کد خبر: 39984
تاریخ انتشار: جمعه, 28 تیر 1398 - 12:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نتایج رتبه بندی QS دانشگاه‌های زیر ۵۰ سال قدمت

منبع : لیزنا
نتایج رتبه بندی ۵۰ دانشگاه برتر جهان که کمتر از ۵۰ سال قدمت دارند در سال 2020 توسط کیو اس اعلام شد.
نتایج رتبه بندی QS دانشگاه‌های زیر ۵۰ سال قدمت

 دکتر جعفر مهراد؛ موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در گفتگو با لیزنا با اعلام این خبر گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰، دانشگاه های آسیا در بین موسسات آموزش عالی برجسته جهان پیشگام اند، هرچند که تعدادی از این دانشگاه های موفق جوان، در بین دانشگاه های سایر قاره های جهان نیز مشاهده می شود.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: در بین ۱۰ دانشگاه نخست، سهم آسیا و اروپا ۶ به ۴ است، اما از استرالیا در بین ۵۰ دانشگاه برتر جهان تعداد بیشتری دانشگاه وجود دارد. در این بین، دانشگاه های مالزی و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس عملکرد بهتری را نسبت به سال گذشته نشان می دهند.

مهراد گفت: این ۵۰ دانشگاه برتر که در ۲۲ کشور جهان قرار دارند، در چشم انداز آموزش عالی جهان رقابت های تنگاتنگی را از خود نشان می دهند. هندوستان، یک از کشورهایی است که در رتبه بندی دانشگاه های جوان، موقعیت مناسبی کسب نکرده است.

وی بیان کرد:  تقسیم جغرافیایی این رتبه بندی با دانشگاه هایی از هنگ کنگ، امارات متحده عربی، کره جنوبی و مالزی نشان می دهد که این دانشگاه ها نسبت به ارتقای رتبه خود سرمایه‌گذاری های قابل توجهی را در ابعاد مختلف بعمل آورده اند.

در بین ۱۰ دانشگاه نخست، دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور در صدر جدول قرار دارد. سپس، سه دانشگاه از هنگ کنگ، دو دانشگاه از کره جنوبی، سه دانشگاه از فرانسه و یک دانشگاه از فنلاند رتبه های بعدی را بدست آورده اند.

مهراد ادامه داد: دانشگاه فنی نانیانگ که در بین دانشگاه های جوان رتبه اول را کسب کرده است در رتبه بندی جهانی سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۱ جهان را در اختیار دارد. رتبه دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ دوم و رتبه جهانی آن ۳۲ است. انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی با کسب رتبه سوم حائز رتبه ۴۱ جهان است. سیتی یونیورسیتی هنگ کنگ موفق به کسب رتبه چهارم دانشگاه های جوان و رتبه ۵۲ جهان شده است. رتبه دانشگاه PSL پاریس پنجم و جایگاه جهانی آن در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ رتبه ۵۳ می باشد.

دکتر جعفر مهراد افزود: دانشگاه سوربن با کسب رتبه ششم، رتبه ۷۷ دانشگاه برتر جهان را در اختیار دارد. رتبه هفتم از آن دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ کره جنوبی است. رتبه جهانی این دانشگاه ۸۷ است. دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ دارای رتبه ۸ و رتبه جهانی ۹۱ است. رتبه های ۹ و ۱۰ نیز به ترتیب به دانشگاه های Aalto در فنلاند و CentraleSupelec در فرانسه تغلق دارد.

وی تاکید کرد: در حالیکه ۴ دانشگاه برتر آسیا در بین ۱۰ دانشگاه نخست به طور کلی عملکرد خود را ارتقاء داده اند، هر سه دانشگاه فرانسه در بین این ۱۰ دانشگاه عملکرد بهتری از خود نشان نمی دهند.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: استرالیا در بین کشورهای جهان دارای ۹ دانشگاه برتر جوان در میان ۵۰ دانشگاه ممتاز جهان است. دانشگاه فنی سیدنی در جایگاه ۱۱ قرار دارد. سایر کشورها که در این رتبه بندی دارای بیشترین دانشگاه اند به ترتیب عبارتند از فرانسه،  هنگ کنگ، اسپانیا، مالزی، امارات متحده عربی و کره جنوبی.

وی گفت: به طوری که پیش از این نیز اشاره شد، هندوستان موقعیت ضعیفی در این رتبه بندی دارد. هندوستان در این رتبه بندی تنها دارای سه دانشگاه در بین۱۵۰ دانشگاه زیر ۵۰ سال قدمت است.

در سایر کشورها رقابت بسیار چشمگیر است. در مالزی سه دانشگاه جوان این کشور شامل دانشگاه های پوترا رتبه ۱۲، کبانگاسان رتبه ۱۳، و دانشگاه فنی مالزی رتبه ۱۷ را در بین ۲۰ دانشگاه نخست بدست آورده اند.

در منطقه خلیج فارس، سه دانشگاه از امارت متحده عربی( شامل دانشگاه خلیفه با رتبه ۲۷، دانشگاه امارت متحده عربی با رتبه ۴۱، و دانشگاه آمریکایی شارجه با رتبه ۴۵)، یک دانشگاه از قطر ( دانشگاه قطر با رتبه۳۱) و یک دانشگاه از عمان ( دانشگاه سلطان قابوس با رتبه ۴۹) در بین ۵۰ دانشگاه برتر جوان جهان دیده می شود.

در بین ۵۰ دانشگاه برتر جوان، دانشگاه دارالسلام برونئی در جایگاه ۳۵ و انستیتو علوم و مهندسی پیشرفته پاکستان در جایگاه ۴۶ نشسته است.

از رتبه ۵۰ تا ۱۵۰ که در رتبه بندی حاضر اسامی تعداد دیگری از دانشگاه های برتر جهان آورده شده است، سهم دانشگاه های کشورهای اسلامی از این قرار است: مالزی ۹، امارات متحده عربی  ۵، ترکیه ۳، قزاقستان و عربستان سعودی و پاکستان هر کدام ۲، لبنان و اردن و برونئی نیز هر کدام دارای یک دانشگاه است.

از جمهوری اسلامی ایران در بین ۱۵۰ دانشگاهی که در این رتبه بندی معرفی شده اند، نماینده ای وجود ندارد.

وی یاد آوری کرد: رتبه بندی ۵۰ دانشگاه برتر زیر ۵۰ سال قدمت، مبتنی بر رتبه بندی دانشگاه های جهان است که توسط کیو اس از سال ۲۰۰۴ به بعد  سالانه به طور مرتب انجام و منتشر می شود.

در پایان دکتر جعفر مهراد درباره شاخص های این رتبه بندی گفت: کیو اس دانشگاه های جهان را بر اساس ۶ شاخص رتبه بندی می کند: شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، شهرت استخدام کنندگان با وزن ۱۰ درصد، استناد پژوهشی نسبت به هر عضو هیات علمی با وزن ۲۰ درصد، نسبت استاد به دانشجو با وزن ۲۰ درصد، نسبت دانشجویان بین المللی و نسبت اعضای هیات علمی خارجی هر کدام با وزن ۵ درصد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: