کد خبر: 28230
تاریخ انتشار: شنبه, 02 ارديبهشت 1396 - 09:50

داخلی

»

اخبار کتاب

گزارش هفدهمین نشست باشگاه كتاب ايرانداك

منبع : لیزنا
نشست هفدهم باشگاه کتاب ایرانداک، به صحبت هایی پیرامون کتاب « از کتاب رهایی نداریم » اثر امبرتو اکو و ژان کلود کریر اختصاص داشت.
گزارش هفدهمین نشست باشگاه كتاب ايرانداك

 به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی باشگاه کتاب ایرانداک، این کتاب به گردآوری ژان فیلیپ دوتوناک، متشکل از بخشهای ذیل است:

اثر مذکور که حاصل گفتگوی یک فیلسوف نشانه شناس،  با یک فیلمنامه‌نویس (ژ.ک.ک.) است، سرشار از ناگفته هاست و به پرسش های ذهن انسان جامعه مدرن با موضوع کتاب پاسخ می‌دهد. امبرتو اکو از مشکل حافظه جمعی مان که در معرض نابودی است حرف می‌زند. تأکید وی بر مسأله ناپایداری زمان حال است. و این منجر می شود تا زمان حال را در آرامش نباشیم و مدام برای مطرح کردن خود در آینده تلاش کنیم. به گفته ژ.ک.ک. حال که حافظه مان ضعیف شده، در واقع، گذشته نزدیک است که زمان حال را به جلو می راند و به سوی آینده‌ای مبهم هل می دهد

 برخی انسان‌های امروزی با وجود پیشرفت‌های فناورانه عصر خویش، همچنان تمایل و علاقه خود را برای مطالعه آثار چاپی حفظ کرده‌ اند. طرفین گفتگوی این کتاب معتقدند همان گونه که فیلم نتوانسته جایگزین یک تابلوی نقاشی شود؛ و یا تلویزیون سینما را از بین نبرده؛ کتاب نیز جایگاه خاص خود را در زندگی بشر حفظ خواهد کرد. به عبارت دیگر، ظهور یک فناوری یا پدیده نوظهور، آن دیگری را نابود نخواهد کرد.

 ژ.ژ.ک. می ‌گوید: «آنچه اینترنت به ما می‌ دهد اطلاعات خام است، در حالی که هر کسی نه تنها نیاز به بازبینی دانسته‌ های خود، بلکه نیاز به معنی بخشیدن به آن، یعنی منظم کردن و قرار دادن آن در مرحله‌ای از گفتمان خویش دارد.» و این امر جز با خواندن کتاب میسر نخواهد شد.

در پایان نشست به مطلب منتشره آقای محمدرضا خاکی در شماره 2297 از روزنامه شرق در رابطه با همین کتاب اشاره شد. وی در مورد کمی آمار مطالعه و میزان نشر و افزایش میزان کیفیت نشر در مقایسه با گذشته می گوید و معتقد است، کتاب نمودی بالاتر از یک کالا دارد، چرا که گویای تقلا و تلاش ذهنی جامعه و نشانگر سطح اندیشه مردمان آن جامعه است. وی با پذیرش عذرهای کلیشه ‌ای نخریدن و نخواندن کتاب مثل گرانی و کمبود وقت، راه درست کتاب خواندن را فرهنگ ‌سازی و ایجاد جاذبه از طریق معرفی درست کتاب قلمداد می‌کند.

وی پرسش پایانی نوشته خود را این چنین مطرح می ‌سازد: چرا امروزه، دیگر کسی به شعر اهمیت نمی‌دهد، که آن را حتی زمزمه کند؟ هر گاه از ملودی ‌های اشعار قدیمی می ‌شنویم آن را زمزمه می‌ کنیم و به خاطر می ‌آوریم اما از ترانه ای امروزی چه در خاطر داریم؟

وی می پرسد: چه بر ما می‌گذرد که دیگر شعر در خاطره‌ هایمان نمی‌ ماند و جای کتاب در فضای زندگی ما هر روز کمتر و کمتر می‌شود؟

همچنین،نشست آینده عصر 4 اردیبهشت ماه،  به مباحث پیرامون کتاب «قمارباز اثر فیودر داستایوسکی» اختصاص خواهد داشت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: