کد خبر: 31543
تاریخ انتشار: شنبه, 20 آبان 1396 - 18:19

داخلی

»

اخبار کتاب

در نخستین جلسه آموزش ویرایش مطرح شد

اقتصاد نشر بر کیفیت ویرایش تاثیر می گذارد

منبع : لیزنا
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی ویراستاران در نخستین دوره آموزش ویرایش این انجمن برای پرورش ویراستاران حرفه‌ای با گذراندن این دوره آموزش ابراز امیدواری کرد.
اقتصاد نشر بر کیفیت ویرایش تاثیر می گذارد

به گزارش خبرنگار لیزنا، اولین جلسه از نخستین دوره آموزش ویرایش انجمن صنفی ویراستاران امروز (شنبه بیستم آبان ماه) در سالن کنفرانس مجتمع مجد برگزار شد.

در این جلسه، برخی اعضای هیئت مدیره این انجمن از جمله هومن عباسپور، نایب رئیس هیئت مدیره، جواد رسولی، عضو افتخاری؛ سیدعباس حسینی نیک، مدیر انتشارات مجد؛ فتح‌الله فروغی، عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار؛ فریبرز مجیدی، رئیس هیئت مدیره؛ مهناز مقدسی، دبیر انجمن صنفی ویراستاران و یکی از مدرسان این دوره‌؛ مهدی قنواتی، رئیس کمیسیون آموزش این دوره حضور داشتند.

فریبرز مجیدی، نخستین سخنران این نشست بود. او برای تفهیم مقام ناشران با بیان اینکه کار نشر و ویرایش هماهنگی و پیوند دارند، گفت: امیدوارم در این کلاس‌ها افرادی پرورده شوند که کار ویرایش و نشر را در حد اعلا آموزش ببینند و کتاب‌هایی که از این پس منتشر خواهد شد کاملا ویراسته شده باشد. در نظر دارم بعد از کلاس‌ها آزمون‌هایی گرفته شود تا شرکت کنندگان درباره میزان آموزش کسب کرده، اطلاع حاصل کنند.

حسینی‌نیک با اشاره بر اهمیت جنبه تخصصی ویرایش گفت: بعد از جنبه عمومی موضوع ویرایش، جنبه تخصصی آن مطرح است. انتشارات مجد در حوزه حقوق فعالیت دارد. ویرایش در حوزه حقوق نیاز به تخصص خاصی دارد که امیدوارم در آینده ویراستاران متخصص این حوزه را داشته باشیم. سرنوشت نشر و ویرایش به هم پیوند خورده و امروز وضعیت نشر، خوب نیست. وقتی وضعیت اقتصادی نشر خوب نباشد، عوامل فنی هم وضعیت مناسبی نخواهند داشت، پس ناشران به ویرایش، صفحه آرایی و وضعیت تولید و توزیع توجه نمی‌کنند. امیدوارم مشکلات مسیر نشر با مسائلی که ناشران می‌اندیشند و تدابیر دولت حل شود.

در ادامه قنواتی توضیحاتی درباره دوره ارائه داد. او گفت: از آبان‌ماه که انجمن فعالیت‌های خود را از سرگرفت، تلاش کرد تا دوره‌های آموزشی ویرایش را برگزار کند. از همان هفته‌های اول هم بحث درباره برگزاری دوره آموزشی ویرایش در جلسات هیئت مدیره انجمن شروع شد. چندین دوره را روی کاغذ آوردیم و درباره تمامی درس‌ها در هیئت مدیره بحث شد و به این نتیجه رسیدیم که مجموعه درس‌های درنظر گرفته شده را در یک دوره جمع و تحت عنوان دوره عمومی ویرایش عرضه کنیم.

وی با تکیه بر اینکه این دوره فقط آموزش پایه ویراستاری خواهد بود، بیان کرد: تمامی موضوعاتی که در 6 یا هفت ماه پیش رو عرضه خواهد شد، پایه‌ای‌ترین اصول ویرایش است و اینطور نیست که با گذراندن این دوره‌ها افراد وارد رده تخصصی شوند. بعد از گذراندن این دوره، نیاز است به صورت تک درس و دوره‌ای آموزش‌های دیگری را برای رسیدن به حد اعلای ویراستاری ببینند. ضمن اینکه ویراستاری یک کار علمی و کاربردی است و با دوره‌های نظری نمی‌توان به آن رسید و حتما باید دوره‌های عملی گذرانده شود. اگر کسی بتواند حدود چهار یا پنج سال، روزانه هشت یا 10 ساعت به صورت تخصصی کار ویرایش کند شاید پس از آن بتوان او را ویراستار حرفه‌ای خواند.

در ادامه کارگاه آموزشی ویراستاران برگزار شد.

گفتنی است این دوره آموزشی به همت انجمن صنفی ویراستاران برگزار و به قبول شدگان «گواهینامه انجمن صنفی ویراستاران» اعطا می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: