کد خبر: 36247
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 مرداد 1397 - 13:07

داخلی

»

اخبار کتاب

فقهی زاده:

مجله شبنم تنها نشریه مستقل قرآنی برای کودکان است

منبع : لیزنا
در حاشیه مراسم رونمایی از نشریه قرآنی، ادبی و هنری «شبنم» از اهداف و برنامه های آتی این مجله گفته شد.
مجله شبنم تنها نشریه مستقل قرآنی برای کودکان است

به گزارش لیزنا، فقهی زاده؛ معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت خانه کتاب موفق به راه اندازی و تاسیس نشریه قرآنی ادبی و هنری شبنم شد که مخصوص کودکان طراحی شده است و تا کنون پیش شماره و شماره اول آن منتشر شده است. از آنجا که قبلا سوابقی از انتشار نشریات کودک و نوجوان در حوزه مسائل دینی وجود ندارد، به نظر می رسد تنها نشریه مستقل قرآنی برای کودکان است که با مشارکت معاونت قرآن و عترت و خانه کتاب منتشر می شود. این مجله حاوی بخش های متعددی است که سعی می کنیم در همه بخش ها از جمله شعر، داستان و معرفی کتاب‌های ویژه قرآنی، بن مایه‌های قرآن و عترت وجود داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر تنگنای مالی وجود نداشته باشد و موفقیت چشم گیری در شبنم و عمل وجود داشته باشد، امید داریم که با برنامه ریزی در سال های آینده نشریه ای را با مشارکت یکی دیگر از ارگان های فرهنگی کشور در سطح ملی، خاص نوجوانان منتشر کنیم.

فقهی زاده در رابطه با برنامه ریزی های آینده و برای در دسترس قرارگیری نشریه گفت: ما در دو بخش برنامه ریزی کرده ایم که دایره مخاطبان را گسترشش دهیم. اولین کار، اختصاص سایتی ویژه به انتشار محتوای شبنم به صورت الکترونیکی است که مخاطبان در حد و مرزی قرار نخواهند گرفت. دومین برنامه این است که نشریه را در شماره های محدود و برای معرفی به موسسات قرآنی بسیار گسترده که در سطح کشور داریم ارسال نماییم و امیدواریم که در دکه های روزنامه فروشی نیز شاهد حضور مجله شبنم باشیم. امیدواریم به توفیق الهی عملا زمینه دستیابی کودکان ایران به شبنم فراهم شود و چون معتقدیم از محتوا و سطح هنری خوب و قابل توجهی برخوردار است، اندک اندک شهرت پیدا کند و عدهه ای را به دنبال خودش بکشاند و سر ماه کودکان سراغ شبنم را به صورت پیوسته بگیرند.

 

وظیفه همه سازمان هاست که در حوزه قرآن فعالیت داشته باشند

حسینی‌پور؛ مدیرعامل خانه کتاب در مصاحبه با خبرنگار لیزنا، با بیان این که رویکرد جدید خانه کتاب تعامل با همه معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: این موضوع جزء سیاست هایی است که وزیر نیز به همه معاونت ها ابلاغ کرده است. در همین راستا ما با معاونت های مختلف در حال تعامل هستیم. یکی از معاونت ها، معاونت قرآن و فرهنگ وزارت ارشاد اسلامی است. در حوزه قرآن وظیفه همه سازمان هاست که فعالیت داشته باشند. این موضوع خارج از این که چه فعالیتی برایشان تعریف شده یکی از وظایف دینی و اخلاقی آنهاست.

او ادامه داد: از چگونگی ما تجربه گران‌سنگی در حوزه نشریات در خانه کتاب داشتیم؛ از کتاب هفته، کتاب ماه و فصلنامه ها که تجربه هایی انباشته شده بود و باید جایی استفاده می شد. وقتی آقای فقهی زاده پیشنهاد مجله شبنم را دادند و ما نیز استقبال کردیم که این تجربیات را در خدمت قرآن قرار دهیم و حالا چه بهتر که در حوزه کودک و نوجوان باشد. زیرا در این حوزه آثار بسیار انگشت شماری داریم. به خصوص با این رویکرد جدید که بخواهند با تصاویر کار و صحبت کنند. با این رویکرد ما ظرفیت های خانه کتاب را در اختیار معاونت قرآن و عترت گذاشتیم که بتوانیم این مجله را به سرانجام نیکو برسانیم و اثربخشی آن را در جامعه نیز ببینیم.

 

مهم ترین هدف مجله شبنم نوعی آگاهی غیرمستقیم برای کودکان و نوجوانان است

مهدوی راد، قرآن پژوه درباره اهداف نشریه شبنم گفت: از آنجایی که گای مسئولان مجله گاهی با من مشورت می کردند، فکر می کنم مهم ترین هدف مجله شبنم نوعی آگاهی غیرمستقیم برای کودکان و نوجوانان است. زیرا کودکان در آن سنینی که باید حقایق را بشنوند، گفتن مستقیم اثرگذار نیست بلکه گاهی فراری دهنده نیز است. طوری باشد بتوانند مفاهیم دینی و الهی، انسانی، اخلاقی و فضیلت را به گونه ای غیرمستقیم به آنها نشان دهند.

وی افزود: شاید تردیدی نداشته باشید که یکی از معضلات مهم جامعه این است که افراد بعضی از چیزهای مهم اخلاقی را اخلاقی نمی دانند و مسائل غیراخلاقی را اخلاقی می پندارند. مثلا در جامعه ما کسی بدقولی و شایعه پراکنی مسئله مهمی نمی داند در حالی که بسیار مهم هستند. اگر ما از کودکی به فرد بفهمانیم که این‌ها نوعی ضدحرکت در جامعه است و جامعه را به گرفتاری های مهمی مبتلا می کند، قاعدتا می توانیم بسیار پیش برویم و وقتی فرد به نوجوانی و جوانی رسید وضع مان غیر از این خواهد بود. تلاش و کار و ضرورت کار کردن و هوشمند بودن حرکت خیلی مهم و در عین حال دشواری است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: