کد خبر: 38881
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 اسفند 1397 - 09:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فن آوری های دیجیتال در کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی

منبع : روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
بیش از 2هزار لوح فشرده ویژۀ کودک و نوجوان در کتابخانه آستان قدس و تجهیز موزه‌های رضوی به نمایشگرهای لمسی دیجیتال از نمونه های تلاش برای همراهی این مرکز با فن آوری های روز دنیاست.
فن آوری های دیجیتال در کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، بخش دیداری‌شنیداری کتابخانه مرکزی این سازمان با اختصاص بخش کودک و نوجوان و بیش از 2هزار نرم‌افزار و لوح فشرده به زبان‌های فارسی و لاتین به این دسته از مخاطبان خود نیز خدمات می‌دهد.

این بخش که از سال 1390 اقدام به تفكيك منابع و راه‌اندازي قسمتی ويژۀ كودك و نوجوان کرده است، با نرم‌افزارهایی در موضوعات مختلف مانند آموزش‌هاي پیش از دبستان، آموزش‌وپرورش كودكان، نقاشي، سرگرمي، بازي‌هاي كامپيوتري، داستان‌، شعر، والدين و نوجوانان، خلاقيت، دايره‌المعارف‌هاي ويژۀ كودكان، آموزش قرآن و معارف اسلام، آموزش زبان انگليسي، سرودهاي مذهبي، كتاب‌هاي الكترونيكي و... به کودکان و نوجوانان و والدین آنها در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی خدمات امانت ارائه می‌دهد.

همچنین موزه‌های آستان قدس رضوی همسو با فناوری روز دنیا در ارائۀ خدمات موزه‌ای، به نمایشگرهای لمسی دیجیتال مجهّز شد که از طریق آن، اطلاعات موزهای به صورت دیجیتال در اختیار زائران و مجاوران امام رضا(ع) قرار می‌گیرد.

جواد فرهمندنژاد، رئیس ادارۀ پژوهش و معرفی آثار موزه‌های این سازمان این اقدام را در راستای خدمات‌رسانی بهتر و سریعتر به زائران و مجاوران امام رضا(ع) و حرکت موزه‌های آستان قدس رضوی همسو با پیشرفت تکنولوژی روز اعلام کرد و گفت: عموم بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به این نمایشگرهای هوشمند دیجیتال و لمس صفحۀ آن، به هر اطلاعاتی که در مورد موزه‌های آستان قدس رضوی نیاز دارند، به‌راحتی دسترسی پیدا کنند.

وی در پایان، اطلاعات ارائه‌شده در این نمایشگرها را در حوزه‌های مختلف پیرامون موزه‌ها همچون معرفی موزه‌ها و گنجینه‌های موزه‌ای، وقف و اهدا، موزۀ قرآن، موزۀ آثار اهدایی به مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، تالار استاد فرشچیان، موزۀ مرکزی، موزۀ فرش، موزۀ مردم‌شناسی، ویدئوکلیپ در معرفی آثار موزه‌ای و مانند آن عنوان کرد و گفت: بازدیدکنندگان از این پس می‌توانند از این خدمت جدید موزه‌ای، در ورودی موزۀ قرآن و موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: