کد خبر: 39274
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 فروردين 1398 - 10:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتب کهن از امام حسین(ع) به چهار زبان‌ زندۀ دنیا در کتابخانه آستان قدس رضوی

منبع : روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی
حدود یکصد کتاب خطی و چاپ سنگی با موضوع امام حسین(ع) به زبان‌های فارسی، عربی و اردو و ترکی در میان مجموعۀ کتب خطی موجود در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به چشم می‌خورد.
کتب کهن از امام حسین(ع) به چهار زبان‌ زندۀ دنیا در کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، مجموعۀ ارزشمندی از کتب خطی و چاپ سنگی با موضوع امام حسین(ع) که شمار آن، به یکصد نسخه می‌رسد، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که شامل مقتل، زندگی‌نامه، احادیث، شرح آثار و... است.

از مهم‌ترین آثار در این موضوع، قرآن منسوب به دستخط مبارک حسین‌بن علی(ع) است که با خط کوفی بر روی پوست آهو کتابت شده و در حال حاضر در موزۀ حرم رضوی در معرض نمایش است.

«احوال امام حسين عليه السلام و...»، «مجموعۀ امام حسین و نبوه» تألیف مدرس چهاردهی، «جنگ وقايع عاشورا به نظم و نثر»، «جنگ اشعار»، «شخصيت و مقام حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسين(ع)»، رساله در فضیلت صلوات و زيارت امام حسين(ع)، «شرح حالات حضرت امام حسين(ع)» و «شرح ديوان امام حسين (ع)» عنوان برخی نسخه‌های خطی به زبان فارسی و عربی است که طی قرون 12، 13 و 14 قمری کتابت شده است.

«حال ولادت امام حسين(ع)»، «مرثيه در سوگ امام حسين(ع)» و «مقتل امام حسين(ع)»، سه نسخۀ خطی ارزشمند به زبان اردو و «مثنوي ترکی در قصۀ حضرت امام حسين(ع)» به زبان ترکی به کتابت قرن 13 قمری، از دیگر آثار موجود در کتابخانۀ آستان قدس رضوی است.

در میان آثاری که بخشی از آن به اباعبدالله(ع) پرداخته است، «تحفة الابرار في مناقب الائمة الاطهار» به کتابت قرن 11 قمری، «التتمة في تواريخ الائمه»، «الوافی» به کتابت قرن 12 قمری و «عمده المناقب في عيون صحاح الاخبار» به کتابت قرن دهم قمری را می‌توان نام برد.

نسخۀ ارزشمندی با عنوان «الدمعة الساکبة و المصيبة الرائبة» با موضوع ولادت امام حسين(ع)، امامت حسين‌بن علي(ع)، معجزات امام حسين(ع)، ثواب گريه بر مصيبت امام حسين(ع)، خروج امام حسين(ع) از مکه و شهادت امام حسين(ع)، در سال 1279 هجری قمری در نجف اشرف کتابت شده است.

نسخۀ نفیس دیگری از مقتل امام حسین(ع) به زبان‌های فارسی، عربی و اردو در گنجینه موجود است که با آرایه‌های هنری زینت یافته است؛ عناوين آن به زر و لاجورد و شنگرف، داراي يک سرلوح الحاقي کوچک، منقّش به گل و برگ ريز در زمينۀ لاجورد و اوراق نسخه، جدول‌بندي به لاجورد و شنگرف و زر و تحرير است

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: