کد خبر: 26068
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 04 آذر 1395 - 14:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

همایش

همایش «اطلاعات و فرهنگ»  

هفدهمین همایش علمی – دانشجویی دانشگاه الزهراء (س) برگزار شد

منبع : لیزنا
 هفدهمین همایش سراسری علمی – دانشجویی انجمن علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهراء (س) با موضوع «اطلاعات و فرهنگ» روز سوم  آذر ۱۳۹۵ در سالن تورانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.
هفدهمین همایش علمی – دانشجویی دانشگاه الزهراء (س) برگزار شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، در این همایش سید کاظم حافظیان رضوی،  کتاب‌دار پیشکسوت، فریبرز خسروی، رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، محمود شمسبد، معصومه کامران، امیر غائبی از اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهرا، فریدون آزاده، عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشكي تهران، رضا خاني پور، عضو هيأت علمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران، غلامرضا فدایی عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و رویا برادر، دبیر علمی این همایش حضور داشتند.

 

دکتر رویا برادر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهرا، و دبیر علمی همایش، به خبرنگار لیزنا درباره نحوه انتخاب موضوع همایش «اطلاعات و فرهنگ» گفت: «در دوران حاضر تاثیر اطلاعات بر توسعه فرهنگی، تاثیری که فرهنگ‌ها از اطلاعات می‌گیرند و مسائلی که شبکه‌های اجتماعی بر تغییرات فرهنگی می‌توانند داشته باشند، موجب انتخاب این موضوع شد.»

 

برادر مقالات دریافتی در هفدهمین دوره از همایش را ضعیف‌تر و در تعداد کمتر اعلام کرد و اظهار داشت: «تعداد مقالات به نسبت سال‌های گذشته کمتر بود. اگر دراین مورد آسیب‌شناسی صورت گیرد، باید گفت، از جهت زمانی، تاریخ تعطیلات تابستان برای دریافت آثار درنظر گرفته شد؛ تابستان فرصتی بود که شرکت‌کنندگان مقالات خود را کامل کنند، درصورتی که فعالیت پژوهشی دانشجویان در طول ترم بیشتر است. همچنین دانشجویان نسبت به مقوله فرهنگی دور هستند، چون در سال‌های اخیر در مفاهیم و علوم بیشتر به مسائل کاربردی پرداخته می‌شود و روی اینکه این مفاهیم در عرصه فرهنگی چه کاربردی دارند، کمتر پرداخته شده است. برای همین دریافت مقالات نسبت به سال‌های قدیم کمتر بود کیفیت هم نسبت به دوره‌های قبل ضعیف‌تر بود؛ این می‌تواند به علت تمرین نداشتن باشد، و لزوم دریافت حمایت پژوهشی در عرصه فرهنگ را نشان می‌دهد.»

 وی درباره تاثیر همایش‌هایی با موضوع اطلاعات و فرهنگ اظهار داشت: «تاثیر و تاثر فرهنگ و اطلاعات میان دانشجویان و اساتید تبدیل به دغدغه ذهنی شده است، مطمئنا بعد از این در مفاهیم پژوهشی به اطلاعات و فرهنگ بیشتر پرداخته خواهد شد. این همایش می‌تواند انگیزه‌ای برای انتخاب موضوع برای همایش‌های آتی در جامعه شود.»

 

برادر درباره لزوم گسترش دیدگاه این مسائل در سطح ملی بیان کرد:« چنین همایشی باید در سطح ملی برگزار شود، شورای سیاست‌گذاری اطلاعات و فن‌آوری‌ می‌تواند دست‌اندکار شود و خوشبختانه تعاملی در سطح جامعه به وجود آمده است. همه درگیر این مساله شده اند، صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد نیز مانند دانشگاه‌ها درگیر این موضوع شده اند، اگر دانشجویان، «همایش اطلاعات و فرهنگ» را به صورت دانشجویی برگزار کرده اند، با توجه به اینکه انتخاب موضوع بر اساس نیاز جامعه بود، امید است که بتواند در سطح ملی هم همایشی با این موضوع برگزار شود.»

 

در این همایش دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران صحبت کرد و با بیان اینکه موضوع فرهنگ و اطلاعات، ذهن انسان را بر می انگیزاند که چه ارتباطی می تواند بین این دو باشد گفت: در روانشناسی شناختی تعریفی که از انسان داده می شود این است که انسان موجودی است که قابلیت پردازش اطلاعات را داراست. فرهنگ (یا همان  اعتقادات، باور ها، آداب و رسوم) در حقیقت اطلاعات متبلور شده  انسان در طول تاریخ است. به بیان دیگر این باور ها و این دانش ها چیزی نیستند جز اطلاعات پردازش شده.

 وی افزود: در عصر تکنولوژی نوع نگاه و برخورد با اطلاعات تغییر کرده است. کتابداران و افراد فعال در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی  در نحوه ی اطلاع رسانی و پردازش اطلاعات نقش اساسی را دارند و این مسئله که وضعیت کارکنان حوزه علم اطلاعت و دانش شناسی در آینده به کجا کشیده خواهد شد نیازمند برگزاری یک سمینار بزرگ است.

در همایش «اطلاعات و فرهنگ» در پنل اول، مقاله‌هایی با عنوان «بررسی تاثیر فرهنگ بر استفاده از اطلاعات و فناوری اطلاعات» توسط مهناز قنبرزاده، «نقش اخلاق در داده‌های بزرگ و تاثیر آن بر جامعه، روش‌ها و کاربردها» توسط دکتر علیرضا نوروزی و مژده دردمند و «بررسی فرهنگ سازمانی در دانشگاه الزهرا (س) در انتقال اطلاعات، بر اساس مدل دنیسون» توسط منیره غریبه نیازی ارائه شد.

 همچنین نشست تخصصی این همایش علمی-دانشجویی با موضوع اطلاعات و رشد فرهنگی برگزار شد. در ادامه برنامه‌های پنل دوم مقالاتی با عنوان «بررسی تاثیر آرشیوها بر توسعه فرهنگی جامعه» توسط فرزانه بهارلو و زینب سادات صندید، مقاله «بررسی جایگاه بازی در کتابخانه‌ها، با رویکرد معرفی روز جهانی بازی» در کتابخانه‌ها توسط محمدحسن سلطانپور و پاشازاده، و مقاله «نقش کتابخانه‌ها در تبادل اطلاعات و انتقال فرهنگ» توسط لیا عرفانی ارائه شد.

 

 همایش «اطلاعات و فرهنگ»  روز چهارشنبه سوم آذر ۱۳۹۵ از ساعات ۸:۳۰ الی ۱۷ در تهران، ده ونک، دانشگاه الزهرا، ساختمان خوارزمی، سالن تورانی برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: