کد خبر: 39641
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 ارديبهشت 1398 - 15:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رونمایی از «سفرنامه هند»

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور
آیین رونمایی کتاب «سفرنامه هند» نوشته عباس فضلی در سالن فارابی بیمارستان شهید محمدی برگزار شد.
رونمایی از «سفرنامه هند»

به گزارش لیزنا، آیین رونمایی کتاب «سفرنامه هند» نوشته عباس فضلی با حضور نویسنده اثر؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ رضا برومند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان و جمعی از فعالان فرهنگی و هنری برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان در این نشست گفت: معتقدم که فرهنگ در کشور ما مظلوم بوده و همچنان نیز مظلوم است و نسبت به فرهنگ بی توجهی می شود.

وی افزود: بر این باور هستم که اگر رویکرد فرهنگی‌مان درست نشود هیچگاه اقتصاد نیز درست نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری بیان کرد: رونمایی از کتاب بهانه خوبی است تا اصحاب فرهنگ، رسانه و هنر دور هم جمع شوند و به تبادل نظر و اندیشه بپردازند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان اظهار داشت: کتاب «سفرنامه هند» را می توان از مناظر مختلف بررسی کرد. اگرچه ظاهر این کتاب یک سفرنامه است اما در حقیقت کتابی علمی و تحقیقی است.

وی عنوان کرد: در این کتاب، احساسات و تعلقات نویسنده به سادگی بیان شده است و می توان ویژگی هایی چون آزادی خواهی، علاقه مندی به تحقیق و مطالعه، قناعت، محترم شمردن افکار دیگران و وقت شناسی را به نویسنده این کتاب نسبت داد.

وی در پایان گفت: عدم وجود خودسانسوری، مثبت اندیشی، پرهیز از منفی نگری، شجاعت و صراحت در کلام و عقیده و عدم چاپلوسی از سایر ویژگی های این نویسنده است.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان خواستار برگزاری نشست های رونمایی کتاب به صورت ماهیانه شد.

رضا برومند اظهار داشت: اگر تاریخ را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که قرابت های فرهنگی زیادی میان فرهنگ استان هرمزگان و فرهنگ هندوستان وجود دارد. گذشتگان نه چندان دور ما در خاطره ها و قصه‌هایشان از هند و تجارت و اقتصاد این کشور سخن گفته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان ادامه داد: در بسیاری از کشورها، بسیاری از ارزش ها عمیق شده است اما در کشورمان این اتفاق آن طور که باید و شاید رخ نداده؛ روان شناسان سه دلیل بیان می کنند که چرا به مسائل عمیقا وارد نمی شویم؛ بخشی به پیوند عاطفی آن ارزش با درون انسان مربوط می شود؛ بخشی مربوط به آشنایی با فرهنگ ها است یعنی شخصی که با فرهنگ های مختلف آشنا شود انسان عمیق تری است و راحت تر معیارهای جامعه را می پذیرد. در نهایت بخشی نیز مربوط به زبان های مختلف است به عبارتی هر فرد که با زبان های بیشتری آشنا باشد راحت تر می تواند مسائل جامعه را درک و عمیقا آن ها را بپذیرد.

 در ادامه عباس فضلی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و نویسنده کتاب با خواندن بخشی از متن این اثر، عنوان کرد: هر انسانی ترکیبی است از بخشی که در آن به جهان چشم گشوده، خانه ی شهری یا کلبه ی روستایی ای که در آن راه رفتن آموخته، بازی هایی که در دوران کودکی کرده، افسانه هایی که از دیگران  شنیده، غذایی که خورده، مدرسه ای که به آن رفته، ورزش هایی که دنبال کرده، شاعرانی که شعر آنان را خوانده و خدایی که در او ایمان نهاده است. اینها همه دست به دست هم داده و او را آنچه هست، ساخته است و این ها نه چیزی است که انسان از راه شنیدن، به هستی و کیفیت آن پی‌ تواند برد. اینها را تنها هنگامی درک می توانیم کرد که خود جزء جزء آن را به تجربه ی زندگی دیده باشیم.

وی ادامه داد: گزاره های فوق، حکایت این معناست که آدمی نباید خود را گم کند و گذشته ی خود را به فراموشی بسپارد و به آینده ای موهوم و مبهم دل خوش کند یا غرق در حال و سخنان نغزآمیز و مبالغه پرور دیگران شود. زیبایی حال به فراموش نکردن گذشته و دل نسپردن به حوادث آینده است.

حجت الاسلام و المسلمین فضلی عنوان کرد: من با واژه  واژه های کتاب زیسته ام و کوشیده ام تا با همین واژگان، دیگران را به روزنه ی امیدی دعوت کنم. سپاس فراوان از تمامی کسانی که قدم رنجه فرموده و در این آیین رونمایی شرکت کردند. درود بر دانشجویان عزیزی که زحمت این نشست را بر عهده گرفته اند و سلام بر دوستان و اساتیدی که مرا شرمنده حضور خود کرده اند. خطاب به تمامی شما بزرگواران می گویم: من در این کتاب و کتاب هایی که می خوانم و یادداشت هایی که می نویسم در پی  گمشده ای هستم که دستیابی به آن امکان ناپذیر است ولی از رفتن و گشتن هم خسته نمی شوم.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: