کد خبر: 32022
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 آذر 1396 - 15:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دیدار اعضای مکتا با آیت الله شهرستانی

منبع : لیزنا
اعضای مکتا از آیت الله شهرستانی برای شرکت در همایش 23 آذر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) با سخنرانی آیت ‌الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور و وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کردند.
دیدار اعضای مکتا با آیت الله شهرستانی

 به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مکتا، در ادامه مجموعه فعالیت های برگزاری همایش 23 آذر مسئولین کتابخانه های تخصصی استان (مکتا)‌ و حسینی کاشان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم با  آیت‌الله شهرستانی روز دوشنبه 13/9/1396 دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم توضیحاتی راجع به مکتا و کارهای انجام شده و حمایت‌های اداره کل ارشاد از مکتا ارائه داد و ظرفیت ‌های مکتا را قابل توجه دانست. او افزود: این مجمع با همفکری و همکاری مدیران کتابخانه‌ها و بصورت دلی و خودجوش و بدون هزینه دولتی تشکیل شده و هدف از تشکیل آن سهولت در ارائه خدمات به محققین و تبادل بین کتابخانه‌ها جهت نشر علم و فرهنگ است.

در ادامهرجبیان مدیر کتابخانه آیت‌الله حائری (فیضیه) توضیحاتی در رابطه با تشکیل مکتا و اهداف و چشم‌انداز آینده و کارهای صورت گرفته ارائه داد.

سپس  آیت‌الله شهرستانی پس از خیرمقدم و ابراز خوشحالی از تشکیل این مجمع نکاتی را یادآور شد.

ایشان اظهار داشت: متاسفانه علیرغم سرمایه‌های فراوانی که در کشور و خصوصا شهر قم موجود است تاکنون کار زیادی برای معرفی اینها و عرضه این منابع آنچنان که در دنیا مرسوم است انجام نشده در صورتی که دیگران در کشورهای دیگر با داشته‌های بسیار کمتر در عرضه سرمایه خود موفقترند. او به چند نمونه در کشورهای عربی اشاره کرد.

وی  گفت: مسئله دولتی شدن مکتا از نظر اینجانب اهمیت چندانی ندارد و معیار و میزان اصلی توان ارائه خدمت و استفاده بهتر از امکانات و بهره‌وری بیشتر است. اگر این مهم در چارچوب دولتی میسر باشد اشکالی متوجه آن نیست ولی اگر در قالب بخش خصوصی امکان آن بیشتر است باید به آن پرداخت.

او اظهار داشت: باید تعاریف مشخصی برای کتابخانه‌های تخصصی بشود و باید با سایر نهادها و کتابخانه‌ها تعامل و هم‌افزایی خوبی صورت بگیرد تا احساس نکنند که از جایی دستور می‌گیرند و همه باید در کار دخیل باشند و مکتا را از خود بدانند تا رقابت‌های ناسالم حذف شود؛ چراکه این از آسیب‌های اصلی می‌تواند باشد. باید به مدیران کتابخانه‌ها شخصیت داد و از دخالت‌های بیمورد پرهیز کرد.

وی روش های مهم و تجربه شده مدیریتی را اینگونه تعریف کرد و گفت: باید مدیری قوی انتخاب و چارچوب مشخص شود و بعد بگذارند که خود مدیر از خلاقیت خود استفاده کند تا در کارها خللی ایجاد نشود.

شهرستانی افزود: باید با کتابخانه‌های بزرگ سایر کشورها هم ارتباط برقرار کرد و از تجربیات آنان نیز استفاده نمود.

 

در پایان مدیرکل  ارشاد قم، حسینی کاشانی و مدیران کتابخانه‌های مکتا از ایشان دعوت کردند که در همایش 23 آذر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم مکتا که با سخنرانی حضرت‌آیت‌الله استادی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، شرکت نمایند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: