کد خبر: 39230
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 فروردين 1398 - 18:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 دیدارمدیرکل و کارکنان اداره کل کتابخانه های استان گیلان با نماینده ولی فقیه در گیلان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان
نماینده ولی فقیه در گیلان، در دیدار با مدیرکل و مسئولین اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به وضعیت پروژه درحال احداث کتابخانه مرکزی رشت گفت: متولیان امر وظیفه دارند فضای فیزیکی لازم را برای مطالعه مردم آماده کنند.
 دیدارمدیرکل و کارکنان اداره کل کتابخانه های استان گیلان با نماینده ولی فقیه در گیلان

به گزارش لیزنا، آیت الله رسول فلاحتی چهارشنبه ۷فروردین در دیدار نوروزی با مدیرکل، معاونین و روسای ادارات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن اشاره به تلاش های علامه امینی برای تالیف کتاب «الغدیر»، اظهار کرد: مولف باید تلاش کند که ارجاعاتش از منابع اولیه باشد و علامه امینی همواره به دنبال کشف مجهولات با استفاده از کتب و منابع مهم و قابل استناد بود.

وی با بیان اینکه ۵۰ سال از عمرم را با کتاب و کتابخوانی مانوس بودم، افزود: اهل کتاب هستم و در هر گوشه‌ای از خانه‌ام کتاب وجود دارد و فرزندانم را ترغیب به مطالعه کتاب می‌کنم.

امام جمعه رشت با اشاره به رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در دنیای امروز، خاطرنشان کرد: هنوز کتاب و کتابخوانی جایگاه خودش را دارد و هیچ روشی نمی‌تواند مانند مطالعه در افزایش دانش و آگاهی قوی و مستحکم باشد لذا با وجود توسعه انواع ابزارهای رسانه‌ای جایگزینی برای کتاب یافت نشده است.

وی افزود: انسان‌هایی که در جهل به سر می‌برند با کتاب رابطه‌ای ندارند، اما کتاب عضو جدانشدنی زندگی انسان‌های فرهیخته، بصیر و آگاه به شئون اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه اهالی کتاب و کتابداران باید خودشان کتابخوان و اهل مطالعه باشند، عنوان کرد: همواره به طلاب و دانشجویان سفارش می‌کنم که در سال حداقل ۲۰ جلد کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای بخوانند تا از علم و دانش فاصله نگیرند.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه انسان بدون کتاب نادان می‌ماند، تصریح کرد: یک انسان فرهیخته، دلسوخته و آگاه، دائما باید با کتاب مانوس باشد. در واقع یک اهل کتاب و کتابدار خودش باید فاضل وکتاب‌شناس باشد و اطلاعات و اسامی کتب را بداند و منابع شیعه و سنی را بشناسد.

وی کتاب را عامل نشاط و حیات انسان دانست و متذکر شد: امروزه که ابزارهای مدرن بشری سرانه مطالعه را کاهش داده باید از هر فرصتی برای ترویج کتابخوانی استفاده کنیم و در این راستا بهره‌برداری از فضای بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، کلینیک‌ها، پارک‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز پادگانی که دارای جمعیت هستند برای راه‌اندازی کتابخانه ضرورت دارد.

امام جمعه رشت حفظ کتاب را یکی از مهمترین وظیفه یک کتابدار خوب دانست و گفت: کتابخانه سن‌پترزبورگ، کتابخانه الظاهریه دمشق و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی قم سه کتابخانه برتر دنیا هستند که کتابداران آن در زمینه نگهداری و مرمت کتاب های ارزشمند موجود در این مراکز بسیار هنرمند هستند.

آیت‌الله فلاحتی کتابخانه مرکزی رشت را یک پروژه بزرگ فرهنگی برای عموم مردم دانست و خاطرنشان کرد: همواره از دل رنج و زحمت ها، شخصیت‌های بزرگ و اثرگذار خارج می‌شوند، اما متولیان امر وظیفه دارند فضای فیزیکی لازم را برای مطالعه مردم آماده کنند، زیرا کتاب میراث جاوید بشری است و باید به کتاب مراجعه کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این دیدار گفت: سرانه مطالعه گیلانی‌ها در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ در شاخص عضویت رشد ۱۷.۵ درصدی و در شاخص امانت کتاب در منابع غیر درسی رشد ۳۶ درصدی داشته است.

پرسا کرمی با بیان اینکه ۱۰۳ باب کتابخانه در سطح استان داریم، اظهار کرد: در این تعداد ۸۴ کتابخانه نهادی، ۱۸ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است.

وی با بیان اینکه کتابخانه های ما دورترین نقاط استان را تحت پوشش قرار داده است، افزود: در بسیاری از بخش ها و روستاها کتابخانه ها تنها مرکز فرهنگی فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم را یکی از اهداف نهاد کتابخانه های عمومی از زمان تاسیس دانست و گفت: اگر سطح دانش و آگاهی مردم افزایش یابد، جامعه از بسیاری از آفت ها و آسیب های اجتماعی مصون می ماند لذا می طلبد که توجه ویژه ای به کتاب و کتابخوانی شود.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه فعالیت های کتابخانه های عمومی از حالت بده و بستان کتاب خارج شده است، تصریح کرد: به دنبال ایجاد فضای جذاب و شاداب برای مخاطبان کتابخانه ها هستیم و در این راستا اقدام به برگزاری برنامه ها و جشنواره های فرهنگی با محوریت کتابخوانی کرده ایم. در این راستا هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت بیش از ۳۰ هزار نفر از گیلانیان برای سه گروه سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در سال گذشته برگزار شد.

وی از رشد سرانه مطالعه در شاخص‌های مختلف نسبت به یک سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: سرانه مطالعه گیلانی‌ها در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ در شاخص عضویت رشد ۱۷.۵ درصدی، در شاخص امانت کتاب در منابع غیر درسی رشد ۳۶ درصدی و در شاخص منابع کتابخانه ای رشد دو درصدی داشته است.

کرمی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۷ بیش از ۲۶ هزار نسخه کتاب و منابع آموزشی به ارزش تقریبی ۱میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال توسط مردم، سازمان ها و نهادها و ناشران استان و کشور به کتابخانه های عمومی استان اهدا شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان گفت: سال گذشته هفتمین کتابخانه خیرساز استان احداث و به مردم هدیه شد لذا همانگونه که احداث مسجد و مدرسه جزو امور مقدس است باید کتابخانه سازی هم تبلیغ و ترویج شود تا به واسطه گسترش فضای فیزیکی، سرانه کتابخوانی نیز ارتقا یابد.

 

وی تریبون های نماز جمعه را بهترین فضا برای ترغیب و هدایت مردم به سمت کتابخوانی دانست و یادآور شد: اگر به بحث آگاهی مردم و رفع جهل در جامعه توجه نکنیم، از رشد و توسعه باز خواهیم ماند.

کرمی در پایان، برگزاری جشنواره «اهدای کتاب؛ اهدای دانایی» و نهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی را از مهمترین برنامه های پیش روی این مجموعه در سال جاری عنوان کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: