کد خبر: 31400
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1396 - 08:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

حرکت نمادین هفته کتاب باید به حرکتی بنیادین در حوزه مطالعه تبدیل شود

منبع : لیزنا
مسعود پایدار بر لزوم تبدیل حرکت نمادین هفته کتاب به حرکت بنیادین در حوزه مطالعه و ترویج کتابخوانی و گسترش نشرکتاب تاکید کرد.
حرکت نمادین هفته کتاب باید به حرکتی بنیادین در حوزه مطالعه تبدیل شود

مدیر مسئول نشر کتاب دانشگاهی در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران)، در مورد تاثیر برنامه‌های اجرا شده در هفته کتاب در ترویج کتابخوانی و به تبع آن فروش کتاب‌های ناشران مختلف گفت: به هر صورت هفته کتاب و روز کتاب کتابخوانی و کتابدار که در طول سال‌های گذشته برگزار شده است، در مجموع حرکت خوبی است. ما هم به عنوان ناشران کتاب‌های دانشگاهی از حدود ۱۰ سال پیش در این ایام، نمایشگاه کتاب‌های تخصصی و دانشگاهی را برپا می‌کردیم که البته در طول چند سال گذشته فاصله‌ای در برگزاری این نمایشگاه‌ها صورت گرفت. در زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها از گروه هدف و مخاطبان، یعنی دانشجویان آموزش عالی، برای بازدید از آن دعوت به عمل می‌آمد و برای تجدید دیدار با مخاطبان و اطلاع رسانی تازه‌های کتاب موثر بود (هرچند از نظر مالی نمی توان این ادعا را کرد) و در کنار اینها فروش کتاب هم صورت می‌گرفت.

پایدار با تاکید بر اینکه برگزاری هفته کتاب برای ناشران مفید بوده است، ادامه داد: غیر از برگزاری نمایشگاه کتاب در حوزه‌های مختلف نشر این کشور یعنی حوزه‌های کودک، دانشگاهی، عمومی و غیره، برنامه‌های دیگری نیز اجرا می‌شود که در طی آن‌ها هم اهالی کتاب و صنف ناشران مشارکت دارند و هم مسئولین مربوطه به خصوص معاونت فرهنگی حضور می‌یابند و داده‌های خوبی در طول این هفته مطرح می‌شود. اما به طور کل باید گفت هفته کتاب حرکتی نمادین است. به نظر می آید در حوزه کتاب و نشر کشور باید عزمی وجود داشته باشد تا این حرکت نمادین را به حرکت بنیادین در حوزه مطالعه و ترویج کتابخوانی و گسترش نشرکتاب تبدیل کند.

او با اشاره به کوتاه بودن ایام هفته کتاب و خلاصه شدن آن در چند روز گفت: به نظر من در طول سال و به ویژه در این ایام در کنار نمایشگاه‌ها، میزگردها، همایش‌ها و غیره که صورت می‌گیرد، بایستی برخی از وجوه کم‌رشد یافتگی کتاب دیده شود؛ از جمله این که از یک طرف گرایش به مطالعه و کتابخوانی در جامعه ما کم است و از طرف دیگر برای همین میزان محدود مطالعه هم مشکلاتی در مقابل ناشران برای انجام کار درست و سالم وجود دارد.

پایدار افزود: این مشکل، تکثیر غیر قانونی آثار ناشران در فضای حقیقی و در فضای مجازی است که متاسفانه همه گیر شده و در سال‌های اخیر گسترش بی‌اندازه ای پیدا کرده است. به نظر می‌رسد که مبارزه با این وضعیت اسفبار نشر و ناشران ایران فراتر رفته و شکایت موردی ناشران پاسخگو نیست؛ بلکه بایستی اراده‌‌ای ملی وجود داشته باشد و تمهیداتی توسط قوای سه گانه کشور اندیشیده و اقداماتی انجام گیرد تا از این رشد غیر قانونی کتاب ها بخصوص در فضاهای مجازی برای به اشتراک گذاری رایگان کتاب‌ها جلوگیری شود.

او تاکید کرد: باید اندیشید که چرا پس از این همه حمایتهای انجام شده از کتاب، وضعیت امروز کتاب به جای رسیده است که شمارگان آن به یک چهارم و یا حتی یک پنجم 10 سال گذشته برسد.

 

عضو هیأت مؤسس انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با بیان اینکه به مشکلات حوزه نشر باید به صورت ریشه ای رسیدگی شود، توضیح داد: نمی‌توان علامت تندی در جهت منفی یا مثبت بودن تغییرات وضعیت نشر و ناشران کشور در طول یک سال گذشته نشان داد ولی اگر بازه زمانی 10 سال گذشته را در نظر بگیریم، وضعیت نشر به شدت تقلیل یافته است و این مسئله سرمایه گذاری برای چاپ آثار جدید و چاپ با کیفیت را تهدید می‌کند. هرچند ما به عنوان یک ناشر قدیمی در حوزه کاری خود به هیچ عنوان از کیفیت کارهای خود عقب ‌نشینی نمی‌کنیم و آن را گسترش هم می‌دهیم، ولی در واقع ارائه با کیفیت کتاب‌‌ها با توجه به شمارگان پایین آن‌ها سرمایه‌ گذاری را توجیه نمی‌کند. می‌توان گفت در سال‌‌های اخیر چاپ کتاب‌های جدید ما در اقتصاد نشر توجیه نشده است بلکه تجدید چاپ برخی از کتاب‌‌های قدیمی‌‌تر که در بازار جا افتاده‌اند، آثار جدید را حمایت می‌کنند؛ زیرا چاپ آثار جدید خود به خود اقتصادی نیست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: