کد خبر: 32639
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 دی 1396 - 12:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

قرآن دست‌نویس؛ تازه‌ترین هدیۀ زوج واقف کرمانی به حرم مطهر رضوی 

منبع : لیزنا
پدربزرگ و مادربزرگ کرمانی در سفر خود به مشهد مقدس، نسخه‌ای دست‌نویس از قرآن کریم را به کتابخانۀ مرکزی آستان‌‌قدس‌رضوی اهدا کردند.
قرآن دست‌نویس؛ تازه‌ترین هدیۀ زوج واقف کرمانی به حرم مطهر رضوی 

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، این درحالی است که این واقفان، پیش از این نیز تابلوفرش‌های دستبافت خود را به موزۀ مرکزی آستان‌قدس رضوی اهدا کرده بودند.

علی حلاج‌زاده و بتول شمسی؛ زن و شوهر مسن کرمانی، میراث خانوادگی خود را که قرآنی دست‌نویس متعلق به اواخر قرن 12 قمری است را به گنجینه مخطوطات آستان‌قدس رضوی اهدا کردند. علی حلاج‌زاده با بیان اینکه این قرآن از پدربزرگش برای او به ارث باقی مانده است، گفت: پدربزرگم؛ حسین‌علی رحیم، ملای مکتبی بوده و قرآن درس می‌داده است و بخشی از این قرآن نیز به خط ایشان است.

وی که بازنشستۀ جهاد سازندگی است، با بیان اینکه او و همسرش در هر زیارت، هدیه‌ای برای امام رضا(ع) می‌آورند، گفت: معمولاً هرسال مقداری پول به نذورات حرم می‌دهیم، اما در دو سفر در حدود 35 سال پیش، دو تابلوفرش که با همسرم بافتیم را به موزۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی اهدا کردیم. این واقف کرمانی افزود: این تابلو فرش‌ها در ابعاد 100 در 60 سانتی‌متر بافته شد که نقش یکی از آنها خطاب به امام عصر(عج) «یا قائم آل محمد جهان در انتظار توست»، و دیگری دو بیت از سعدی در ستایش رسول اکرم (ص) است.

 

همچنین معاون ادارۀ مخطوطات این سازمان در رابطه با قرآن وقفی این خانواده گفت: این قرآن متعلق به اواخر قرن 12 است و نیمی از آن نیز با خطی مغایر با خط اصلی قرآن در قرن 13 کتابت شده است. سیدمحمدرضا رضاپور، تصریح کرد: این نسخه در کاغذ فرنگی و با خط نسخ 14 سطری کتابت شده است. عناوین سوره‌ها و اجزاء به شنگرف و جلد آن تیماج سوخت است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: