کد خبر: 32558
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 دی 1396 - 09:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مجموعه اسناد تاریخی  با مهر و دستخط امیرکبیر در مرکزآستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
 مجموعه ارزشمندی از اسناد مربوط به «میرزا تقی خان فراهانی» معروف به امیرکبیر، در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگه‌داری می شود،که از این مجموعه تعداد چهار برگ سند معتبر با مهر و دستخط وی می باشد.
مجموعه اسناد تاریخی  با مهر و دستخط امیرکبیر در مرکزآستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سرپرست اداره اسناد این سازمان با بیان این مطلب گفت: این اسناد مربوط به سالهای 1264 و 1268 هجری قمری است که امیر کبیر صدراعظمی ایران را در زمان ناصرالدین شاه قاجار برعهده داشته است.

سالم حسین زاده سورشجانی افزود: یکی از اسناد، نامه شخصی امیرکبیر به ناصرالدین شاه قاجار در سال 1267 قمری است که در آن به صراحت عنوان شده با امروز و فردا کردن و طفره رفتن کار سلطنت پیش نمی‌رود.

وی اظهار کرد: سند دیگر نامه‌ای با مهر امیرکبیر مربوط به اعزام میرزا موسی مستوفی؛ از مستوفی های امور دیوانی کشور، به خراسان است.

حسین زاده افزود: در این نامه امیرکبیر خطاب به وزیر خراسان؛ محمد ناصرخان سردار پیشکار و وزیر خراسان  مسئولیت امور دیوانی خراسان قدیم را به میرزا موسی مستوفی سپرده و سفارش وی را به وزیر خراسان کرده است.

سرپرست اداره اسناد آستان قدس رضوی گفت: دو سند دیگر نامه‌ای با دستخط و مهر امیرکبیر درباره نیروهای نظامی است که در زمان شورش سالارالدوله فرزند آصف الدوله در خراسان که سه سال به طول انجامید، نوشته شده است.

حسین زاده تصریح کرد: یکی از این اسناد مربوط به نامه امیرکبیر به مباشران دیوانی و حاکمان شهرهای مسیر تهران – مشهد در سال 1266 قمری است که در آن امیرکبیر دستور تامین سیورسات و حقوق نیروهای نظامی که از قزوین به خراسان در حرکت بودند را داده است.

وی بیان کرد: در نامه دوم امیرکبیر به مباشران و حاکمان شهرهای مسیر تهران- مشهد دستور داده است که جیره و سیورسات و حقوق نیروی سواره نظام شاهسون به فرماندهی صفرعلی خان را تامین کنند.

وی با اشاره به غنای مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: وجود 13 میلیون برگ سند تاریخی دوره صفویه تا عصر حاضر در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، شهر مشهد را به قطب اسناد پژوهی و پژوهش های تاریخی تبدیل نموده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: