کد خبر: 28536
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 ارديبهشت 1396 - 12:10

داخلی

»

اخبار کتاب

لزوم حمایت ناشران از تصویرسازان بومی کمیک استریپ

منبع : لیزنا
 کارگاه «تصویرسازی داستانی با استفاده از قالب پی‌نما (کمیک استریپ)» در محل سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار و بر لزوم حمایت ناشران از تصویرسازان بومی پی‌نما (کمیک استریپ) تاکید شد.
لزوم حمایت ناشران از تصویرسازان بومی کمیک استریپ

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نشست روز چهارشنبه، 20 اردیبهشت ماه برگزار شد.

سعید رزاقی، کارشناس تصویرسازی پی‌نما گفت: ما در عرصه‌ تصویرسازی نیاز به بومی‌سازی داشتیم و به همین دلیل از چند سال پیش پی‌نما (کمیک استریپ) را ایجاد کردیم.

رزاقی ادامه داد: پی‌نما یعنی پی‌درپی بودن. اگر این قالب پی‌درپی نباشد و طی آن نگاه مخاطب از کادری به کادر دیگر لیز نخورد، داستان حرکت نخواهد داشت. در پی‌نما باید فوت کوزه‌گری که همان توالی تصاویر است رعایت شود.

این کارشناس تصویرسازی در ادامه اظهار کرد: برای تصویرسازی پی‌نما، در ابتدا می‌بایست طرح داستان و کاراکتر داشته باشیم و آنگاه فضاسازی کنیم.

کادرهای مورب می‌توانند مفهوم اضطراب را برسانند

وی اضافه کرد: برای ایجاد ضرباهنگ تند در داستان‌های پی‌نما، کادرهای مورب می‌توانند مفهوم اضطراب را برسانند. همچنین صداهای آوایی باید در پی‌نما به مخاطب منتقل شود.

رزاقی با اشاره به اینکه خطوط تصویر باید در پی‌نما پلان‌بندی شود، بیان کرد: این بدین معناست که دوری و نزدیکی خطوط در تصویر مشخص شود و سایه‌ها در این راستا به ما کمک خواهند کرد. هرچه خطوط کم‌رنگ‌تر شوند، حکایت از فاصله‌ی بیشتر سوژه خواهد داشت.

به گفته‌ این کارشناس، تصویرگریِ رنگ اولیه در تصویر باید تخت باشد.

این کارشناس تصویرسازی ادامه داد: متن پی‌نما باید جذاب و غیرتکراری باشد. اگر خلاقیت خرج نکنیم و بخواهیم سفارشی کار کنیم، پی‌نمایِ ما دچار آفت خواهد شد. متن پی‌نما شامل دیالوگ‌باکس، راوی و صداهای آوایی است. دیالوگ‌باکس در تصویر به دهان گوینده اشاره می‌کند. همچنین متن راوی در کادری جداگانه در تصویر به نمایش درمی‌آید.

وی افزود: از طریق پی‌نما می‌توان مفاهیم آموزشی را بهتر منتقل کرد. پی‌نما در بسیاری از زمینه‌ها و ژانرها کاربرد دارد و در طنز کارایی بسیار خوبی دارد. با این حال متاسفانه در حوزه‌ی پی‌نما در ایران کار کمی انجام شده است. انتظار می‌رود ناشران حمایت بیشتری به عمل آورند تا هنرمندان در این امر ورود کنند.

رزاقی در پایان تاکید کرد: مشکل ما در حوزه‌ی پی‌نما این است که بسیاری از کارها دارای توالی نبوده و تنها چند عکس زیبا در کنار هم هستند.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: