کد خبر: 31649
تاریخ انتشار: جمعه, 26 آبان 1396 - 16:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

همایش «کتاب، کودک، معلم» در شیراز برگزار شد

منبع : لیزنا
 همایش «کتاب، کودک، معلم» در اولین روز هفته کتاب با حضور مسئولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل آموزش‌وپرورش استان در دبستان ابتدایی دکتر حسابی شیراز برگزار شد.
همایش «کتاب، کودک، معلم» در شیراز برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، همایش «کتاب، کودک، معلم» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان باهدف افزایش ارتباط دانش‌آموزان با کتاب و کتابخانه در دبستان ابتدایی دکتر حسابی شیراز برگزار شد.

فعالیت سه کتابخانه عمومی ویژه کودکان در شیراز

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این همایش با ابراز خرسندی از برگزاری مراسم کتاب و شروع برنامه‌های هفته کتاب با حضور دانش‌آموزان گفت: از حضور در میان شما دانش‌آموزان عزیز بسیار خرسندیم، چراکه انرژی‌ شما موجب می‌شود بتوانیم برنامه‌های متنوع این هفته را با توان و انگیزه‌ای مضاعف پیگیری کنیم.

منوچهری با اشاره به فعالیت سه کتابخانه عمومی ویژه کودکان و نوجوانان در شیراز، گفت: این کتابخانه‌ها به‌خوبی مجهز شده‌اند و از امکانات لازم برخوردارند و فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی و خوانش شاهنامه‌، حافظ، گلستان و مثنوی‌، نمایش فیلم، مسابقات فرهنگی و... از برنامه‌های روزانه این مراکز است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی فضایی مجزا برای دانش‌آموزان و والدین، همچنین استفاده از منابع همه کتابخانه‌های عمومی در صورت عضویت در یک کتابخانه از دیگر برنامه‌های کتابخانه‌ها است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان با تأکید بر اینکه «کتاب بهترین دوست ماست و اگر ما امروز کتاب بخوانیم در آینده برای حل مسائل و مشکلاتمان با مسئله‌ای مواجه نخواهیم شد»، خطاب به دانش آموزان گفت: اگر امروز کتاب بخوانیم اطلاعاتی به دست می‌آوریم که آینده را روشن خواهد کرد، هرچه علم و دانشمان بیشتر شود، عملکردمان در امور تحصیلی و مدرسه بهتر خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به برنامه‌های شاخص کتابخانه‌های استان به مناسبت بیست و پنجمین هفته کتاب گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های زیادی در سطح استان با محوریت کتاب و خانواده برگزار می‌شود، چراکه اگر توجه به کتاب و کتابخوانی از خانواده شروع شود، این فرهنگ به‌آسانی در نسل آینده نهادینه می‌شود. خانواده می‌تواند در این خصوص نقش مهمی ایفا کرده و به‌عنوان پرچم‌دار فرهنگ مطالعه معرفی شود.

منوچهری با تشریح برنامه‌های هفته کتاب، افزود: مهم‌ترین برنامه‌ این هفته، افتتاح بزرگ‌ترین بخش کودک در شهرستان فسا و همچنین اجرای طرح «اینترنت رایگان» برای همه اعضای کتابخانه‌های عمومی است که طی این هفته در ۲۰ درصد از کتابخانه‌های عمومی استان، اجرا می‌شود.

وی با اشاره به برنامه رونمایی از آثار نویسندگان استانی در این هفته گفت: این طرح در تعدادی از شهرستان‌های فارس در حال اجرا  است و طی آن کتاب‌هایی با محوریت فرهنگ بومی از نویسندگان هر منطقه، رونمایی و معرفی خواهد شد.

کتابخانه مدارس باید به روی دانش‌آموزان گشوده باشد

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش فارس نیز گفت: دانش‌آموزان، زمانی به کتاب و کتابخوانی روی می‌آورند که کتابخانه‌های مدارس به روی آنان گشوده باشد. باید بتوانیم علاوه بر ایجاد شوق و انگیزه بیشتر، دسترسی راحت‌تری برای کاربران ایجاد کرده با برنامه‌های متنوع، جذابیت کتاب و کتابخانه‌ها را برای این گروه سنی افزایش دهیم.

علی عسکر جمشیدی از توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از اولویت‌های مسئولان آموزش‌وپرورش یاد کرد و افزود: در راستای توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در حوزه آموزش‌وپرورش اقدامات بسیاری صورت گرفته است؛ چاپ و توزیع مجلات رشد با محتواهای مفید و تخصصی ویژه دانش‌آموزان و اولیاء، ترویج فرهنگ استان، شناسایی مفاخر علمی از طریق مطالعه آثار و اجرای نمایش‌های عروسکی از آثار سعدی بخشی از این اقدامات است.

وی با اشاره به لزوم جانمایی کتابخانه مدارس در فضایی مناسب و قابل‌دسترس، افزود: کتابخانه‌های مدارس باید همواره پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند، هیچ قفسه‌ای در کتابخانه‌ نباید قفل داشته باشد، حتی دفتر اماناتی هم نباید وجود داشته باشد تا دانش‌آموزان بتوانند به‌راحتی و بدون دغدغه با مراجعه به کتابخانه‌ها، منابع موردعلاقه و نیازشان را امانت‌گرفته و پس از مطالعه در اختیار سایر دانش‌آموزان قرار دهند.

گفتنی است، اهدای بیش از ۱۵۰ جلد کتاب به کودکان، معرفی کتاب توسط دبیران و دانش‌آموزان این مدرسه و قصه‌گویی و شعرخوانی کتابداران کودک کتابخانه‌های عمومی از بخش‌های متنوع این برنامه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: