کد خبر: 47296
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 ارديبهشت 1402 - 07:34

داخلی

»

کتاب

از کتاب «دانش تولید کلزا» رونمایی شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست رونمایی از کتاب «دانش تولید کلزا» در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
از کتاب «دانش تولید کلزا» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، نشست رونمایی از کتاب «دانش تولید کلزا» به همت مرکز نشر دانشگاهی با حضور دکتر حسن امیری اوغان، عضو هیأت علمی دانشگاه، دکتر مجید آقا علیخوانی، استاد تمام رشته زراعت از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر بهروز دولت پرست، دکتر دانیال کهریزی، استاد تمام رشته تکنولوژی نباتات دانشگاه تربیت مدرس روی یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 در سرای عملی-فرهنگی دانشگاهی در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست مجید آقا علیخوانی سخنران نشست، ضمن خیر مقدم به حضار گفت: کتاب میراث جهانی است و دریچه ای است به سمت دانش و معرفت. کتاب ثروت ارزشمندی است.

دکتر حسن امیری اوغان گفت: کتاب دانش تولید کلزا در ایران با مشارکت هفتادو هشت نفر از اعضاء هیأت علمی و محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، استادان دانشگاهی و کارشناسان کشاورزی صاحب نظر در این زمینه، در دو جلد به رشته تحریر درآمده است. جلد اول در برگیرنده فصل های یک تا هجده و جلد دوم شامل فصل های نانزده تا سی و یک است. این کتاب دوجلدی، همه اطلاعات لازم مبتنی بر پژوهش های چندین ساله برای تولید موفق و اقتصادی کلزا در مناطق هدف را در بر می گیرد و منابع پرشمار به کار رفته در آن، نشان از تلاش شایان توجه مولفان محترم برای تالیف مجموعه ای فراگیر دارد. این کتاب در نوع خود طی یکصد سال اخیر در حوزه کشاورزی بی نظیر بوده است. که به دو دلیل ویژه شناخته شده است. دلیل اول اینکه شامل اطلاعات جامع نظری و عملی است و دوم از بابت مولفانی که دارد که هر کس بر اساس تخصص خود مباحثی را به بهترین شکل ممکن گردآوری و تدوین کرده است.

امیری اوغان در ادامه گفت: این کتاب به هیچ وجه منتشر نمی شد مگر به کمک ویراستار علمی کتاب که کمک شایان توجهی در تولید و نشر کتاب داشتند. کتاب دارای 2350 هزار رفرنس می باشد که حدودا 400 رفرنس برای خود نویسندگان است. نکته ویژه کتاب، همسان سازی کتاب در جهت ارائه مطالب فصول است. کتاب با همکاری هفتاد و هشت نویسنده با سطح سواد و آموزش های متفاوت تدوین شده است که تمامی اطلاعات یکسان سازی شده تا این تفاوت ها از بین برود.

علیخوانی گفت: کتابی که در آن هفتادو هشت نویسنده در آن مشارکت دارند، در اینجا باید گفت هر کس محقق برجسته ای است نمی تواند نویسنده ماهری باشد. اما تمامی نویسندگان این کتاب قلم نویسندگی بسیار زیبا و با مهارت علمی بالایی داشتند. آنچه که یک کتاب را بهم اتصال می دهد و که این باعث می شود تا خواننده از مطالعه کتاب لذت ببرد تلاش، اشراف و جدیت های سرویراستار علمی کتاب است.

بهروز دولت پرست گفت: چرایی شکل گیری کتاب بر میگردد به دوران دانشجویی من در زمان کارشناسی ارشد، پایان نامه خود را که انجام دادم، آن موقع منابع خوبی وجود نداشت در این زمینه، و اکثر منابع پراکنده بود. زمانی که به ثبت رساله خود رسیدم کتابی نیافتم که کلمه کلزا را به درستی و جامعی توصیف کرده باشد. تا اینکه کتاب ترجمه ای را پیدا کردم که خواستم با یکی از دوستانم کارش را انجام دهم. اما کتاب به سرانجام نرسید و ما به این نتیجه رسیدیم کتابی تالیف کنیم که تکنولوژی نوین را با دانش عمومی و دانش روز دنیا اتصال دهد. گروه هفتاد و هشت نفری تشکیل گردید. این کتاب در نوع خودش یکی از منابع علمی،تجربی و مزرعی در تمام اقلیم های ایران است که در حال رشد است. و نیاز به دانش های مختلفی دارد.

علیخوانی در اهمیت کتاب گفت: خداوند گفته قسم به قلم و آنچه می نویسد، اما این قلم باید به سطح و نظر دیگران برسد. نگهداری یافته ها جز از راه کتابت وارد نیست و با نوشتن دانش خود را نزد دیگران می گسترانیم. اما یکی از شاخص های ارزشمند آن انجام یک کار گروهی بوده است. این تالیف یک اثر فاخر علمی است که یک اتحاد ناگسستنی بین دانشگاه و موسسات کشاورزی ایجاد کرده است. آنچه حلقه اتصال بین این گروه بوده دانش و تخصص آنهاست. این کتاب با مشارکت تحقیقات دانه های روغنی از بخش سازمان جهاد کشاورزی و با اتحاد و همدلی صورت گرفته است. که نتیجه تحقیقات سالیان رو عزیزان در این مهم گرد آوردند.

علیخوانی گفت: عواملی چون تعهد، تمرین، پاسداشت زمان، آزاد اندیشی و آزادی بیان، احترام به تصمیم جمع، دقت و ریزبینی موشکفانه، رعایت اخلاق در پژوهش و اجتناب از جعل سند در این کتاب باعث تولید و تدوین این کتاب شد که تمامی این عوامل به صراحت در آن دیده می شود.

دانیال کهریزی گفت: این کتاب، کتاب مرجع کامل کلزا در کشور است. با توجه به سرانه مصرف بالای روغن در کشور انشالله این کتاب منبعی باشد که محققین تلاش کنند در تولیدات جدید، مصارف روغن را کنترل کرده و مصرف آن را به حداقل برسانند. بنده از سال 1384 که از تز دکتری دفاع کرده ام روی موضوع دانه های روغنی کار کرده ام و روغن کاملینا را در کشور برای اولین بار ابداع کردم که این هم از خانواده کلزاست.

کهریزی در پایان گفت: امیدوارمی کتاب قدم خوبی باشد برای دانشمندان عزیز که تلاش کنند وابستگی را به دانه های روغنی در کشور کاهش دهیم.

 گزارش: غزاله ورقائی