کد خبر: 17210
تاریخ انتشار: شنبه, 17 آبان 1393 - 10:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

به یکصدمین «گاهی دور/ گاهی نزدیک» خوش آمدید!

فاطمه پازوکی
به یکصدمین «گاهی دور/ گاهی نزدیک» خوش آمدید!

 

لیزنا (گاهی دور/گاهی نزدیک: 100): فاطمه پازوکی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا: خوب به خاطر دارم آن پانزدهمین روز از بهمن ماه 1391 که دوست گرانمایه، جناب آقای داریوش علمیحمدی پیشنهاد تصدی مسئولیت ستون گاهی دور/گاهی نزدیک را به بنده دادند. آن هنگام با شنیدن آن پیام هم خوشحال شدم و هم راستش کمی تا قسمتی مضطرب. خوشحال از آن رو که همواره لیزنا و تیم پرتلاشش را می ستودم که کاری نو و گسترده و ارزشمند را در کتابداری و اطلاع رسانی مملکت انجام می دهند و از این رو همراه این تیم بودن افتخاری است بزرگ و دشوار از آن جهت که فعالیت در یک پایگاه خبری نسبت به دیگر محملهای ارتباطی کاری به مراتب پیچیده تر و پر از ظرائف بسیار است. دلیل آن هم هم دامنۀ گسترده تر مخاطبان، با انواع و اقسام سلیقه، پیشینه و سطح دانش این رسانه است و از سوی دیگر عنصر زمان در آن اهمیتی خاص دارد. تأخیر در نگارش برای یک مجله تخصصی مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما گذر روز و بعضاً ساعتی تأخیر در رساندن یک مطلب و روزآمد کردن پایگاه می تواند یک مطلب را از مطلبی داغ به اطلاعی بی اهمیت (اصطلاحاً بیات) بدل کند و این تعلل گناهی است نابخشودنی، چرا که ممکن است عمر مفید یک اتفاق مهم به پایان برسد و دیگر خواندن یا نخواندن آن توفیر نکند. از این رو پذیرفتن چنین مسئولیتی آن کال بودن خبری می طلبد و شاخکهایی تیز. در همین زمان و در ارتباط با این مطالب، جلسه ای با حضور سردبیر، مدیرمسئول و دیگر عوامل محترم لیزنا برای آشنایی بیشتر با روند، جزئیات و شرایط فعالیت در ستون ترتیب داده  شد و پس از آن دوره جدید آغاز گردید. به لطف خدا و یاری همراهان عزیز و دلسوز، این مسیر تا بدینجا طی شد. امروز به شمارۀ 100 رسیدیم و این می تواند بهانه ای باشد برای مرور اجمالی بر آنچه گذشته و پیش رو است.

 

فعالیت در لیزنا یک کار گروهی تمام عیار است و کار گروهی همیشه لذت ها و در عین حال سختی های خاص خود را دارد. به ویژه آن که این فعالیت به صورت مکتوب آن هم در یک خبرگزاری و با امکان درج نقطه نظرات خوانندگان در قالب کامنت باشد. می توان حدس زد این امر چه تبعات و مشکلاتی می تواند در پی داشته باشد. همچنین بسیاری از افراد خواهان انتشار مطالب خود خارج از نوبت انتشار هستند، گاهی اصلاحات مطالب به مذاق نویسنده آن خوش نمی آید و گله مند می شود، گاهی افراد از انتشار کامنتی در پای مطلب خود عصبانی می شوند و خواهان حذف آن هستند، حتی گاهی افراد از تصویر درج شده در حاشیه مطالب لب به شکوه می گشایند، گاه بارها و بارها خواهان اصلاح بخش/بخشهایی در مطلب منتشر شدۀ خود هستند و گاه تأکید دارند که مطلبشان حتماً در ستون خاصی منتشر شود. در بسیاری از مواقع هم، به علت ناآشنایی با روند داوری و انتشار مطالب در ستون، زمان سپری شده را ناشی از بی توجهی یا کندی روند انتشار می دانند که معمولا با ارائه توضیحات مکتوب (و بعضا تلفنی) آشتی حاصل می شود.

 

دریافت مطالب در ستون گاهی دور/گاهی نزدیک به طور معمول از دو مسیر صورت می گیرد. راه اول، سفارش مطلب به فراخور زمان است که به افراد مختلف و اهل قلم سفارش داده می شود و در مناسبت ها یا رویداد خاص در رشته منتشر می شوند. راه دوم، دریافت مطالب از سوی افرادی است که دست به قلم برده و مطلبی را تهیه و برای لیزنا ارسال می کنند. این مطالب، در گروه هیأت تحریریه لیزنا طرح و نقطه نظرات داوری دریافت و به نویسنده مطلب منتقل می شود. پس از انجام اصلاح های محتوایی، در نهایت پیرایش های لازم برای انتشار مطلب انجام شده و پس از آن، در نوبت انتشار قرار می گیرد.

 

رویکرد کلی در انتشار مطالب آن است که با مطالب نوشته شده توسط جوانها با رویکردی باز و همراه با گشاده رویی حداکثری و متّه به  خشخاش  گذاری حداقلی برخورد شود و اهتمام بر آن است که به افراد برای نوشتن و انتشار مطلب کمک شود تا در هر سطح و با هر زاویه نگاه، تشویق به نوشتن شوند و خوشبختانه از همین رهگذر مطالب بسیار خوب، اثربخش و پربازدیدی داشته ایم.

 

مروری بر مطالب منتشر شده تا بدین جا (پیوست 1) نشان می دهد که موضوعات متعددی در آینۀ گاهی دور/گاهی نزدیک منعکس شده است. از گروه بحث کتابداری گرفته تا نقد بر همایشهای برگزار شده، فعالیتهای حرفه ای، معرفی کتابخانه ها و افراد شاخص، مسائل روز جامعه کتابداری، مسائل روز جامعه در ارتباط با کتابداری، کتابخانه های عمومی، کتابخانه ملی، مشکلات حرفه، پژوهش، نویسندگی و موارد دیگر. غالب مطالب منتشر شده به قلم جوانان نگاشته شده و همانطور که پیش تر عرض شد قرار بر سیاست دربهای گشوده است و سعی شده عامل به شعار «ما برای وصل کردن آمدیم» باشیم. از این رو مطالب متعددی حتی نه چندان تخصصی، مجال ظهور داشته اند و اتفاقاً اقبال خوانندگان نیز نشان داده که هر زمان کلامی از دل برآید بر دل می نشیند و لازم نیست حتماً مطلبی خیلی تخصصی باشد که بازدیدکنندۀ زیاد داشته باشد. چنانچه رتبه اول میان مطالب پربازدید در ستون گاهی دور/گاهی نزدیک، به مطلب شمارۀ 65 با عنوان «بخوانیم و بنویسیم: غلبه بر کمال­گرایی» اختصاص دارد که تا زمان نگارش این مطلب 10325 بازدید داشته است. پس از آن مطلب شماره 26 در واکنش به یک برنامۀ تلوزیونی با عنوان «نگاهی به برنامه زاویه» در رتبه دوم قرار دارد و با اینکه کامنتی ذیل آن درج نشده اما 8789 بازدید داشته است. رتبه سوم این فهرست نیز به مطلب شماره 97 در ارتباط با کتابخانه های عمومی با عنوان «کودک امروز ، کتابخانه­ های امروز» اختصاص دارد که 7923 بازدید داشته است.لازم به توضیح است، فعلا امکان ارائه آمار بازدید مطالب به تفکیک آی.پی. وجود ندارد و از این رو تعداد بازدیدها به معنای تعداد بازدیدکننده نیست. فهرست ده مطلب پربازدید این ستون در جدول 1 آمده است.

 

 

جدول1: فهرست مطالب گاهی دور/گاهی نزدیک پربازدید تا شمارۀ 100

ردیف

عنوان

نویسنده

تعداد کامنت

شماره انتشار

تاریخ انتشار

تعداد بازدیدها

1

بخوانیم و بنویسیم: غلبه بر کمال­گرایی

میترا آبیار

10

65

10/9/92

10325

2

نگاهی به برنامه زاویه

دکتر فریبرز خسروی

0

26

12/9/91

8789

3

کودک امروز ، کتابخانه­ های امروز

خدیجه

مرادی

46

97

29/6/93

7923

4

پیاز پژوهش: به مناسبت هفتۀ پژوهش

حسن محمودی

4

67

23/9/92

6689

5

گروه بحث کتابداری؛ راه رفتن در میدان مین

رضا

رجبعلی بگلو

6

54

13/5/92

6565

6

رده بندی دانش اسلامی یا رده بندی اسلامی دانش جهانی

دکتر علیرضا نوروزی

0

30

25/9/91

6505

7

   

اضلاع مفقود در جلسه هم انديشي تغيير ساختار کتابخانه هاي عمومي 

میثم فریوری

7

62

1/8/92

6496

8

کتابدار-خبرنگار

معصومه

نیک نیا

11

75

12/12/92

6425

9

زبان بزرگان پر از پند بود

دکتر یزدان منصوریان

15

73

25/2/ 93

5954

10

لیزنـا در آینۀ چهــارسالگــی

مهسا فردحسینی

5

76

13/12/92

5675

 

برخی از مطالب منتشر شده واکنش بیشتری از سوی مخاطبان در پی داشته و آن ها را به درج نظر تشویق کرده است. فهرست مطالب با بیشترین تعداد نظرات در جدول 2 آمده است. نگاهی به فهرست این مطالب نشان می دهد که باز هم پرداختن به مشکلات و چالش های فراروی کتابداران و دانشجویان و نگاه انتقادی به امور جاری حرفه، بیشترین واکنش را از سوی خوانندگان لیزنا در قالب درج کامنت در پی داشته است. آخرین مطلب این ستون که در زمان نگارش این مطلب هنوز در صفحه نخست قرار داشت (آیا باید کودکان سکوت کنند؟) نیز تاکنون 26 کامنت دریافت کرده که در این فهرست قرار می گیرد و مهر تأیید دیگری بر خاص بودن موضوع کتابخانه های عمومی، برای مخاطبان است. اتفاق خاصی هم در رابطه با همین مطلب افتاد که ذکر آن خالی از لطف نیست. یادداشت خانم کریمی، شمارۀ 101 گاهی دور/گاهی نزدیک است که به رسم معمول می بایست نیمۀ آبان منتشر می شد اما از آنجایی که در ارتباط با سمینار نهاد کتابخانه های عمومی و شهرداری بود، اگر در آن روز منتشر نمی شد مطلب به اصطلاح می سوخت. از این رو در یک اقدام استثنایی، شماره 101 را قبل از 100 منتشر کردیم!

 

 

جدول2: فهرست مطالب گاهی دور/گاهی نزدیک با بیشترین کامنت تا شمارۀ 100

ردیف

عنوان

نویسنده

تعداد کامنت

شماره انتشار

تاریخ انتشار

1

کودک امروز ، کتابخانه­ های امروز

خدیجه مرادی

46

97

29/6/93

2

چرا برخی از دانشجویان به انصراف از رشته می اندیشند؟!

حسن محمودی

29

73

6/12/92

3

جنگ و صلح در 20 دقیقه!

دکتر یزدان منصوریان

26

31

30/9/91

 

ناگفته نماند برخی از کامنتها به همان دلایلی که در سیاست های مرتبط با انتشار مطالب و نظرات در اینجا آمده، تأیید و منتشر نشده اند اما رویکرد کلی بر آزادی بیان و ابراز نظراتی هرچند مخالف نظر نویسنده یا منظر کلی لیزناست و بارها شاهد بوده ام که تیم همراه، علی رغم نامتعارف بودن برخی نظرهای درج شده، رأی به تأیید و انتشار آن دادند تا راه برای ابراز عقیده و هم اندیشی و بازخورد، بسته نشود.

 

برخود فرض می دانم در اینجا از این تیم همراه به سردمداری آقای ابراهیم عمرانی که برای کل گروه نقش پدری و استادی دارند قدردانی کنم. از مهسا فرد حسینی نازنین که همواره با دقت فراوان در منتهای خوشرویی پیگیر امور است و معصومه نیک نیای عزیز که با شرح صدر و جدیت مسائل را پیگیری می کند و نیز از آقای هرندی پور گرامی که مدیریت انتشار متون در ستون و پشتیبانی فنی را برعهده دارند صمیمانه سپاسگزارم. همچنین از آقای داریوش علیمحمدی و آقای دکتر یزدان منصوریان که در بازبینی، داوری و ارزیابی و ارتقاء کیفی مطالب از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند کمال تشکر را دارم. و از همۀ نویسندگان بزرگوار و ارجمندی که قلم رنجه فرموده و چراغ این ستون را روشن و پرفروغ نگاه داشته اند.

 

در پایان از دانشجویان عزیز و آینده ساز و کتابداران ارجمند و کلیه حرفه مندان برای «مشارکت» در مباحث این ستون به طور عام، و «نگارش مطلب» به طور خاص دعوت می نمایم. همه می دانیم که مشکلات زیادی در برنامه درسی، محتوای کتابها، کلاسها، کارآموزی، کتابخانه ها، مسائل معیشتی و... وجود دارد اما چه کسی بهتر از خودمان بر این دغدغه ها واقف است و چه کسی جز ما مسئولیت انعکاس این مسائل را دارد؟ چه کسی بهتر از دلسوخته گان می تواند شرح سوختن را بیان کند آنچنانکه نیک گفته اند: احساس سوختن به تماشا نمی شود. باید دریافتها و دغدغه ها را با دیگر اهالی دل که شاید منتظر تلنگر و بیان ما هستند شریک شد و آن وقت انتظار چاره جویی داشت. از یاد نبریم که با گفت و شنودهای درگوشی در کنج کتابخانه ها و پشت میز و نیمکتهای کلاس، کسی حرفمان را نمی شنود.

 

حال که خوشبختانه رسانه ای تخصصی داریم که صدایمان را به گوش همگان برساند، وظیفه و مسئولیت ما چندین برابر می شود. تعداد بازدیدها نشان می دهد، حدود 5-6هزار بازدید از هر مطلب صورت می گیرد. پس دغدغه و کلام ما به سهولت می تواند به گوش هزاران نفر برسد. همچنین این حجم بازدید می تواند مشوق خوبی برای افرادی باشد که می خواهند دیده و خوانده شوند و قلمشان در معرض نگاه و مداقۀ هم حرفه ای هایشان قرار بگیرد تا در مسیر نویسندگی پیشرفت کنند.

 

مؤمن باشیم که در قبال رشته و حرفه خود مسئولیم. به قول استاد مرحوم دکتر حری: حتی به دمی، یا قدمی، یا قلمی.

 

 

پیوست1: فهرست یکصد مطلب منتشر شده در ستون گاهی دور/گاهی نزدیک

شماره انتشار

عنوان

نویسنده

تاریخ نشر

100

آیا باید کودکان سکوت کنند؟

راحله کریمی

29/7.1393

99

چگونه سرقت علمی مؤثرتری انجام دهیم: 30 نکتۀ اساسی برای پژوهشگران از نگارش تا انتشار

امیر حسین رجب زاده عصارها

26/7/1393

98

بنویسید تا آرام شوید!

مهسا فردحسینی

12/7/1393

97

کودک امروز ، کتابخانه­ های امروز

خدیجه مرادی

29/6/1393

96

جستاری در دایره المعارف های کودکان و نوجوانان از منظر زندگینامه

آزادمهر دانش فاطمیه

15/6/1393

95

ریاضیات، رؤیا و باز هم جادوی کتاب

فاطمه پازوکی

1/6/1393

94

سوگنامه استاد عزیز الله عطاردی، آموزه ها و بایسته ها

عبدالحسین طالعی

22/5/1393

93

مديون تنفس در هواي باغ دانايي ام

زهرا چخماقی

18/5/1393

92

من از جهان قصه ها می آیم

میترا لبافی

17/5/1393

91

چرا كتابداران كتابخانه ملي ساكتند؟

محسن جعفری مذهب

14/5/1393

90

اخلاق پژوهش در فراگرد پژوهش

مهدی زاهدی

11/5/1393

89

در باب تعمیم  پذیری مطالعات موردی

سمیه سادات آخشیک

28/4/1393

88

الزامات «ما» شدنِ «من»ها: در استقبال از یادداشت دکتر فتاحی

عیسی زارعی

21/4/1393

87

سخنی در باره کتابخانه امیرالمؤمنین علیه السلام در نجف

عبدالحسین طالعی

13/4/1393

86

18 تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

فرزانه طاهری

5/4/1393

85

هر خانواده ای کتابدارش

شهرزاد مقصودی نسب

1/4/1393

84

به روایت سوم شخص حاضر

پریسا پاسیار

10/3/1393

83

زبان بزرگان پر از پند بود

دکتر یزدان منصوریان

25/2/1393

82

از او بیاموزیم

پروانه مدیرامانی

12/2/1393

81

بهار گلستان و بوستان سخن پارسی: به پاس روز سعدی

امیرحسین مردانی

1/2/1393

80

درباره ی یک صنف نامحترم یا، چگونه ناشران را ورشکسته کنیم؟

مهران موسوی

30/1/1393

79

آمد و نیآمدِ لیزنا در گهواره سپندارمزد

امیرحسین مردانی

18/1/1393

78

چشم های ما

بهار رهادوست

16/1/1393

77

نه بر مرده، بر زنده باید گریست!

دکتر نورالله مرادی

26/12/1392

76

لیزنـا در آینۀ چهــارسالگــی

مهسا فردحسینی

13/12/1392

75

کتابدار-خبرنگار

معصومه نیک نیا

12/12/1392

74

پشت سدّ فرهنگ!

دکتر علی محسنی

12/12/1392

73

چرا برخی از دانشجویان به انصراف از رشته می اندیشند؟!

حسن محمودی

66/12/1392

72

نسخه اخلاق: سوگندنامه جاحِظ و لبخند ژکوند!

اميرحسين مرداني

19/11/1392

71

فانوس دریایی کتابداری و اطلاع رسانی کشور

دکتر محسن حاجی زین العابدینی

14/11/1392

70

کتابداران جهان خوش اخلاق باشید

سید کاظم حافظیان رضوی

29/10/1392

69

ژارگون بازي یا ژارگون ياري ؟

ملیحه درخوش

14/10/1392

68

چله، جشنی به گستردگی «مهر ایرانی»

دکتر ضیاءالدین هاجری

30/9/1392

67

پیاز پژوهش: به مناسبت هفتۀ پژوهش

حسن محمودی

23/9/1392

66

در جستجوی زمان از دست رفته: دبیرستان و کتابخانۀ حکیم نظامی قم

مجید صمیمی نژاد

20/9/1392

65

بخوانیم و بنویسیم: غلبه بر کمال­گرایی

میترا آبیار

10/9/1392

64

دست از سر پاسخ ­های تکراری به پرسش­ های تکراری برداریم!

امیر ریسمان باف

25/8/1392

63

خوشبختی کتابدار و سه «خ» یک سیاست مدار

دکتر مهدی محمدی

14/8/1392

62

اضلاع مفقود در جلسه هم انديشي تغيير ساختار کتابخانه هاي عمومي

میثم فریوری

1/8/1392

61

قصه های این دور و بر

شهرزاد مقصودی نسب

16/7/1392

60

از نقد عامل تا نقل ...

محسن شمس اژه ای

7/7/1392

59

هیس! کتاب ها به سینما می روند

مهدیه میرحسینی

4/7/1392

58

هفتاد و نهمین کنگره ایفلا، سنگاپور، 2013

حمیدرضا مختاری اسکی

19/6/1392

57

ایفلای هفتاد و نهم

دکتر ميترا صميعي

19/6/1392

56

قیمت فکر

دکتر محسن حاجی زین العابدینی

2/6/1392

55

خدا پدر نوستالژی را بیامرزد!

میترا لبافی

17/5/1392

54

گروه بحث کتابداری؛ راه رفتن در میدان مین

رضا رجبعلی بگلو

13/5/1392

53

خاله ها و عموهای ناتنی فرزندان ما

مجید صمیمی نژاد

2/5/1392

52

نام­گذاری هجده تیر به عنوان روز ادبیات کودک یا چگونه چرخ را دوباره اختراع کنیم!

لیلا (رویا) مکتبی فرد

19/4/1392

51

شرح بیماری در غربت قلم

سید جلال حیدری نژاد

13/4/1392

50

كتابخانه های مسالمت آمیز یا موج آفرین؟

دکتر محمود سالاری

1/4/1392

49

کتابخانه موسیقار

پیروز ابراهیمی جعفری

28/3/1392

48

سنـگ بنـای کتـابخـانه ­هـای عمومی مـدرن مشهـد: آشنـایی بـا تاریخچۀ کتـابخـانه دکتـر علی شـریعتی

فاطمه پازوکی

10/3/1392

47

سخن چون برابر شود با خرد

دکتر یزدان منصوریان

25/2/1392

46

افق های پیش روی مطالعات آرشیوی در ایران

دکتر ابوالفضل حسن آبادی

19/2/1392

45

انتخابات، تمام شد، یک سؤال باقی ماند

دکتر امیررضا اصنافی

15/2/1392

44

اگر حضور کتابدار در کتابخانه های آموزشگاهی اجباری شود....

شهرزاد مقصودی نسب

13/2/1392

43

گویاییِ سکوت و سکوتِ گویا

مجید صمیمی نژاد

3/2/1392

42

مشارکت یا مقاومت؟

دکتر رحمت الله فتاحی

26/1/1392

41

دستی تو را می خواند

دکتر محسن حاجی زین العابدینی

24/1/1392

40

تولید علم به فارسی، انگلیسی یا هر دو؟

مهسا نیکزاد

5/1/1392

39

دو فیلم با یک بلیط:ستایش من از آن توست / با توام کتابدار مغرور و مهربان

مجید صمیمی نژاد

14/12/1391

38

شور زندگی؛ شور فرزند پروری

سید کاظم حافظیان رضوی

14/12/1391

37

کسی اشک هایم را ندید: کتابخانه های بی کتابدار مدارس

مجید صمیمی نژاد

1/12/1391

36

مقایسه و ارزیابی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها

داریوش علیمحمدی

19/11/1391

35

شهامت دیدن رویا: برداشتی از همایش هر کتابخانه یک رصدخانه

مجید صمیمی نژاد

6/11/1391

34

در نکوداشت و نکوهش روش پژوهش

دکتر یزدان منصوریان

29/10/1391

33

نرم افزارهای کتابخانه ای در برابر حرفه مندان، پژوهشگران و کاربران: تقابل، تعامل یا هم افزایی

رضا رجبعلی بگلو

21/10/1391

32

حسرت کتابهایی که نگذاشتند بخوانیم...

مجید صمیمی نژاد

11/10/1391

31

جنگ و صلح در 20 دقیقه!

دکتر یزدان منصوریان

30/9/1391

30

رده بندی دانش اسلامی یا رده بندی اسلامی دانش جهانی

دکتر علیرضا نوروزی

25/9/1391

29

زاویه از زاویه ای دیگر: بهتر است به حل این مشکلات کمک شود

فرامرز مسعودی

20/9/1391

28

زاویه نگاه دکتر مهراد به برنامه زاویه

دکتر جعفر مهراد

15/9/1391

27

امان از زاویه چی ها!

داریوش علیمحمدی

12/9/1391

26

نگاهی به برنامه زاویه

دکتر فریبرز خسروی

12/9/1391

25

من و پرسشنامه هام (3)

امیرحسین رجب زاده عصارها

12/9/1391

24

من و پرسشنامه هام (2)

امیرحسین رجب زاده عصارها

8/9/1391

23

من و پرسشنامه هام (1)

امیرحسین رجب زاده عصارها

4/9/1391

22

چی بود اسمِ اون کتاب؟ جایگاه حافظه در نزد ما

علیرضا عبودیت

19/8/1391

21

تعیین درجه ی درستی عنوان جدید رشته

اعظم شاهبداغی

30/7/1391

20

خفت گیری علمی

دکتر محسن حاجی زین العابدینی

26/7/1391

19

براي اويي كه امسال ماه مهرش بوي «علم اطلاعات و دانش شناسي» مي گيرد

رضا بصیریان جهرمی

26/7/1391

18

موضوع سازماندهی نشده‏ ی سازماندهی

ملیحه درخوش

12/7/1391

17

نسل خوش شانس و نسل بدشانس

دکتر رحمت الله فتاحی

25/6/1391

16

تغییر نسل کتابداران و کتابخانه­ ها در ایران (2)

امیر ریسمانباف

12/6/1391

15

تغییر نسل کتابداران و کتابخانه­ ها در ایران (1)

امیر ریسمانباف

28/5/1391

14

همایش ها، کارگاه ها و سخنرانی های رشته: نگاهی اجمالی و ضرورت تدوین نقشه راه

رضا رجبعلی بگلو

13/5/1391

13

آیا دپارتمان هایی که در کنکور فوق لیسانس قبولی بیشتری می دهند، موفق ترند؟

داریوش علیمحمدی

28/4/1391

12

کتابداری در آن سوی شهر

فاطمه پازوکی

14/4/1391

11

کتاب های مصادره شده

دکتر محمدحسین دیانی

3/4/1391

10

انبساط کیهانی و تُنُکیِ اطلاعاتی: تفسیر اطلاع شناختی پایان جهان

داریوش علیمحمدی

24/3/1391

9

تا کی سکوت و واکنشهای بی ثمر!؟ بیائید برای یک بار دربرابر ناامیدی حرفه ای تمام قد بایستیم

فرخ ایزدی

17/3/1391

8

استراتژي خطرناك: بت اگر من باشم، بت پرستي خوب است

دکتر علي حسين قاسمي

10/3/1391

7

XBOX در کتابخانه

علیرضا عبودیت

29/2/1391

6

ترجمه یا تألیف؟ جستاری کوتاه درباره نشر کتاب در رشته کتابداری و اطلاع رسانی

رضا رجبعلی بگلو

19/2/1391

5

صعود در رتبه و سقوط در محتوا

دکتر یزدان منصوریان

2/2/1391

4

چشمه مي جوشد

مهران موسوی

21/1/1391

3

اسم يا رسم؟

دکتر علي حسين قاسمي

7/1/1391

2

چرا انجمن نمی تواند بر اساس اصول تشکیلاتی کار کند؟

داریوش علیمحمدی

29/12/1390

1

که عشق آسان نمود اول

دکتر فریبرز خسروی

15 /12/1390

0

گاهی دور - گاهی نزدیک (یادداشت صفر)

سید ابراهیم عمرانی

12/12/1390

 

برچسب ها :
احمدزارعی
|
Iran
|
1393/08/28 - 17:52
0
2
مطالب بسیار عالی بود مخصوصا آن قسمت که تاکید شده درگوشی صحبت کردن کتابدارن درکنج کتابخانه ها در خصوص مشکلات این رشته، مشکلی را حل نمی کند، به تجربه برایم ثابت شده که حق گرفتنی است نه دادنی امیدوارم ما کتابداران در مجامع و محافل آن چنان قوی و با دست پر ظاهر شویم که دیگر برخی از دانشجویان کم تجربه اطلاعات و دانش شناسی از گفتن نام رشته شان برای دیگران هیج ابایی نداشته باشند بلکه با افتحار از رشته ای سخن بگویند که کاملا شناخته شده وسودمندی آن برای همگام آشکار شده باشد.قطعا یکی از راههای استحکام بخشیدن به این رشته مهم و زیربنایی فعالیت در محیط مجازی وارائه اخبار و اطاعات به روز و مفید، وقابل فهم برای همه خواهد بود. به امیدآن روز
میر
|
Iran
|
1393/08/27 - 15:46
5
5
سلام
من یک ایراد به شما دارم. شما شدیدا به کمیت توجه دارید و نمونه آن مقالاتی است که در این مدت صرفا به عنوان پر کردن صفحه و نام نویسندگان آنها منتشر نموده اید و برخی از آنها تنها یادداشتکی بوده اند که در آن نویسنده با زبان بی زبانی داد زده است که از روی اجبار و رودرباستی نوشته است. خواهش من این است که به کیفیت بیشتر بیاندیشید. گاهی یک مقاله به جا و متناسب کار صد مقاله عجولانه و بی هدف را می کند. چندان هم درگیر کشاندن نام های بزرگ به این ستون نباشید. ممنون
کاظم حافظیان رضوی
|
Germany
|
1393/08/26 - 12:15
0
2
بسیار گزارش خوبی از یک حرکت موفق بازهم موفق باشید. دست مریزاد.
رضا بگلو
|
Iran
|
1393/08/24 - 18:28
3
3
سلام و سپاس از این همه تلاش

بهتر بود آماری هم که در آن میانگین افراد مشارکت کننده آمده است، مشخص میشد تا به خوبی این واقعیت را نشان دهد که طیف وسیعی از افراد در این 100 مطلب مشارکت داشته اند. اطمینان دارم برای نگارش مطلب، جا برای همه هست
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1393/08/23 - 19:50
5
7
رسیدن به عدد 100 در گفتن ساده است اما در عمل یعنی بارها و بارها خون دل خوردن و با بسیاری ناملایمات ساختن تا عنوانی آن بالا بیاید و هوای دلمان از خواندن آن تازه شود.
برای همه دست اندرکاران آرزوی سلامت و شادکامی دارم.
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1393/08/21 - 11:25
4
9
همیشه پیروز باشید .

خدا قوت
ناهید پروینی
|
Iran
|
1393/08/20 - 22:56
4
7
خداقوت و زنده باد اهالی فعال و پرتلاش لیزنا. تلاشتان پاینده باد!

خداقوت و دست مریزاد بر نویسندگان پر ذوق و شوق لیزنا. قلمتان سبزاز اندیشه های نو باد!

خانم پازوکی عزیز ممنون از گزارش آماری کامل و جامع از یکصد مطلب مفید(گاهی دور/گاهی نزدیک). جه خوب عناوین مطالب را یک جا در دسترس عموم علاقمندان قرار دادید.

زنده باد یاران و همراهان همیشگی لیزنا!
ان شالله یکصد سالگی لیزنا!
دانش آموخته عاشق
|
Iran
|
1393/08/20 - 12:23
3
3
عرض سلام و ادب
چیزی که سالها باعث برق ذوقی در من میشه برای ادای دین خود جهت خدمت رسانی به هم وطن خود در یک کتابخانه ساده عمومی (به عنوان یک دانش آموخته ممتاز) برخورد با شخصیت ها و نوشته هایی است که نشان از ارزش و قدر و منزلت دانش آموختگان و به نوعی فرهیختگان این رشته است و جدایی از کوته فکری ها و دید مهجورانه جامعه ایرانی به رشته کتابداری باعث امید قلب و انگیزه برای عاشقانه کار کردن است...از خداوند یک تن سالم و یک دل شاد برای تمامی عاشقان این رشته که واقعا بی شائبه در خدمت فرهنگ این مرز و بوم هستند
پاسیار
|
Iran
|
1393/08/19 - 00:22
6
7
بهترین قسمتش این است که هر صد تا را گذاشته اید اینجا. چندمین بار است که این نوشته را باز می کنم و می روم سراغ یکی از آن ها که نخوانده ام. بعضی هایشان واقعا عالی است. فرصت دوباره ای که برای خواندنشان ایجاد کرده اید، نمی گذارد که این بار از دستشان بدهم. جالب اینکه خواندن خارج از وقت تعیین شده، لذتش را کم نکرده است.
اسماعیل فتحی کتابدا
|
Iran
|
1393/08/18 - 08:44
9
5
عالی بود خوشحال شدیم مطالبی از یک دکتری کتابداری شنیدیم . موفق باشید
امیر
|
Iran
|
1393/08/17 - 23:47
9
5
راستی چرا خودتان چیزی نمی نویسید؟
امیرحسین عصارها
|
Iran
|
1393/08/17 - 14:17
1
8
‌تندرست و پرنشاط و پرتلاش باشید...
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: