کد خبر: 29104
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 تیر 1396 - 10:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جذب هزار برگ سند تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
در سه ماه نخست سال جاری، بیش از هزار سند مکتوب و غیرمکتوب از طریق اهدا و خریداری جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شد که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز 13 میلیون و 400هزار برگ گذشت.
جذب هزار برگ سند تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان، اعلام کرد: در سه ماه نخست سال 1396، بیش از هزار سند مکتوب و غیر مکتوب از طریق اهدا، خریداری و تولید، به مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده است که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز 13 میلیون و 377 هزار برگ گذشت..

مهدی حسامی توضیح داد: از میان اسنادی که در این سه ماه جذب این مجموعه شده، بیش از 400 برگ و فایل دیجیتالی مربوط به اسناد مکتوب است که حدود 362 برگ از این میان به صورت اهدایی و افزون بر 50 برگ و فایل دیجیتالی خریداری شده است..

وی افزود: همچنین، افزون بر 470 قطعه سند تصویری به صورت فایل دیجیتال و آنالوگ در این سه ماه به این مجموعه افزوده شده که بیش از 360 برگ و فایل دیجیتالی به صورت اهدایی، 10 قطعه سند تصویری خریداری شده و افزون بر یکصد برگ و فایل دیجیتالی نیز از بافت قدیم شهر مشهد و انتخابات، توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بخش تاریخ شفاهی این مرکز تولید شده است.

حسامی اظهار داشت: همچنین، اسناد دیداری و شنیداری در قالب 256 ساعت در این سه ماه خریداری شده و 25 حلقه و فایل دیجیتالی سند دیداری شنیداری به مرکز اسناد اهدا شده است..

کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان با بیان اینکه حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم این مرکز است، افزود: در این راستا در سه ماهی که گذشت، از اسناد مکتوب این مرکز حدود 37 هزار و 300 صفحه، نسخۀ پشتیبان تهیه شده، 3 هزار شماره از اسناد مکتوب، بالغ بر 100 عنوان سند دیداری و شنیداری و 260 قطعه سند تصویری نیز ثبت شده است..

وی در همین راستا اضافه کرد: همچنین 35 برگ و 27 سند طوماری بزرگ از اسناد مکتوب مرمت و آفت زدایی شده و بیش از 90 شماره مربوط به شناسایی و عنوان‌گذاری اسناد تصویری دیجیتالی بوده و بالغ بر 56 هزار صفحه، صفحه‌شماری شده است.

 

گفتنی است که اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی پانصدساله است و در این میان، اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای 70 هزارصفحه‌ای از اسناد دوره صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: