیه اولین مسابقه نمایشنامه خوانی «توکا» با حضور ایرج راد رییس خانه تئاتر، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، کوروش زارعی رییس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سعید صدراییان مدیر فرهنگی هنری منطقه شش و رییس فرهنگسرای سرو و جمعی از استادان و هنرمندان حوزه نمایش و تئاتر کودک و نوجوان و همچنین علاقه مندان حوزه نمایش نامه خوانی و نمایش نامه خوانان مسابقه نمایشنامه خوانی توکا، شنبه اول آبان ماه در تالار هنر برگزار شد.

معرفی نمایشنامه های تاثیرگذار حوزه کودک و نوجوان

ناصر آویژه به عنوان دبیر اولین مسابقه نمایشنامه خوانی توکا اولین کسی بود که برای عرض خیر مقدم به میهمانان پشت تریبون رفت و گفت: زمانی که این مسابقه اعلام شد، حمایت زیادی از آن صورت گرفت و باعث دلگرمی زیادی شد. امیدواریم که دور دوم این مسابقه را نیز در سال آینده به اجرا برسانیم. در واقع از 38 نمایشنامه 12 نمایشنامه انتخاب و به مسابقه گذاشته شد. هدف از این مسابقه این بود که آثار تاثیرگذار و موفق در زمینه کودک و نوجوان را معرفی کنیم و یکی از کارهای برگزیده را نیز به جشنواره همدان ارائه دهیم.

برگزاری کارگاه نمایشنامه نویسی

مهدی قلعه دبیر کانون کودکان و نوجوانان خانه تئاتر نفر بعدی بود که دقایق کوتاهی به ایراد سخن پرداخت. وی پس از ابراز خرسندی از برگزاری اولین دوره مسابقه نمایشنامه خوانی در فرهنگسرای سرو گفت: در ابتدا قول داده بودیم که کارگاه نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان را برگزار کنیم، همچنان بر سر این قول هستیم. این کارگاه به زودی اجرا خواهد شد.

قلعه ادامه داد: از سال ها پیش مجله توکا را منتشر کردیم و هفته پیش سی و هشتمین دوره مجله توکا منتشر شد. اولین کتاب توکا نیز به چاپ رسیده و حالا اولین دوره مسابقه توکا هم برگزار شده است. امید است که بتوانیم برای برگزیده های این نمایشنامه ها با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرای عمومی بگیریم.

حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از مسابقه نمایشنامه خوانی توکا

سعید صدرائیان مدیر فرهنگی هنری منطقه 6 و رییس فرهنگسرای سرو نیز با یادی از مادران و مادربزرگان به عنوان اولین نمایشنامه نویس و نمایش نامه خوان زندگی هر فرد افزود: از اینکه فرهنگسرای سرو میزبان این مسابقه نمایشنامه خوانی بود، بسیار خرسندم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه روند این اجرای مسابقه از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد.

اجرای قصه خوانی عمو قصه ( مجتبی کاظمی) و اجرای موسیقی توسط عبد آتشانی و مریم آشوری از بخش های این آیین اختتامیه بود که با صحنه خوانی رها آویژ و اجرای سید جواد یحیوی همراه بود.

تقدیر از هنرمندان فقید عرصه نمایش و تئاتر کودک و نوجوان

در بخش بعدی این آیین اختتامیه از همسران کامبیز صمیمی مفخر، بیژن نعمتی شریف و جواد ذوالفقاری دعوت شد تا از ایشان به پاس حضور مستمر و موثر ایشان در زمینه تئاتر کودک و نوجوان تقدیر شود.

ایرج راد به عنوان رییس خانه تئاتر و اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر از کسانی بودند که در این آیین حضور داشتند. راد طی سخنان کوتاهی گفت: همواره سپاسگزار دو انجمن در خانه تئاتر بوده ام. یکی انجمن تئاتر کودک و نوجوان و دیگری انجمن تئاتر عروسکی که با عشق و علاقه کار کردند و همچنان کار می کنند. ایشان این صمیمیت و جدیت را همواره از این سه عزیز به ارث برده اند و همواره در ذهن همه ما جایگاه ویژه ای دارند و با رفتار و ادب و انسانیت شان همواره در بین ما حضور دارند. امیدوارم حتی بعد از رفتن ایشان بتوانیم سپاسگزار حضورشان باشیم.

اصغر همت نیز پس از ایرج راد به سخن پرداخت و گفت: امیدواریم روزی این نمایشنه نامه ها به اجرای نمایش منجر شود و خانه تئاتر هم روزی آن جایگاه واقعی خود را پیدا کند و تمام کمبودها مرتفع شود. روزی بشود که هرآنچه باید را بهتر از گذشته عملی کرد.

چاپ مجموعه نمایشنامه های جبار باغچه بان

در ادامه برنامه ناصر آویژه متن کوتاه طنزی را که سیروس همتی از با عنوان نمایشنامه ها نوشته بود، خواند. پس از آن نوبت به منصور خلج از داوران مسابقه نمایشنامه خوانی توکا رسید تا بیانیه هیئت داوران را بخواند. وی پس از تشکر از شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید صدراییان مدیر فرهنگی هنری منطقه6 و رییس فرهنگسرای سرو، احمد رشیدی مسئول فرهنگی هنری فرهنگسرای سرو و ناصر آویژه دبیر اولین مسابقه نمایشنامه خوانی توکا گفت: امسال در روز جهانی تئاتر 7 فروردین مژده ای دادیم که امسال آغاز صدمین سال تئاتر کودک و نوجوان را جشن خواهیم گرفت. این صدساله شدن تئاتر به همت مرحوم جبار باغچه بان استاد هنرمندی است که در سال 1298 اولین نمایشنامه تئاتر کودک و نوجوان را در شهر مرند راه انداخت. ایشان یک معلم بزرگ، یک نمایش نامه نویس تواناست و بدعت گذار مدرسه کر و لال ها در کشور است. خوشبختانه طی هفته اخیر موفق شدیم با دختر کوچک مرحوم، پروانه باغچه بان دیداری داشته باشیم. او به ما قول داد که بتوانیم در جشنواره همدان شبی را به عنوان جبار باغچه بان داشته باشیم و ایشان هم حضور پیدا خواهند کرد. همچنین ایشان اجازه دادند که مجموعه نمایشنامه های جبار باغچه بان به چاپ برسد و تقدیم علاقه مندان کودک و نوجوان شود.

پس از آن سیروس همتی و علی یعقوب زاده از دیگر اعضای هیئت داوران مسابقه نمایشنامه خوانی توکا در کنار منصور خلج از نمایشنامه «افسانه تیر» نوشته آتوسا سانلو به دلیل استفاده درست از نقش خوانان نوجوان و ایده های خلاقانه در خوانش متن تقدیر شد.

در ادامه از نقش خوانان برتر با حضور مریم معترف، گیتا داوودی، غنی زاده، یدالله وفاداری، کوروش زارعی، مجتبی مهدی تقدیر شد. نقش خوانان برتر شامل این نقش خوانان می شوند: مونا شمس، مصطفی رضایی، عباس ستارزاده، مجید علم بیگی، پرویز حاجی زاده، ترانه الیاسی، فاطمه رحمان دخت، احمد خیرآبادی، ندا پویا، ناصر احمدی فر، مهسا عرفانی، پیروز کرمی، مهتاب با، میلاد ورجاوند، پرستو جعفری، سهیل پناهی، پریسا مشکانی، میثم میثاقی، المیرا پارسا، محسن علی محمدی، طهورا کریمخانی، رضا روستایی، مینوش رحیمیان، پیمان کلانتری، ندا حاج بابایی، آوین دوان لو.

سه نمایشنامه برگزیده/ معرفی نمایشنامه شوراب و هشو به بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

معرفی سه اثر برگزیده نیز از دیگر بخش های اهدای جایزه بود. رتبه سوم برای نمایشنامه درخت بلوط بزرگ با نویسندگی دیوید وود و ترجمه سید حسین فدایی حسین و کارگردانی المیرا پارسا. رتبه دوم برای نمایشنامه پریدن روی ماه به نویسندگی و کارگردانی ندا حاج بابایی و رتبه اول هم به نمایشنامه شوراب و هشو به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی حمیدرضا ملا حسینی تقدیم شد.

نمایشنامه شوراب و هشو به بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برای شرکت در بخش نمایشنامه معرفی خواهد شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: