کد خبر: 29563
تاریخ انتشار: شنبه, 07 مرداد 1396 - 21:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«کتاب‌خوان تخصصی فرهنگ رضوی» در مشهد مقدس برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست «کتاب‌خوان تخصصی فرهنگ رضوی» هم‌زمان با دومین روز دهه کرامت در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
«کتاب‌خوان تخصصی فرهنگ رضوی» در مشهد مقدس برگزار شد

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خرسان رضوی، نشست تخصصی کتاب‌خوان فرهنگ رضوی، هم‌زمان با دومین روز دهه کرامت با حضور  زهرافرشته حسین‌زاده سلجوقی، مشاور استاندار و مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری؛ حاجیه‌خانم صفاتی، مجتهد و استاد سطح عالی حوزه علمیه خواهران قم؛ حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری اولین نشست تخصصی کتاب‌خوان با موضوع فرهنگ رضوی در دهه کرامت گفت: خوشحالیم که این برنامه فرهنگی و دینی برای اولین بار در سال جاری به میزبانی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار، دهه کرامت را فرصتی مناسب برای تأسی به سیره امامان معصوم(ع) دانست و ترویج سیره رضوی با موضوع کتاب و کتابخوانی را مهم ارزیابی کرد.

در ادامه این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تبریک دهه کرامت، کتابخانه‌های عمومی را مرکزی برای ترویج و اشاعه فرهنگ و سیره رضوی دانست و ادامه داد: هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ابتدای امسال در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد و مورد استقبال علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سنین و گروه‌های مختلف، قرار گرفت.

حسین اکبری ادامه داد: نگارش کتاب و دعوت به کتابخوانی برای ترویج فرهنگی، یکی از بهترین روش‌های تبلیغی است که با برگزاری برنامه‌هایی مانند این نشست ویژه کتاب‌خوان، به ثمر می‌رسد.

در ادامه این نشست، چهار تن از نویسندگان مطرح کشور به معرفی آثار خود با موضوع رضوی پرداختند.

«مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» / تألیف و ارائه: محمدرضا شرفی

این اثر، به اندیشه و سیره‌ علمی و عملی امام رضا (ع) در عرصه‌هایی چون «مهارت‌های ذهنی – شناختی»، «مهارت‌های ارتباطی – اجتماعی» و «مهارت‌های خانوادگی – تربیتی» پرداخته است. در این کتاب رهنمودهای امام (ع) به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول به‌شکلی مستقیم به موضوع مهارت‌های زندگی پرداخته و گروه دیگر بازتابنده‌ نگاه کلی و جامع امام است و می‌توان با رویکردی تعمیمی آن را به موضوع مهارت‌های زندگی پیوند داد.

بهره‌گیری از آیات قرآن کریم، ارجاع به منابع و استخراج احادیث رضوی و دیگر روایات ائمه(ع)، استناد به آموزه‌های نبوی، همچنین تنظیم نمایه‌هایی مانند: احادیث رضوی، رجالی و ن اصطلاحات مهارت‌های زندگی از ویژگی‌های این کتاب است.

«۱۰ قصه از امام رضا(ع) برای بچه‌ها» / تألیف و ارائه: مژگان شیخی

این کتاب با زبانی روان، ساده و شیرین، روایاتی را در قالب قصه‌هایی کودکانه بیان می‌کند که ضمن برقراری ارتباط با مخاطبانِ خود، مفهومی دل‌نشین را در ذهنِ آنان باقی می‌گذارد. نویسنده با تکیه بر داستان اصلی و ورود شخصیت‌ها و ماجراها فرعی، قصه‌ای خواندنی برای بچه‌ها پدید آورده است؛ بچه‌هایی که دوست دارند و باید با زندگی شخصیت‌های دینی آشنا شوند اما از سوی دیگر دلشان می‌خواهد داستانی جذاب بخوانند. «سیب‌های گاز زده»، «یک درس تازه»، «غریبه‌ی آشنا»، «گنجشک چه می‌گفت»، «قرض عبدالله»، «صیاد و آهو»، «درخت بادام»، «نماز باران»، «پیراهن یادگاری» و «مسافران مدینه» ۱۰ قصه‌ از زندگی و رفتار و گفتار امام رضا(ع) است که بچه‌ها را با شیوه زندگی ایشان آشنا می‌کند.

«گزیده عکس‌های تاریخی حرم مطهر امام رضا (ع) و مشهد» / تدوین و  ارائه: بهزاد نعمتی

این کتاب حاوی ۳۵۹ تصویر از مناظر، معابر، خیابان‌ها و بناهای تاریخی، همچنین صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر در فاصله زمانی دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی دوم بوده که از میان حدود ۲۰ هزار عکس موجود، انتخاب شده است. این عکس‌ها با توجه به سوژه مکانی در چهار بخش شامل «مجموعه حرم مطهر»، «پیرامون حرم مطهر»، «شهر مشهد» و «حومه شهر مشهد» در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

هر فصل، شامل یادداشت‌هایی کوتاهی برای عکس‌ها است و تاریخچه، معرفی مختصر موضوع عکس یا چند عکس با عنوان مشابه را در برمی‌گیرد. علاوه بر این، زمان عکس بر اساس دوره تاریخی و نام عکاس آن از دیگر اطلاعات این کتاب است.

«در دامن مهر» / تألیف و  ارائه‌: اعظم رحمت‌آبادی

این کتاب مصور، اثری پنج زبانه (فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسه و عربی) و مشتمل بر داستان‌هایی از امام رضا(ع) است که با زبانی ساده و روان نگاشته شده ‌است. این کتاب مبتنی بر منابع روایی است که در قالب داستان‌های کوتاه، به بیان کرامات و اخلاقیات امام رضا(ع) می‌پردازد. «تاجر سندی»، «یک کیسه اشرفی»، «چراغ وارونه»، «دستمزد» و «دلجویی شاهانه» عنوان‌های برخی از داستان‌های این کتاب است.

گفتنی است؛ رونمایی دو کتاب از جدیدترین آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با عنوان‌های «گفتمان جهانی در تعالیم رضوی» و «میلاد امام علی بن موسی‌الرضا(ع)»، بخش پایانی این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: