کد خبر: 27715
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 اسفند 1395 - 15:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

علیرضا اسفندیاری

سرمایه انسانی مهم‌ترین عامل برای رسیدن به کتابخانه نوظهور است

منبع : لیزنا
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول در همایش علمی کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره کتابخانه‌های نوظهور، راه‌های رسیدن به آن در جامعه ایران و استفاده از سرمایه انسانی صحبت کرد.
سرمایه انسانی مهم‌ترین عامل برای رسیدن به کتابخانه نوظهور است

به گزارش لیزنا، براساس اعلام رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین «همایش علمی کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» ویژه مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران سازمان به همت مدیریت کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با همکاری مدیریت منابع انسانی سازمان، دوشنبه نهم اسفندماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این نشست علیرضا اسفندیاری درباره کتابخانه‌های نوظهور، راه های رسیدن به آن در جامعه ایران و استفاده از سرمایه انسانی صحبت کرد.

علیرضا اسفندیاری‌مقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول گفت: موضوع کتابخانه‌های عمومی نوظهور را با نگاه جهانی به شعارهای ایفلا ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ آغاز می‌کنم. ایفلا از سال ۱۹۹۳ تا کنون سالانه نشست‌هایی را در حوزه کتابخانه‌ها برگزار می‌کند.

وی در ادامه شعارها را متناسب با زمان و مکان به صورت تیتر وار بیان کرد؛

سال ۲۰۰۱ در شهر بوستون ایالات متحده؛ « تغییر در عصر دانش»

 سال ۲۰۰۲ در گلاسکو اسکاتلند؛« کتابخانه ها برای زندگی»

سال ۲۰۰۳ در برلین آلمان؛ «کتابخانه، پاتوق دسترسی به رسانه، اطلاعات و فرهنگ»

سال۲۰۰۴ در  بوینس آرس آرژانتین؛ «کتابخانه ها ابزاری برای آموزش و توسعه»

سال ۲۰۰۵ در اسلو نروژ ؛« کتابخانه ها، سفر برای اکتشاف»

سال ۲۰۰۶ در سئول کره جنوبی ؛ «کتابخانه ها، موتور محرکه جامعه دانشی و اطلاعاتی»

سال ۲۰۰۷ در دوربان آفریقای جنوبی؛ «کتابخانه های آینده؛ پیشرفت، توسعه، و مشارکت»

سال ۲۰۰۸ در کبک کانادا؛ «کتابخانه های بدون دیوار»

سال ۲۰۰۹ در میلان ایتالیا؛ «کتابخانه ها، خالق آینده بر پایه گذشته»

سال ۲۰۱۰ در گوتنبرگ سوئد؛ « دسترسی آزاد به دانش؛ مبنای توسعه پایدار»

سال ۲۰۱۱ در سنخوآن پورتوریکو؛ « کتابخانه های یکپارچه»

سال ۲۰۱۲ در هلسینکی فنلاند؛ «کتابخانه های اکنون؛ الهام بخش، اعجاب برانگیز، توانمندساز»

سال ۲۰۱۳ در سنگاپور؛ «کتابخانه های آینده؛ توانمندی‌های لایتنهایی»

سال ۲۰۱۴ در لیون فرانسه؛ «کتابخانه ها، شهروندان، اجتماع؛ تلاقیگاه دانش»

سال ۲۰۱۵ در کیپ تاون؛ « کتابخانه های پویا؛ دسترسی، توسعه، و دگرگونی»

سال ۲۰۱۶ در اوهایو ایالات متحده؛ « هم افزایی»

سال ۲۰۱۷ در لهستان؛ «کتابخانه ها، همبستگی، جامعه»

علیرضا اسفندیاری بیان کرد: با تحلیل و بررسی شعارها در بازه زمانی بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ می توان به چند نکته اساسی اشاره کرد؛ با خلاقیت، ابتکار و کنجکاوی می‌توان فناوری را کنترل کرد تا از فناوری به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار به صورت ترکیبی و نه مطلق استفاده کرد. فناوری هر چه بیشتر حضور و نفوذ پیدا کند،‌بهتر است. با نگاهی جامع به جامعه باید با شرایط همگام شویم و فرصت آفرینی کنیم.  پژوهش مهم ترین اصلی است که باید به آن توجه کرد زیرا همه راه‌ها به اطلاعات ختم می شود و از طریق پژوهش می ‌توان به راه‌های در دسترس و کاربردپذیر بودن رسید.

وی افزود: با نگاهی به ویژگی های انسان هزاره سوم به ۲۰ ویژگی مشترک از آنها می توان اشاره کرد؛  استقلال، انعطاف پذیری، عزت نفس، بینش جهانی، آینده نگری، چند بُعدی نگری، توانایی شناخت خویش، توانایی غلبه بر انگیزه ها و رفتارهای نامطلوب، توانایی مقابله با ناکامی و ابهام، توانایی بقا در شرایط دشوار، مهارت مشکل گشایی، حساسیت و اعتقاد به اجرای ارزش‌های اخلاقی، توانایی برقراری ارتباطات انسانی، مسؤولیت پذیری، مشارکت جویی، انطباق پذیری ،واقعیت جویی ،روحیه و مهارت جستجوگری ،توانایی انجام پژوهش و مهارت در یادگیری.

 اسفندیاری با تاکید بر نکاتی که به آنها اشاره کرد گفت: در نگاهی به این موارد نتیجه می‌گیریم که باید به سمت نوظهور شدن حرکت کنیم.

وی در ادامه ویژگی‌های جامعه‌ ايرانی را در افق ۱۴۰۴ بیان کرد؛  توسعه‌يافته، برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوری، متكی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمايه اجتماعی در توليد ملی، دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمی و فناوري در سطح منطقه‌ آسياي جنوب غربی، تاكيد بر جنبش نرم‌افزاری و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاي نسبی سطح درآمد سرانه، رسيدن به اشتغال كامل، الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحكيم الگوی مردم‌سالاری دينی، توسعه‌ كارآمد، جامعه‌ اخلاقی، نوانديشی و پويايی فكری و اجتماعی و داشتن تعامل سازنده و مؤثر با جهان.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول مهم ترین عامل برای رسیدن به کتابخانه نوظهور را سرمایه انسانی دانست و گفت: در واقع زمانی می‌توان به یک کتابخانه گفت نوظهور که از گردانندگان خوبی برخوردار باشد که به آن‌ها کتابدار گفته می‌شود. پشتیبانی، مدیریت و توسعه پژوهش، مشارکت، مشاورت، اطلاع یابی، تسهیل بخش، تسریع بخش کاتالیست (catalyst)، پژوهش پژوهی، آموزش پژوهش (مهارتهای پژوهشی و سواد اطلاعاتی)، تولید علم، ساماندهی، راهنمایی به دروازه های دانش (کتابخانه ها)، کتابدار پژوهشگر، مرجع، مدیریت دانش، نیازسنجی، پرهیز از دوباره کاری، مدیریت انتشارات، استانداردسازی از جمله نقش‌های کتابداران به عنوان سرمایه انسانی است.

وی افزود: کتابداران فهیم کتابدارانی هستند که به ارتباطات بها می‌دهند (منظور از ارتباطات، ارتباطات مؤثر و پایدار است نه ارتباطات زودگذر و ناپایدار)، به سمت نوظهور شدن پیش می‌روند و منتظر مخاطب نمی‌مانند بلکه خودشان به سمت مخاطب می‌روند.

علیرضا اسفندیاری در پایان سخنان خود به پنج قانون نوین کتابداری که مایکل گورمن آنها را بیان کرده است، اشاره کرد: ۱-کتابخانه‌ها در خدمت بشريت‌اند. ۲- به تمام شکل‌های انتقال دانش احترام بگذاريد.۳-  براي تقويت خدمات، هوشمندانه از فناوری استفاده کنيد.۴- از دسترسی آزاد به دانش حمايت کنيد.۵- به گذشته احترام بگذاريد و آينده را خلق کنيد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: