کد خبر: 31290
تاریخ انتشار: شنبه, 06 آبان 1396 - 11:30

داخلی

»

اخبار کتاب

در جدیدترین شماره فصلنامه نقد کتاب «کلام، فلسفه وعرفان» 

نگاهی به کتاب «تاریخ، نظریه و عمل فلسفه برای کودکان»

منبع : لیزنا
موسسه خانه کتاب به تازگی سیزدهمین و چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «کلام، فلسفه و عرفان» را به سردبیری مالک شجاعی جشوقانی منتشر کرده؛ در این اثر به کتاب «تاریخ، نظریه و عمل فلسفه برای کودکان» پرداخته شده است.
نگاهی به کتاب «تاریخ، نظریه و عمل فلسفه برای کودکان»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نگارش سیزدهمین و چهاردهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «کلام، فلسفه و عرفان» با مقاله ای از محمد سعیدی مهر تحت عنوان «درنگی در باب وضعیت فلسفه اسلامی ـ ایرانی» در جهان معاصر، موانع و راهکارها» آغاز شده است. در بخش هایی از این مقاله می خوانیم: «منظورم از «فلسفه اسلامی» همین فلسفه موجود است که با تباری مشخص و به دست فیلسوفانی همچون ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و علامه طباطبایی پرورش یافته و به تعبیری «بین الدفتین»» در اختیار ماست و امروزه همچون یک رشته علمی آکادمیک (حوزوی ـ دانشگاهی» تدریس و تحقیق می شود؛ روی سخن با فلسفه اسلامی در مقام ایدئال (که فعلاً تحقق نیافته) نیست. از سوی دیگر، با توجه به مختصات تاریخی، جغرافیایی و محتوایی فلسفه اسلامی گزاف نیست که از «فلسفه اسلامی ـ ایرانی» به عنوان فلسفه بومی خودمان سخن بگوییم، فلسفه ای که در مهد تمدن ایران اسلامی شکل گرفته و امروزه کانون اصلی آن کشور ماست.»

 «استادان و حتی دانشجویان فلسفه می باید تلاش بیشتری برای تعامل فکری فعال با فیلسوفان غیرایرانی داشته باشند. اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد، شرکت فعال استادان و دانشجویان در مجامع فلسفی بین المللی، برگزاری همایش های فلسفی بینافرهنگی با هدایت و برنامه ریزی استادان ایرانی در داخل کشور، انتشار ترجمه های استاندارد از آثار فلسفه بومی ما و در نهایت تلاش برای بازخوانی امروزین سنت فلسفی ما از دیگر راه کارهایی است که می تواند به بهبود وضعیت کنونی یاری رساند.» این جملات نیز برگرفته از مقاله محمد سعیدی مهر است.

بخش دیگری از این فصلنامه با عنوان «ویژه نامه دکتر ضیاء موحد» به آثار و اندیشه های دکتر ضیاء موحد پرداخته است؛ «تجربه ایرانی مواجهه با منطق»، «از وضوح منطق جدید تا ابهام شعر سپید»، «طبیعت شعر، منطق شعر: سنت و نوآوری در اندیشه و شعر ضیاء موحد»، «رخنه کاربردی مواضع مغالطه در گفتمان ارسطویی –ابن سینایی»، «نگاهی به مطالعات تطبیقی منطق در ایران و معرفی کتاب منطق تطبیقی»، «بررسی و نقد دو کتاب ماهیت منطق و منطق ماهیت و تحلیل منطقی گزاره» و «مدخل Eristic در واژه نامه توصیفی منطق» عناوین برخی مقاله های این بخش را شامل می شود.

«نقد آثار جدید» عنوان بخش دیگری از این فصلنامه را به خود اختصاص داده است. در این بخش مقاله های «جریان شناسی قانون اخلاق از رهگذر نقد عقل به عقل»، «فلسفه اخلاق به روایت جان دیویی»، «نگاهی به کتاب تاریخ، نظریه و عمل فلسفه برای کودکان؛ چشم اندازهای جهانی»، «هجرت از هرمنوتیک به سیاست رهایی بخش»، «روزنه ای به اندیشه مارتین هیدگر»، «گمشده فلسفه در آکادمی های ایران، نقد فلسفه دانشگاهی ایران به بهانه بررسی کتاب فیلسوفان هیتلر»، «معرفی و ارزیابی کتاب تاریخ و تبیین مفهوم خرد» و «هرمنوتیک به مثابه هم زبانی» ارائه شده است.

مقاله «کتابشناسی تفصیلی ژان پل سارتر در زبان فارسی» نیز در بخش کتابشناسی تخصصی این فصلنامه خواندنی شده است. همچنین در بخش نقد نقد، مقاله های «نقد یا اشکال تراشی، پاسخی به نقد کتاب آموزش زبان یونانی باستان تحت عنوان برگردان یا نگارش؟ نگاهی به نخستین آموزش نامه زبان یونانی کهن به پارسی» عرضه شده است.

«نقد آثار پیشین» عنوان بخش دیگر این فصلنامه است که مقاله های «نقد و بررسی کتاب فرهنگ پسامدرن، کتاب تقدیری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1395» و «تقد و بررسی کتاب پدیدارشناسی هگل و تبارشناسی فوکو» را در خود جا داده است.

شماره‌های 13 و 14 فصلنامه نقد کتاب «کلام، فلسفه و عرفان» به سردبیری مالک شجاعی جشوقانی و صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب در 307 صفحه به بهای 10 هزار تومان منتشر شده است.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: