کد خبر: 40397
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 23 آبان 1398 - 12:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بودجه فرهنگی کشور پایین ترین سهم اعتبارات در بودجه کشور را دارد

منبع : لیزنا
مختارپور: صدها برابر هزینه ای که امروز از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می شود در آینده ای نزدیک باید خرج بازداشتگاه ها و زندان ها و مبارزه با اعتیاد و نیز مقابله با آسیب های اجتماعی شود.
بودجه فرهنگی کشور پایین ترین سهم اعتبارات در بودجه کشور را دارد

 به گزارش لیزنا، مراسم گرامیداشت روز کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، به میزبانی یزد، پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونین و مدیران نهاد، کتابداران برگزیده و منتخب سراسر کشور، مسئولان فرهنگی کشور و مسئولان استانی یزد برگزار شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با تبریک میلاد با سعادت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام)، طی سخنانی گفت: از کتابداران و کتاب دوستان و مبلغان کتاب و کتابخوانی و مسئولین حوزه فرهنگی کشور مخصوصا برادر گرامی جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، برادر عزیزم جناب آقای دکتر جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور تشکر می‌کنم. همچنین سپاس و قدردانی قلبی خود را تقدیم می کنم به مردم مومن و فرهنگ دوست استان یزد و مسئولین شایسته آن، مخصوصا برادر گرامی جناب آقای دکتر طالبی استاندار محترم، جناب آقای دکتر عزیزی شهردار یزد، اعضای محترم شورای شهر یزد و دیگر مسئولین و مدیران عزیز این استان که صمیمانه نهاد را در برگزاری برنامه تجلیل از کتابخانه‌ها و کتابداران برگزیده سال جاری در پایتخت کتاب کشور یاری دادند.

وی افزود: همچنین به صورت ویژه از همکارانم در اداره کل کتابخانه های یزد تقدیر می‌کنم که با مدیریت شایسته سرکار خانم دوست فاطمی‌ها نقشی اساسی در انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران و همچنین برگزاری مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و هفته کتاب، که فرصتی برای یادآوری اهمیت مطالعه و کتابخوانی است، داشتند.

مختارپور در ادامه با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: خوشبختانه در کشور ما در مناسبت های مختلف در اهمیت این موضوع سخنان فراوانی از سوی مسئولین و مدیران دستگاه‌های مختلف بیان می شود. اما متاسفانه این توجه در اغلب اوقات در همان محدوده بیان باقی می ماند و تاثیری در پشتیبانی ها و فراهم ساختن زمینه برای تحقق اهداف فرهنگی نظام و توصیه های مقام معظم رهبری که همواره از مبلغان و مروجان فرهنگ مطالعه بوده و خود بارها مردم عزیز کشور و مخصوصا جوانان و نوجوانان را به مطالعه کتاب های مفید دینی، سیاسی، اخلاقی تشویق کرده اند، نمی گذارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به انتظارات موجود از نهاد در جامعه گفت: هفته‌ای بر نهاد کتابخانه های عمومی کشور نمی گذرد که تقاضای تاسیس، توسعه یا تعمیر کتابخانه از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران در شهرها و روستاها به ما نرسد. اما بودجه و امکانات لازم برای این مهم در اختیار قرار نمی گیرد. البته این کم توجهی و گاه بی اعتنایی محدود به کتابخانه های عمومی نیست، بلکه مجموعه بودجه فرهنگی کشور پایین ترین سهم اعتبارات را در بودجه سالیانه کشور دارند.

مختارپور در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین دولتی کشور گفت: باور بفرمایید صدها برابر هزینه ای که امروز از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می شود در آینده ای نزدیک باید خرج بازداشتگاه ها و زندان ها و مبارزه با اعتیاد و نیز مقابله با آسیب های اجتماعی شود. حتی از جنبه اقتصادی محض هم صرفه در توجه به امور فرهنگی و مصون سازی نوجوانان و جوانان و نسل آینده کشور با گسترش امور فرهنگی سالم و مروج اخلاق و معرفت دینی و بصیرت سیاسی است.

وی با تقدیر از نقش کتابداران در رخ دادن مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور طی یک سال اخیر گفت: کتابداران کتابخانه های عمومی سال گذشته از ۲۴ آبان ۹۷ تا ۲۴ آبان ۹۸ را همچون سالیان قبل با تلاش و همت و ابتکارات متعدد و متنوع فرهنگی در کتابخانه ها گذراندند و کارنامه درخشانی از خود پدید آوردند. کافی است گزارش هایی که هر روزه از کتابخانه‌های مختلف شهری و روستایی و سیار در پایگاه اطلاع رسانی و فضای مجازی منعکس می شود مرور شود تا تنوع و خلاقیت این برنامه ها که در اقصی نقاط کشور توسط کتابداران تلاشگر نهاد صورت می گیرد آشکار گردد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: خوشبختانه در طول یکسال اخیر دو کتابخانه بزرگ به مجموعه کتابخانه های عمومی افزوده شد. اول کتابخانه مرکزی مشهد مقدس و دوم بازسازی و توسعه کتابخانه پارک شهر تهران. تا چند ماه دیگر نیز کتابخانه مرکزی یزد پس از نزدیک به دو دهه به همت نهاد کتابخانه های عمومی به بهره برداری می رسد. در همین هفته کتاب سال جاری ۲۶ کتابخانه اعم از تازه تاسیس یا بازسازی شده و سیار به بهره برداری می رسند.

علیرضا مختارپور با اشاره به محدودیت‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آری مشکلات و تنگناها بسیار است اما انگیزه و همت و تلاش کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی به لطف الهی بر آن مشکلات غلبه می کنیم. این تلاش و همت خالصانه را بزرگ می دارم و بر دست همه همکاران و کتابدارانم با افتخار بوسه می زنم و از درگاه خداوند متعال برای آنان طلب سلامتی و سعادت دارم.

 

در مراسم گرامیداشت روز کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که امروز (پنجشنبه ۲۳ آبان ماه) به میزبانی استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد،‌ احمد ترحمی معاون سیاسی امنیتی استاندار، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی، علی غیاثی مدیرکل مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد، سیدمحمد رستگاری فرماندار یزد، عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش یزد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهری پریرخ عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور،‌ معاونین و مدیران نهاد، کتابداران برگزیده و منتخب سراسر کشور، مسئولان فرهنگی کشور و مسئولان استانی یزد حضور یافتند. 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: