کد خبر: 39697
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 ارديبهشت 1398 - 10:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

قزلی در نشست چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر آستراخان روسیه:

نویسندگان کودک و نوجوان، پیامبران زندگی معاصر ما هستند

منبع : بنیاد شعر و ادبیات داستانی
نشست بررسی «چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر کودکان و نوجوانان» یکشنبه 29 اردیبهشت در سالن اُپرای شهر آستراخان برگزار شد.
نویسندگان کودک و نوجوان، پیامبران زندگی معاصر ما هستند

به گزارش لیزنا، در این نشست که با حضور گالینا زاتی‌یِوا وزیر فرهنگ استان آستراخان روسیه، ولادیمیر تولستوی مشاور فرهنگی رئیس جمهور روسیه و الکساندر ناباکوف، سردبیر یکی از مجلات ادبی معتبر مسکو برپا شده بود، نمایندگانی از ایران، اُکراین، بلاروس، آذربایجان، مسکو و آستراخان به سخنرانی پرداختند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این همایش با اشاره وضعیت کنونی مرزبندی جغرافیایی گفت: ما در زندگی درگیر مساله های زیادی هستیم؛ سیاست، اقتصاد، اختلاف زبان، اختلاف مذاهب، اختلافات قومیتی. گاهی این مساله ها چه بخواهیم و چه نخواهیم بین ما فاصله می‌اندازند. ساده‌ترین این فاصله ها، مرزها هستند. مرزهایی که باعث می شوند ما انسانها حتی در پاسپورت‌هایمان با هم تفاوت کنیم. گاهی این فاصله ها وحشتناکتر و دردناکتر می شوند، مثلاً تبدیل به جنگ می شوند. فاصله ها و اختلافات پیچیده هستند و حل شدنشان به دست یک نفر نیست. دولتها، مجلسها، ارتشها، روحانیون و ... باید با هم هماهنگ شوند.

وی افزود: اما زندگی دیگری هم هست، زندگی بر کاغذ و با کلمات. ادبیات دنیایی است بسیار وسیع و عمیق، ولی خالق این دنیا تنها نویسنده است. نویسنده برای آفریدن احتیاج به هماهنگی با دیگران ندارد. می تواند آزادانه و بدون محدودیت یک زندگی بسازد که در آن، زیبایی ها، دوستی ها و آبادانی ها، محور اصلی باشند. ادبیات و داستان می تواند دنیایی خلق که الهام بخش انسانها باشد برای ساختن زندگی شان در واقعیت.

در ادامه، مهدی قزلی با اشاره مسئولیت نویسنده در دوران کنونی تصریح کرد: به همین دلیل مسئولیت اجتماعی نویسندگان و اهل ادبیات بیش از یک شهروند عادی است، مسئولیتی پیامبرگونه. مخاطب پیامبران، فطرت انسانی انسانها بود، نویسندگان هم، چنین هستند. در این میان البته نویسندگان کودک و نوجوان چاره ای جز این ندارند، چون بچه ها فقط زبان طبیعت و فطرت را درک می کنند.

قزلی سخنرانی خود را با بیان رسالت خطیر نویسندگان کودک و نوجوان به پایان برد و اظهار داشت: فطرت و قلب کودکان و نوجوانان در گذشته کلاسیک و زمان حال معاصر تغییر نکرده، پس هدف نویسندگان کودک و نوجوان هم عوض نشده است. شاید راههای رسیدن به این هدف، متفاوت و زیاد شده باشد، اما مقصد همان است. شاید بتوان گفت نویسندگان کودک و نوجوان، پیامبران زندگی معاصر ما هستند.

گفتنی است، نخستین همایش بین المللی ادبیات برای کودکان و نوجوانان، صبح جمعه 27 اردیبهشت با حضور نویسندگانی از کشورهای حاشیه دریای خزر، اوکراین و بلاروس، در شهر آستراخان روسیه آغاز به کار کرده است.

هیات اعزامی از ایران در این اجلاس متشکل از مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی است که به دعوت وزیر فرهنگ و گردشگری استان آستراخان به این شهر سفر کرده و محمدرضا یوسفی و عزت‌اله الوندی، نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان که با معرفی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این همایش حضور دارند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: