کد خبر: 31012
تاریخ انتشار: شنبه, 22 مهر 1396 - 12:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«خری برای تمام پلانها» در فارس نقد شد

منبع : لیزنا
 جلسه نقد و بررسی داستان «خری برای تمام پلانها» اثر علی رشیدی ساعت روز چهارشنبه  19  مهر ماه در محل کتابخانه  عمومی بیضا برگزار شد.
«خری برای تمام پلانها» در فارس نقد شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه عمومی بیضا،  این جلسه به همت کبری زارع مسوول کتابخانه عمومی بیضا و همکاری زهرا برقانی، مسئول نشر چرخ وفلک باحضور نویسنده کتاب، علی رشیدی طنز پرداز وتهیه کننده صدا وسیمای فارس، مجری امور ادبی صدا وسیمای فارس، مسئول حراست وکارشناس منابع اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، ریاست اداره اموزش وپرورش بیضا، سرپرست رابط فرهنگی اداره کتابخانه های سپیدان، و جمع دانش اموزان و کودکان علاقمند،  فرهنگیان و فرهیختگان، اعضای  انجمن ادبی بیضا تشکیل شد.

 (با اهدا60عنوان کتاب و50عدد سی دی)

جلسه با خوش آمد گویی و تشکر سر پرست محترم اداره کتابخانه های سپیدان سهیلا مولایی  ومسئول کتابخانه عمومی بیضا شروع شد.

نویسنده کتاب با تشکر از اداره  کتابخانه های فارس و  سپیدان، برقانی و زارع جهت همکاری در برگزاری این نشست، ضمن معرفی اجمالی کتاب اظهار کرد: ما با استفاده از شخصیت جناب خر که نماد نادانی  است  می توانیم رفتارهای ناشایست را به چالش بکشانیم، چیزی که در کتاب خری برای پلان ها اتفاق افتاده است. در واقع نویسنده خودش را پشت سر خر  قایم کرده  است.

رشیدی در ادامه از خواستار ارایه نظرات و دیدگاههای حضار در مورد کتاب شد. محمد کشاورز بیضایی، مدرس دانشگاه و منتقد ادبیات داستانی معاصر اظهار کرد: این  کتاب اثر قابل تامل و ارزشمندی است که از دو منظر به طور کلی می شود به آن نگاه کرد؛ یکی از حیث نمادی و فرمیک و ساختاری و یکی هم از حیث محتوایی. او ادامه داد: از لحاظ زبانی زبان سلیس و ساده ای است ونثر شسته و رفته ای دارد و عنوان کتاب در کلیت از لحاظ محتوایی  یک رده های کمرنگی  از پست مدرن دارد و عنوان زیبنده و قابل درنگی است و این پرسش را ایجاد می کند که کدام خر  و چه خری و مخاطب را در خود عنوان مشارکت می دهد؛ به علاوه راوی دانای کل است. رگه های دیگری از پست مدرن این است که  در کنار راوی که دانای کل هست، روایت راوی به مثابه دوربینی است که  در این کتاب دوربین ذهن راوی و خود داستان است و روایت خر در کنار روایت راوی قرار میگیرد وکمتر دیده می شود که روایت یک حیوان  در کنار روایت یک راوی قرار بگیرد. ما به طور کلی از حیث مکانی واز حیث اقلیم و جغرافیایی داستان، شاهد دو اقلیم شهر و روستا هستیم که قابل  درنگ است . و روستا نماد ابتدایی بودن و شهر نماد تمدن است و چیزی که غم انگیز  است اینکه  آدمی چون نادان  هست، خریت و ویژگی های رفتاری خود را به حیوانات نسبت می دهد.

او ادامه داد: نویسنده خریت آدمی را و این که حماقت  آدمی چه در روستا  که  دنیای سنتی و ابتدایی است و چه در شهر که دنیای متمدن است، تمامی ندارد، در خلال داستان با طنز جالبی با مخاطب در میان میگذارد،  یک شخصیت  بسیار جالب این داستان دارد به نام رجبعلی میرزا  که علیرغم آن که روستایی است، سرش کلاه نمی رود بلکه سر آدمهای به اصطلاح متمدن شهری حتی کلاه هم می گذارد، شخصیت جالب رجبعلی نماد حاکمان و مستبدان شرقی است و این آدم می تواند نماینده نظام فئودالی در ایران باشد. 

 

درادامه نقاط ضعف و سایر نقاط قوت کتاب توسط دانش آموزان وسایر اعضا بیان شد. این برنامه مورد استقبال چشمگیرکودکان و نوجوانان و فرهنگیان قرار گرفت. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: