کد خبر: 32271
تاریخ انتشار: شنبه, 02 دی 1396 - 11:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نخستین نسخه دست‌نویس «وقایع اتفاقیه» در مرکز اسنادآستان‌قدس رضوی

منبع : لیزنا
نسخه اصلی و دست‌نویس روزنامه وقایع اتفاقیه؛ اولین روزنامه رسمی ایران، در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
نخستین نسخه دست‌نویس «وقایع اتفاقیه» در مرکز اسنادآستان‌قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، کارشناس نمایه‌سازی و چکیده‌نویسی مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: این روزنامه که قديمي‌ترين نشريه فارسي موجود درآرشيو مطبوعات آستان‌قدس رضوي است، طبق وصيت مرحومه اشرف‌السلطنه که همسر اعتمادالسلطنه؛  وزیر انطباعات  دربار ناصر‌الدین شاه بوده است، به دست حاج سيد حسين نايب‌التوليه عرب در شعبان 1334  قمری به همراه یکصد و پنجاه جلد کتاب، وقف كتابخانه آستان قدس‌رضوی شده است. ابراهیم حافظی ادامه داد: در این وقف‌نامه مهر و امضای مرتضی قلی طباطبایی؛ متولی وقت آستان‌قدس رضوی و حسین‌بن سعید حسینی موسوی؛ نایب‌التولیه آن زمان به چشم می‌خورد.

وی در این باره اضافه کرد: 37 شماره نخست این روزنامه به دو صورت دست نویس و چاپ‌سنگی منتشر شده که نسخه دست نویس آن به جز آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی در آرشیو دیگری در ایران مشاهده نشده است.

حافظی در ارتباط با این روزنامه توضیح داد: «روزنامه وقايع اتفاقيه سومین روزنامه ايراني، دومین روزنامه فارسي، و اولين روزنامه رسمي كشور است كه برای نخستین بار در تاریخ جمعه پنجم ربيع‌الثاني 1267 قمری و با عنوان «روزنامچه اخبار دارالخلافه طهران»، به همت امير كبير و مديريت ميرزا جبار تذكره‌چي در تهران منتشر شد

وی ادامه داد: از شماره دوم این روزنامه، نام آن به «وقایع اتفاقیه» تغییر کرد که به صورت هفته‌نامه و به تعداد 470 شماره به مدت 57 سال انتشار یافت و پس از آن با نام «روزنامه وقایع» و بعد از یک شماره با عنوان «روزنامه دولت علیه ایران» چاپ شده است  و نیز این روزنامه، نخستین روزنامه‌ای است که آگهی و اعلان بازرگانی در آن چاپ شده است.

 

گفتنی است بخشی از مطالبی که در این وقف‌نامه آمده است، بدین شرح است: ...عموم مؤمنین و مسلمین از قرائت و مطالعه آن‌ها منتفع و بهره‌مند گردند و واقفه معظمه را به دعای خیر یاد و شاد نمایند، مشروط بر اینکه از شهر بند ارض اقدس بیرون نبرند و کمال محافظت را در ضبط و حفظ آن‌ها نموده بدون قبض به کسی ندهند و زیاد از سه ماه در خارج کتابخانه مبارکه نگاه ندارند و تولیت آن‌ها در هر عصری از اعصار به متولی‌باشی سرکار فیض آثار منقوض نمودند...

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: